Jo då, det är tillåtet att göra reklam riktat till barn. Men med all rätt finns det rejäla begränsningar som varierar beroende på barnets ålder, produkt, medium och innehåll. Därutöver har vi den svåra gränsdragningen mellan marknadskommunikation och redaktionellt innehålI. Hur skall ett barn kunna göra den? I dagens artikel reder vår krönikör advokat Cecilia Torelm Tornberg ut vad som gäller på den juridiska spelplanen.
Undersökningsföretaget Novus har på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer undersökt barns inställning till reklam. Rapporten visar att barn gillar reklam mer än vuxna. Tre av tio barn tycker reklam är mycket eller lite bra jämfört med allmänheten i stort där knappt var femte har en positiv inställning till reklam.
Majoriteten av barn är dock negativa till reklam och åtta av tio barn tycker att det finns för mycket reklam. Samtidigt kan man se en ökning av antalet anmälningar avseende barnreklam till Konsumentverket. Hittills i år har Konsumentverket fått in 30 stycken anmälningar avseende påstådd otillåten barnreklam, att jämföra med 13 stycken totalt under 2015.
Men vad gäller egentligen juridiskt för barnreklam? Det är inte förbjudet, men lagstiftningen innehåller stora begränsningar som varierar beroende på medium och barnets ålder. Den här artikeln syftar till att tydliggöra den juridiska spelplanen för barnreklam.
Direkta uppmaningar alltid på svarta listan
Det finns inget förbud mot barnreklam. Däremot finns olika regler i olika lagar som begränsar utformningen av marknadsföring riktat mot barn.
I marknadsföringslagen finns ett förbud som gäller oavsett medium och marknad. Förbudet gäller direkta uppmaningar till barn att köpa eller att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa produkter åt dem. Förbudet finns i punkt 28 i den så kallade svarta listan – en lista med affärsmetoder som under alla förhållanden är otillåtna.
Olika regler beroende på produkt, medium och innehåll
Enligt regel 18 i ICC:s Regler för reklam och marknadskommunikation ska särskild aktsamhet vidtas när marknadskommunikation riktas till eller visar barn och ungdomar. Detta innebär exempelvis att man inte får marknadsföra olämpliga produkter för barn eller unga i medium som riktar sig till dessa. Barn och unga får inte avbildas i riskfyllda situationer eller i aktiviteter som kan vara skadliga för dem själva eller andra eller som uppmuntrar dem att delta i den typen av aktiviteter. ICC:s regler är en internationell etisk standard som inte i sig innehåller några ekonomiska sanktioner.
Affärsmetoder som direktreklam anses särskilt påträngande och därmed uppställs särskilda begränsningar i lagstiftningen. Därför är det förbjudet att skicka direktreklam till barn under 16 år utan samtycke från barnets förmyndare. I senaste målet från Patent- och marknadsdomstolen fälldes Prospect Marketing Sweden Handelsbolag efter att ha skickat direktadresserad reklam till barn. Prospect Marketing hade marknadsfört ishockeylägret Prospect Camp genom att skicka direktadresserad reklam till barn födda år 2000. Prospect Marketing förbjöds av domstolen vid vite av en miljon kr att vid marknadsföring av Prospect Camp skicka direktadresserad reklam till barn under 16 år.
Även radio och tv anses vara särskilt påträngande medier. Därför finns ett förbud i radio- och tv-lagen mot att genom reklam syfta till att fånga uppmärksamhet hos barn under tolv år.
Även vissa varor, såsom alkohol, är särskilt reglerade. Det är exempelvis förbjudet att marknadsföra alkoholdrycker genom att särskilt rikta sig till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.
Hur skyddas barn och unga?
Idag tar allt fler barn och unga del av innehåll med marknadsföringsbudskap genom surfplattor och smarttelefoner. Det finns flera begränsningar vid marknadsföring riktad mot barn. Däremot är utrymmet i redaktionella sammanhang genom vår tryck- och yttrandefrihet långtgående. Gränsen mellan vad som är marknadskommunikation respektive redaktionellt innehåll är dessutom inte alltid lätt att dra, särskilt inte för barn. Klart är dock att direkta köpuppmaningar såsom ”köp”, ”köp nu”, ”uppgradera ditt spel” alltid är olagligt. Därtill ska alltid hänsyn tas till att barn och unga är en känslig målgrupp som har svårare att kritiskt granska innehållet i marknadsföring. Håll dig uppdaterad om utvecklingen i praxis och läs mer om barnreklam här:
Vägledning om marknadsföring riktad till barn och unga finns all ladda ner här.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »