Content och marketing – båda delarna behövs. Men vad händer när robotar tar över textproduktionen med fokus på det sistnämnda? Med de rätta nyckelorden och rubrikerna som slår. Finns det fortfarande en plats för den engagerande och personliga berättelsen? Om detta handlar Lars Wirténs krönika.
- Hur många klick ger den här rubriken?
- Hur många gånger ska jag optimalt använda ett nyckelord?
- Hur lång ska min text vara för att driva optimalt med klick och trafik?
- Hur anpassar jag min text så att den är optimalt lockande från de källor jag har analyserat att läsaren kommer från?
- Hur ska jag klassificera olika typer av rubriker för att nå bästa möjliga resultat?
- Vilken typ av rubrik ska jag använda till just den här texten för att den ska driva mesta möjliga trafik?
- Hur ska jag skriva för att få högsta möjliga CTR?
Visst, jag inser att de här frågorna är viktiga delar inom content marketing, framför allt för den del som innefattas av ordet marketing. Men om vi nu för en stund tillåter oss att hålla oss till det första ledet, content. Ibland känns det som att vi missar att reflektera kring följande fråga:
Ska jag skriva för att jag har något intressant att berätta eller för att fylla kvoten av en specifikt framanalyserad textkategori?
Content marketing består absolut av båda begreppen, content och marketing. Men utan content, ingen marketing. Utan marketing har vi dock fortfarande content och kan hoppas på tur och luta oss mot det faktum att om vi inte gjorde någonting, då vet vi i alla fall att inget kommer att hända.
Således: content är en nödvändig förutsättning för att det ska bli någon marketing i sammanhanget. Och då kan det vara en klok tanke att producera detta innehåll så bra vi bara kan. Helt enkelt ha som mål att publicera lysande och oemotståndligt innehåll som publiken vill återvända till för att få mer av.
Allt börjar i förmågan att berätta en bra historia
Kommer vi att lyckas med det om vi utgår från trafikanalyser, CTR-tal, klassificeringar, skrollanalyser, längdanalyser och andra typer av mer eller mindre sofistikerade Excel-underlag?
Nej, det gör vi inte. Dessa är utmärkta hjälpmedel för att du ska lyckas nå ut. Men det är inte där det börjar. Allt börjar i förmågan att berätta en bra historia. Förmågan att pedagogiskt och lättbegripligt förklara hur något hänger ihop, hur du kan utföra olika saker själv, eller den spännande vägen från A till B som ledde till resultatet C. Och att göra det på ett personligt sätt.
För vad väntar runt hörnet i content-branschen?
Robotisering. Den kommer snabbt och på bred front och kommer att förändra även vår bransch och yrkesgrupp i grunden. Sedan länge använder nyhetsbyrån TT robotar för att producera exempelvis statistikbaserade artiklar med tillhörande grafik.
Enligt en artikel i New York Times är ungefär en tredjedel av innehållet som publiceras av Bloomberg News i någon form automatiskt producerad. Och det Malmöbaserade företaget United robots skapar algoritmer som producerar 2 000 artiklar om dagen till bland annat lokalpressen och Aftonbladet.
I robotbranschen talas det om att så mycket som 90 procent kommer att skrivas av robotar om 10 år.
Var hamnar contentproducenten i ljuset av robotarna?
Det kommer finnas två vägar: i skuggan eller i strålkastarljuset. De flesta kommer dessvärre att hamna i skuggan och slås ut. Robotarna kommer på ett perfekt sätt kunna leverera texter utifrån Excel-arken, analyserna, klassificeringarna, strukturerna och ROI-kraven.
Prenumerationstjänster till låga kostnader kommer att fylla företagens behov av att regelbundet publicera nytt content i olika kanaler, anpassade till olika personor i olika faser av köpresan. Allt i produktionsledet kommer automatiseras, precis som i industrin. Kvar kommer huvudsakligen välutbildade övervakare, strateger och analytiker att finnas.
Men det kommer även finnas plats för duktiga berättare och skribenter som kommer att stå i strålkastarljuset och överleva. De som skriver för att läsas. De som berättar passionerat, engagerat och personligt. De som inte låter sig bekommas av Excel-arken.
Tsunamin av content drabbar oss alla
Skälet är det som den amerikanske konsulten och universitetsläraren Mark W Schaefer redan 2014 kallar content-chock. Med robotiseringen kommer tsunamin av content att omfamna oss alla, på alla plan och i alla branscher. I den miljön finns bara ett sätt att sticka ut och verkligen nå igenom: genom att publicera personligt och oemotståndligt innehåll som otvetydigt har en egen röst och ton. Där det är tydligt att det är en människa av kött och blod som står bakom.
Det vi missar i Excel-arkens och (troligen) robotarnas värld är det där ogripbara, det odefinierbara som gör att vi gillar en text. Det där som gör att en text lyfter.
Vi kan kalla det känsla, tilltal, språk, själ, vad vi vill. Storheten i en bra text kan inte fångas genom att klassificera, analysera och dekonstruera hur den ska skrivas ner i minsta detalj. Då blir det muzak istället för musik.
Data och information istället för en levande text – den typen av text som gör att du glömmer var du är, att tiden går och att det finns en miljon andra saker att göra. Den där typen av text som träffar helt rätt och som du vill ha mer av.
Personlig och passionerad content – det kommer företag och organisationer behöva även i framtiden. Sedan må Excel-arken se ut hur de vill.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen
Tänk till innan du installerar Facebooks ”gilla”-knapp och andra plugins på din webbplats. Ansvaret vid behandling av personuppgifterna kan nämligen bli din huvudvärk. Detta slår ett förhandsavgörande i EU-domstolen fast. Läs mer i dagens artikel skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Utveckla din story med rätt design
Har du en inre bild av hur din artikel skulle se ut när den kommer i tryck? Med design kan du utveckla din story och skapa ett nytt perspektiv. Bilder, färg och form kan bli verktyg även i din kreativa verktygslåda.
Läs artikel »Om jag var i Almedalen …
Att Almedalen blir allt viktigare för kommuniktionsbranschen är de flesta överens om. Men i en djungel av programpunkter kan det vara svårt att sålla agnarna från vetet. Här kommer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grovjobbet och listar sina bästa tips i dagens krönika. För dig som ska dit och för dig som tar del av programmet i efterhand.
Läs artikel »