Dold reklam i sociala medier diskuteras flitigt. Enligt marknadsföringslagen måste det tydligt framgå om en bloggpost är betald av en annonsör. Men hur tydlig? Om det handlar jur. kand. Mireille Wildhs artikel. Räcker det att skriva ”Sponsrat” för att ett inlägg ska uppfylla lagens krav? Vad anser Konsumentverket? Läs vidare för svar!
Tidigare i vår startade Konsumentverket/KO två tillsynsärenden; mot Blondinbella som gjort reklam för fondrådgivning, och mot Kissie som gjort reklam för ett företag som köper gamla mobiler. KO var redan för ett par år sedan i kontakt med Blondinbella gällande bristande annonsmarkering, men kunde då inte bevisa att ett samarbete mellan annonsör och bloggare förelåg.
I de två senaste fallen med Blondinbella och Kissie har man dock ett helt annat bevisläge, eftersom inläggen i de aktuella posterna haft formuleringen ”I samarbete med…” i slutet av texten vet man att det handlar om marknadsföring. Dessutom har de båda bloggarna, efter att Konsumentverket hört av sig, lagt till ”Sponsored post” i början av inlägget.
Det Konsumentverket nu ifrågasätter är om formuleringar som ”Sponsored post”, ”Sponsrat inlägg” eller ”I samarbete med…” är tillräckliga för att uppfylla marknadsföringslagens krav på annonsmarkering.
Gemensam nordisk ståndpunkt om dold reklam i digitala medier
De nordiska konsumentombudsmännen samlades i Karlstad i slutet av april för att att diskutera problemet med dold reklam. Tidigare har framför allt bristande reklamidentifiering uppmärksammats vid marknadsföring i sociala medier, men nu fokuserar KO även på native advertising och content marketing i de fall det kommersiella budskapet är dolt i redaktionell text.
I samband med mötet enades de nordiska konsumentmännen om en gemensam ståndpunkt om dold marknadsföring.
Av KO:s vägledning framgår bland annat: ”Om det inte av utformningen tydligt framgår att det är reklam är det de nordiska konsumentombudsmännens uppfattning att ett inlägg eller en ’advertorial’ är tillräckligt markerad om det i inledningen är tydligt markerat med ordet reklam.”
Dolt budskap i native advertising och content marketing
Om det kommersiella budskapet är dolt i redaktionell text måste reklamidentifieringen vara väldigt tydlig. Exempelvis kan en inledning i stil med ”Det här är ett samarbete med” i vissa fall inte bedömas vara tillräckligt tydlig. Ett exempel är när AB Svenska Spel annonserade på www.cafe.se. Reklamen var införd i ett medium som innehöll redaktionellt material med texten ”Det här är ett samarbete med Café och Oddset”, vilket inte var en tillräcklig reklamidentifiering enligt Reklamombudsmannens Opinionsnämnd, RON ärende1602-21.
KO:s inställning är i linje med RON, så nu är frågan om de tar något av ärendena mot Blondinbella och Kissie till domstol. Med tanke på hur länge diskussionen om dold reklam har pågått kan det vara önskvärt från såväl branschens som tillsynsmyndighetens sida.
Att i första meningen av en bloggpost skriva ”Sponsrat inlägg” kan uppfylla lagens krav på att det klart och tydligt ska framgå att det är reklam, men till syvende sist måste man dock göra helhetsbedömning av ordval, textstorlek, typsnitt, bakgrundsfärg, layout etc.
Detta gäller självklart även företagsbloggar. Man kan inte maskera en text i redaktionell form och på det sättet komma undan marknadsföringslagens regler.
Tredje part ska redovisas
I de båda ärendena har KO upplyst om att man för att kunna genomföra utredningen behöver granska de handlingar som ligger till grund för överenskommelsen mellan Kissie och Blondinbella och företagen.
För den händelse att en tredje part varit delaktig, exempelvis genom förmedling, bad KO bolaget att redogöra även för detta.
Tydlig instruktion till hur inlägget skall annonsmarkeras krävs
Som företag är det väldigt viktigt att i det samarbetsavtal som man tecknat med en bloggare eller influencer tydligt ge en instruktion till hur inlägget ska annonsmarkeras. Detta eftersom samtliga som medverkar till marknadsföringen har ett ansvar att följa de lagar och regler som finns.
Internt på ett bolag är det även viktigt att upprätta en policy för sociala medier. En policy som bland annat reglerar annonsmarkering, samt informerar de anställda om gränsdragningen mellan kommersiell och icke-kommersiell information.
Framtiden får utvisa om KO driver något av dessa ärenden till domstol. Under tiden hittar vi KO:s inställning här: De nordiska konsumentombudsmännens ståndpunkt om dold marknadsföring.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »