Adaptive marketing. Jag sitter på en föreläsning med Johan Ydring. Ämnet fascinerar mig och jag imponeras av hans sätt att tänka utanför lådan. Jag själv känner att jag nog varit inspärrad i den alldeles för länge och mina tankar börjar snurra. Adaptive hit och adaptive dit. Jag vill bara veta vad jag ska göra för att komma ur lådan.
Så börjar Johanna Unger, student vid Nordic Business School, dagens blogginlägg som sammanfattar Johan Ydrings föredrag vid Kntnts frukostseminarium den 23 oktober 2014. Läs resten av hennes blogginlägg, och se och hör Johan Ydrings föredrag här!
Adaptive marketing. Jag sitter på en föreläsning med Johan Ydring. Ämnet fascinerar mig och jag imponeras av hans sätt att tänka utanför lådan. Jag själv känner att jag nog varit inspärrad i den alldeles för länge och mina tankar börjar snurra. Adaptive hit och adaptive dit. Jag vill bara veta vad jag ska göra för att komma ur lådan.
Så börjar Johanna Unger, student vid Nordic Business Institute, dagens blogginlägg som sammanfattar Johan Ydrings föredrag vid Kntnts frukostseminarium den 23 oktober 2014. Läs resten av hennes blogginlägg, och se och hör Johan Ydrings föredrag här!
Media – början och slutet
All media är idag extremt viktig och går extremt snabbt. Vi delar fler ord, bilder och berättelser än vi någonsin kunnat drömma om. Sätten vi kommunicerar med våra kunder på kan inte längre beskrivas som en rak AIDA-modell, idag är det snarare en loop. Allting börjar och slutar med media.
Maktskiftet
Vi lever i en värld som hela tiden förändras – vilket är helt fantastiskt. Den har gett oss Google, Facebook, smartphones för att nämna några av vår världs nyförvärv. Men vad innebär det egentligen för oss? Om världen vi lever i är föränderlig måste vi också ha en vilja att förändras. Vi lever inte längre på 60-talet då alla samlades runt tv:n som scouter runt en lägereld. Det är inte längre vi marknadsförare som har kontrollen. Nu är det konsumenten som har makten! Makt över hur de vill ta emot vår kommunikation, när de vill ha den och var de vill ta del av den.
Anpassa dig eller gå under
Så, vad gör man när allt förändras? Man anpassar sig så klart. Men hur? Var uppfinningsrik. Avfärda inte nya idéer, utan fråga dig istället varför. Om vi frågar oss själva varför sju gånger så når vi helt nya djup! Och våga testa! Folkhälsomyndigheten gjorde det och använder idag Google Trends för att skapa rapporter om när t.ex. vinterkräksjukan är på gång runt om i landet.
Poängen är att vi måste börja tänka utanför lådan när det gäller marknadsföring!
Föreläsningen tar slut, mina tankar har snurrat klart och slussats ut i banor jag aldrig tänkt förut, fast som nu förefaller helt självklara. Och det är väl det som är adaptiveness – att anpassa sig!
Johan Ydring
Johan är ny mediechef hos Fritidsresegruppen. Han var tidigare Digital Strategy Director på Mindshare, där han hjälpt kunder att hitta relevanta och spännande sätt att arbeta med media. Han är också en mycket uppskattad föreläsare på Berghs School of Communication.
Innehållet minut för minut
Nedan kan du se och höra hela föreläsningen. Den är 57 minuter lång. Några hållpunkter:
- 00:20 Inledning
- 03:32 Adaptive marketing
- 11:40 Världen i förändring
- 22:08 Media i förändring
- 37:47 4P i förändring
- 52:40 Avslutning
Se och hör
Du kan se och höra föreläsningen nedan.
https://vimeo.com/110246265
Filmen finns på Vimeo och YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud. Och vill du se bilderna så finns de på SlideShare.
Mer Johan Ydring
Pia Tegborg intervjuar Johan Ydring i avsnitt 16 av Kntnt Radio. Missa inte det!
Musik © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »