Aja Guldhammer: Om Airbnbs resa och kraften i användargenererat innehåll (Kntnt frukost 21)

En makalös resa, kraften i användargenererat innehåll och lokala marknadsföringsaktiviteter stod i fokus när Aja Guldhammer talade på Kntnts sista frukost för säsongen. Hon talade under rubriken: "Airbnb's Secret Sauce." Här kan du se hela hennes presentation.

Pia Tegborg
8 december 2015

Det reg­nar och stor­mar där ute. Men innan­för dör­rar­na på Lind­hol­men Con­fe­rence Cen­ter bjuds på nybryggt kaf­fe och vär­man­de tomtegröt. När­ma­re 150 gäs­ter ming­lar i vän­tan på årets sista Knt­nt frukost.

Nio måna­der har gått sedan Airb­nb ute­blev från Mark­nads­chefs­da­gar­na på Meg och vi stod med skäg­get i brev­lå­dan. Men ett snabbt och proff­sigt bemö­tan­de från det skan­di­na­vis­ka huvud­kon­to­ret i Köpen­hamn gör att vi idag kan väl­kom­na Aja Guld­ham­mer, lands­chef för Airb­nb i Nor­den och Neder­län­der­na, att frukosttala.

Aja har natur­ligt­vis bokat sitt boen­det via Airb­nb, kons­tigt vore annat:) Och efter ett par minu­ters ”upp­fris­kan­de” pro­me­nad i rus­kväd­ret längst Lind­hol­mens kaj är hon här.

Mor­go­nens pro­gram inleds med att dagens fru­kostvärd, Sarah Adolfs­son, mark­nads­chef på Scandin­fo Mar­ke­ting Rese­arch, och Johan Braw, vd på Söl­vesborgs­hem, talar om vik­ten av trans­pa­rens och del­ak­tig­het för att vi skall dela med oss av våra erfa­ren­he­ter samt om hur digi­ta­li­se­ring­en för­änd­rar för­ut­sätt­ning­ar­na för fastighetsbranschen.

Där­ef­ter är det dags för Aja att inta sce­nen för att berät­ta om före­ta­gets maka­lö­sa resa från en luft­madrass i San Fran­ci­sco till en mark­nads­plats för mil­jon­tals bostä­der runt om i värl­den. Vi får ock­så veta ingre­di­en­ser­na i Airb­nbs hem­li­ga sås, där använ­dar­nas egna inne­håll utgör basen som kryd­das med loka­la mark­nads­fö­rings­ak­ti­vi­te­ter och top­pas med en och annan reklam­film byggd på en sann historia.

Vill du sedan veta mer om hur Airb­nb använ­der sto­ry­tel­ling i sin mark­nads­fö­ring eller hur de arbe­tar med con­tent mar­ke­ting rekom­men­de­rar jag dig att läsa arti­keln Airb­nb – exem­pel på con­tent marketing.

Vi har som van­ligt spe­lat in pre­sen­ta­tio­nen. Du kan se fil­men nedan eller på Vimeo eller YouTu­be. Om du före­drar att bara lyss­na så kan du göra det på SoundCloud.

https://​vimeo​.com/​1​4​8​1​8​7​973

Om du vill höra mer av Aja Guld­ham­mer så ska du lyss­na näs­ta avsnitt av Knt­nt Radio. Pre­nu­me­re­ra på vårt nyhets­brev för att inte mis­sa intervjun.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »