Content Marketing/Exempel
Case: Så dubblerade han försäljning till nya kunder med content marketing
Den Örebro-baserade it-konsultbyrån Kontract har gjort content marketing sedan av slutet av 2010. Då var de bara ett drygt tiotal medarbetare. Idag är de närmare 60. Tillväxt har skett organiskt och med god lönsamhet. Vad är framgångsreceptet? Content marketing, enligt Kristian Franzén som är grundare och vd för bolaget. Redan efter ett år med content marketing kom hälften av alla nya kunder från content marketing. Och så har det varit sedan dess. I avsnitt 203 av Kntnt Radio delar han med sig av sina erfarenheter – båda positiva och negativa. Det här avsnittet vill du inte missa!
Läs artikeln »Annonsdrottningen Sofia Gumaelius – pionjär inom content marketing
Content marketing är lika gammal som marknadsföring som disciplin. Båda uppstod i mitten av 1800-talet. Men vem var först i Sverige? Vi har grävt i arkiven (med god hjälp av arkivarie Margarita Feldman på Centrum för Näringslivshistoria) och tror oss ha funnit, om inte den allra första så åtminstone, en av pionjärerna. I dagens avsnitt berättar Margarita Feldman mer om denna spännande kvinna som verkligen var en ”self-made woman”.
Läs artikeln »Så undviker du fallgroparna vid content marketing
Alla har snappat upp att ”content” är det nya svarta. Nästan alla förstår också poängen med att skapa innehåll som mottagaren efterfrågar. Och några nybyggare har givit sig av västerut, till content marketing-land, och fler är i startgroparna. Du finns säkert bland dessa nybyggare. Men livet som nybyggare är svårt och farligt. Och det finns många hinder att övervinna. I dagens artikel berättar Thomas Barregren om de tre vanligaste hindren, och vad du kan göra för att undvika dem. Läs på!
Läs artikeln »ICA – content marketing från 1938 till idag
ICA har gjort mycket och bra content marketing ända sedan 1938. Läs den fantastiska historien!
Läs artikeln »Förstå content marketing – bakgrund, förklaring och exempel
Du har världens bästa jobb. Kommunikatör. Du hjälper ditt företag, din organisation eller dina kunder att nå ut med sitt budskap.
Du hjälper mottagare att få information, lära sig saker och upptäcka nya varor och tjänster.
Och det är kreativt, och spännande. Kanske väl spännande.
Utvecklingen går i en rasande takt. De senaste fem åren har det hänt mer än de föregående femtio.
Ändå ska du hänga med och behärska nya sociala medier, förstå millennials, analysera big data, ha koll på wearables. Och så content. ”Oh my god!” Lugn! Hjälp är på väg. Tillsammans ska vi ta kontroll över situationen.
Först går vi till botten med vad som händer. Varför går allt så fort? Vad är drivkraften?
Sen tittar vi närmare på content marketing – en metodik för att ta kontroll över situationen.
Läs artikeln »Intervju med Christina Skoglund – digitalchef på Arla Foods
Kntnt radio 20: SAS i hetluften. Sveriges Radios Medierna granskar content marketing. Och samtal med Christina Skoglund – digitalchef på Arla Foods. Lyssna nu!
Läs artikeln »Native advertising – bra och dåligt
Du har säkert sett dem. På aftonbladet.se. Eller dn.se. Eller på nästan vilken dagstidnings webbplats som helst. Reklam som ser ut som en artikel. Upplevs som en artikel. Är en artikel. Men betald av en annonsör. Native advertising kallas det. ”Ulv i fårakläder” kallar jag det – när det görs på fel sätt eller av fel skäl. Men när det görs på rätt sätt och av rätt skäl så är det ett kraftfullt annonsformat.
SEB, banken, har fattat hur bra native advertising ska göras. Läs vidare för att lära dig av deras exempel.
Läs artikeln »Paradigmskifte
Paradigmskifte. Få har sagt det rent ut. Men många pratar om det. Christer Olsson om att tillföra värde som idé. Stefan Hyttfors om hur mellanhand som affärsidé är en 200-årig parantes. Sarah Larsson Bernhardt och Deeped Niclas Strandh om att media inte längre är mass-media och att vi alla är mediaproducenter. Och inte minst Thomas Barregren, som pratar om hur internet, mobil kommunikation och sociala medier för alltid har förändrat spelreglerna för marknadskommunikation. Om detta pratar Thomas och jag i avsnitt 4 av Kntnt radio.
Du får också lyssna på en intervju med Granngårdens marknadschef Lena Hillstedt, som under flera år har arbetat med content marketing.
Vi pratar också om våra frukostseminarier. Om de nio som har varit och de fyra som kommer i höst. Och mycket annat smått och gott.
Läs vidare mer information om innehållet och framför allt för att lyssna!
Läs artikeln »Content marketing i Sverige: Spira Rekrytering
Alla pratar om content marketing. Men är det någon som verkligen gör det? I Sverige? Ja! Under rubriken ”Content marketing i Sverige” kommer Kntnt presentera exempel från både små och stora företag. Först ut är Spira Rekrytering, där Susanne Hydén knåpar ihop ett mycket uppskattat nyhetsbrev som skiljer sig från mängden. Läs hennes spännande historia här!
Läs artikeln »23 svenska exempel på content marketing
Coca-Cola och RedBull är de två mest åberopade exemplen på content marketing. Men finns det inga svenska exempel? Jodå. I denna artikel ger jag 23 exempel.
Läs artikeln »