Gränserna mellan webb och app har suddats ut och nu hänger e-posten på. Är det bra eller dåligt? Vår krönikör Martin Modigh Karlsson reder ut innebörd och konsekvenser av accelererade mobilsidor (AMP) i din e-post.
Medan design och funktionalitet hos webbsidor relativt snabbt har utvecklats och förbättrats, har internets ålderman – eller grand old lady – lunkat på utan större förändringar. Jag vill nästan sträcka mig till att säga att e‑post är för internet vad ormbunkar och hajar är för vår nuvarande flora och fauna: En rest från förr.
Visst har nyhetsbrevstjänster som Mailchimp gjort avtryck, men fortfarande är bilder lågupplösta, 600 pixlar breda, och man ser meddelanden likt detta:
Men nu börjar det hända saker. Men låt mig växla in på ett relevant sidospår innan vi kommer dit.
Avstickare om webbutveckling
Det är svårt att utforma en webbsida som ser bra ut i alla webbläsare, på alla plattformar och för alla enheter. Det beror på en mängd faktorer:
- Skärmens storlek och upplösning
- Förhållande mellan höjd och bredd för fönstret i vilket webbsidan visas
- Vilken webbläsare och version som används
- Vilket operativsystem och vilken version
- Avstängda cookies och script, långsam uppkoppling, inställningar i webbläsaren som ökar kontraster eller textstorlek och andra begränsningar utanför webbsidans kontroll
Men alla dessa svårigheter bleknar vid jämförelse med de utmaningar som bjuds vid design av e‑postmeddelanden.
Säkerhet framför allt
Epostklienter tillåter inte skript, som är en förutsättning för att skicka information tillbaka till servern för att hämta innehåll i flykten. Då går det inte att tillhandahålla innehåll eller design som anpassad efter mottagarens förutsättningar.
Säkerhet är ett tungt vägande skäl till denna begränsning. Mejlservrar är känsliga själar, och företag och organisationer är väldigt utsatta om de slås ut. E‑post ska dessutom kunna läsas lokalt, i en massa olika klienter och över svajiga uppkopplingar. Vissa läser sin epost i en webbläsare, med tjänster som Gmail, Outlook.com, Amazon Workmail, Yahoo och liknande, medan andra hämtar och läser via en av de otaliga appar som finns för smartphone och dator. Och sen har vi smarta klockor, armband, högtalare, mikrovågsugnar och andra enheter som kan visa din epost, eller delar av den.
Ännu fler problem
Många klienters begränsningar stannar inte vid säkerhet. De som skapar dem visar inget större intresse att implementera de standarder för bland annat HTML och CSS som tas fram och anammas av webbläsare.
För att röra till det ännu lite till kan samma användare läsa samma mejl på flera olika enheter och under olika förhållanden. Det räcker alltså inte med att segmentera sina mottagare efter deras vanligaste operativsystem eller skärmstorlek för att kunna göra specialanpassade utskick.
Men nu börjar saker hända.
Enter AMP
Den 7 oktober 2015 meddelande Google inför världen att de hade kommit överens med ett trettiotal företag om en ny lösning för att göra webbsidor snabbare på mobila enheter. Lösningen kallas AMP (Accelerated Mobile Pages) och lanserades i början av 2016. En typisk sida anpassad för AMP laddar ned en tiondel av den data som samma sida utan AMP laddar, och minskar laddningstiden med 75 procent. Men smakar det så kostar det. AMP tillåter bara en begränsad uppsättning av HTML- och CSS-kod. Och bara färdiga JavaScript-komponenter kan användas.
Två år efter att AMP släpptes meddelande Google att de ska utveckla AMP också för mejl. Nu är det klart.
Shoppa direkt från inkorgen
Inbäddat AMP-innehåll i e‑post kommer att kunna erbjuda interaktivitet utan att du behöver lämna inkorgen. En e‑handel kan skicka ett mail till dig som inte bara listar produkter baserat på er tidigare relation (den typen av individualisering görs ju redan, men den sker i deras ände och inte när brevet väl nått dig), du kan djupdyka i en specifik produkt och till och med genomföra merparten av köpet utan att slussas över till webbläsaren. Du kommer kunna få ”njuta av” interaktiva element du är van vid från webben direkt i e‑postmeddelanden. Knappar, kryssrutor och bildkaruseller öppnar för välkända tjänster som Pinterest (moodboards) och Doodle (mötesbokningar) direkt i meddelandefönstret.
Det har redan tagits flera steg för att sudda ut gränserna mellan vad som är webb och vad som är app, och nu kliver e‑posten efter. Frågan är hur snart ett brev kan vara så packat med funktionalitet att du bokmärker det till din hemskärm, mellan BankID och Candy Crush?
Testa själv!
Om du har Gmail kan du redan ta emot ta emot mejl med AMP-kod. Använder du G Suite behöver du bara slå på ”dynamic email”. Snart kommer också Outlook, Yahoo Mail, Mail.ru med flera att ta emot AMP-mejl.
Som marknadsförare vill du säkert också skicka AMP-mejl. Då måste du först registrera dig och sen anlita en epostleverantör som stödjer tekniken (t.ex. SparkPost, Litmus, Twilio SendGrid eller Amazon SES). Läs mer här.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »