Att använda foton och filmer i din marknadsföring kan bli olagligt när GDPR träder i kraft om exakt en månad. I denna artikel förklarar advokat Cecilia Torelm Tornberg vad den nya regleringen innebär i praktiken och hur du håller dig inom lagens ramar. Läs nu!
Ingen kan väl ha missat att vi får en ny, tuffare reglering för personuppgiftshantering den 25 maj 2018: EU:s nya dataskyddsförordning – General Data Protection Regulation (GDPR). GDPR innebär bland annat nya utmaningar vid publicering av bilder i marknadsföringssyfte.
Den nya dataskyddsförordningen omfattar all behandling av personuppgifter. En personuppgift är information som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person (som är i livet). Detta innebär att även foton och filmer där enskilda människor kan identifieras utgör en personuppgiftsbehandling som ska följa förordningens krav.
Den nya dataskyddsförordningen omfattar all behandling av personuppgifter. En personuppgift är information som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person (som är i livet). Detta innebär att även foton och filmer där enskilda människor kan identifieras utgör en personuppgiftsbehandling som ska följa förordningens krav.
Skärpta krav för ostrukturerat material
I och med att GDPR träder i kraft den 25 maj upphör den nuvarande personuppgiftslagen att gälla. Lagen innehåller en förenklingsregel (Missbruksregeln) för behandling av personuppgifter i så kallat ostrukturerat material.
Till ostrukturerat material räknas exempelvis publicering av bilder och filmer på en webbplats eller i sociala medier. Och detta undantag försvinner alltså med den nya regleringen.
Istället kommer en sådan publicering, för att vara tillåten, bland annat ställa krav på att avsändaren kan redovisa en rättslig grund, att de behandlade informerats och att register över behandlingen förts.
Detta innebär att alla organisationer måste avgöra på vilken rättslig grund de har rätt att använda bilder och filmer som föreställer människor i sin marknadsföring
Laglig grund för behandling av personuppgifter
Behandling är endast laglig enligt GDPR om och i den mån som åtminstone ett av följande villkor är uppfyllt:
- Samtycke från registrerad
- Nödvändig för att fullgöra avtal
- Nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse
- Nödvändig för att skydda intressen som är av grundläggande betydelse för den registrerade eller för en annan fysisk person (rädda liv, egendom)
- Nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning
- Nödvändig för ändamål som rör den personuppgiftsansvariges eller en tredje parts berättigade intressen, om inte den registrerades intressen eller grundläggande rättigheter och friheter väger tyngre och kräver skydd av personuppgifter, särskilt när den registrerade är ett barn
Datainspektionens vägledning
Datainspektionen som är tillsynsmyndighet för GDPR har uttalat sig om hur myndigheten ser på publicering av till exempel mingelbilder. Inledningsvis konstaterar Datainspektionen att det kan vara svårt och krångligt att inhämta samtycke vid just mingelbilder.
För ett företag kan publiceringen istället vara tillåten enligt den rättsliga grunden intresseavvägning. För det krävs att företagets intresse av att publicera bilderna för att informera om verksamheten väger tyngre än det intresse personerna på bilderna har av skydd för sina personuppgifter. Datainspektionen påpekar att företaget ska dokumentera hur de har resonerat vid avvägningen. Dessa överväganden ska lämpligen anges i den interna dataskyddspolicyn som företaget/myndigheten ska kunna visa upp vid en eventuell granskning.
Vad innebär GDPR för bildpublicering i praktiken
Jag ställer mig dock frågande till hur detta ska fungera i praktiken. GDPR medför uttryckliga krav på att personer vars personuppgifter behandlas ska få information om bland annat ändamålet med behandlingen, hur länge uppgifterna sparas, vem som är personuppgiftsansvarig och vem de ska kontakta vid invändningar etc.
Dessutom krävs samtycke för att använda en persons bild i reklam enligt lagen om namn och bild i reklam.
Jag rekommenderar därför att alla företag som ska använda bilder på personer i sin marknadsföring inhämtar ett samtycke till behandlingen. Samtycket ska vara frivilligt, uttryckligt och dokumenterat. Samtycket blir därmed samtidigt den korrekta lagliga grunden för personuppgiftsbehandlingen enligt GDPR.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »