Content marketing är lika gammal som marknadsföring som disciplin. Båda uppstod i mitten av 1800-talet. Men vem var först i Sverige? Vi har grävt i arkiven (med god hjälp av arkivarie Margarita Feldman på Centrum för Näringslivshistoria) och tror oss ha funnit, om inte den allra första så åtminstone, en av pionjärerna. I dagens avsnitt berättar Margarita Feldman mer om denna spännande kvinna som verkligen var en "self-made woman".
Content marketing är lika gammal som marknadsföring som disciplin. Båda uppstod i mitten av 1800-talet.
Ofta brukar amerikanska traktortillverkaren John Deer med sitt kundmagasin The Furrow och den Franska däcktillverkaren Michelin med sin Guide Michelin lyftas fram som tidiga exempel.
Vi har lyft fram Margarinaktiebolaget Zenith i Malmö och ICA som tidiga exempel från Sverige. Men vem var först?
Vi har grävt i arkiven (med god hjälp av arkivarie Margarita Feldman på Centrum för Näringslivshistoria) och tror oss ha funnit, om inte den allra första så åtminstone, en av pionjärerna. Annonsdrottningen Sofia Gumaelius.
I dagens avsnitt berättar Margarita Feldman mer om denna spännande kvinna som verkligen var en ”self-made woman”. Lyssna nu!
Content marketing är inget nytt
Content marketing är inget nytt. Tvärtom har vi gjort detta alltsedan den moderna marknadsföringens intåg på 1860-talet.
Det allra äldsta kända exemplet på content marketing är troligtvis kundtidningen The Locomotive som Hartford Steam Boiler Inspection and Insurance Company ger ut ända sedan 1867. Två andra föregångare är John Deer som drivit kundtidningen The Furrow i syfte att hjälpa lantbrukare att bli mer lönsamma företagare ända sedan 1895, liksom det välkända exemplet Guide Michelin från däckstillverkaren Michelin, som gavs ut första gången år 1900.
Annonsören – äldsta svenska exemplet?
Men vilken är då den äldsta content marketing-satsningen i Sverige? Vi har i tidigare artiklar i Kntnt Magasin skrivit om att ICA var tidigt ute med Hakons kokbok (1938) och hur Zeniths margarinfabrik i Malmö kom med den första utgåvan av sin kokbok 1903. Men finns det inga tidigare exempel?
I vår jakt på ett svar har vi gjort lite efterforskningar och kan konstatera att det äldsta exemplet vi kan hitta är tidningen Annonsören, där första numret såg ljuset den 15 december 1883.
Annonsdrottningen Sofia Gumaelius
Utgivare av Annonsören var Sofia Gumaelius som, påhejad av sin bror, kom till Stockholm 1877 för att starta Gumaelius Annonsbyrå. Sofia kom att bygga ett imperium och blev en högt aktad affärskvinna och företagsledare. När hon dog 1915 var det många som sörjde.
Sofia Gumaelius är på många sätt en fascinerande person. Hennes historia finns nedskriven i boken Annonsdrottningen, författad av Ewonne Winblad på uppdrag för Centrum för Näringslivshistoria.
Några länkar
- Boken Annonsdrottningen av Ewonne Winblad, som vi läste inför vårt samtal med Margarita Feldman
- Utbildningsradions film om Sofia Gumaelius, som ingår i serien entreprenörerna
- Wikipedia om Sofia Gumaelius (hon föddes och växte upp i Örebro)
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Chinese Umbrellas Ragtime © Lena Orsa och Nick Orsa (CC BY-NC-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »