Account Based Marketing

Du har säkert hört talas om Account Based Marketing (ABM). Men vet du hur det fungerar? I avsnitt 75 av Kntnt Radio, berättar Christopher Engman om detta.

Pia Tegborg
17 november 2016

Account Based Mar­ke­ting (ABM) är ett uttryck som du säkert har hört men vet du vad det egent­li­gen hand­lar om? I avsnitt 75 av Knt­nt Radio, berät­tar Christop­her Eng­man detta.

Det här är Account Based Marketing

Att job­ba med B2B-för­sälj­ning är tuf­fa­re än någon­sin. Sli­tet med att ska­pa kva­li­fi­ce­ra­de leads är hårt och otack­samt men ger ändå ing­en garan­ti för att affä­ren verk­li­gen blir av. Enligt vis­sa är i genom­snitt sju (and­ra säger till och med tju­go) per­so­ner invol­ve­ra­de i ett kom­plext B2B-köp. Och för att kun­na stänga en sådan affär mås­te du få alla att säga ja till ditt erbjudande.

Det är en väl­digt kom­plex situ­a­tion som tra­di­tio­nellt har han­te­rats av key account mana­ge­ment. Men här kan man inom mark­nads­fö­ring­en bidra om man ser des­sa per­so­ner som en enda liten mark­nad som man bear­be­tar. Genom att se till att de får mål­styrd och skräd­dar­sydd mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. Det­ta är den grund­läg­gan­de idén i Account Based Marketing.

För att att reda på mer så har Tho­mas och jag pra­tat med Christop­her Eng­man, grun­da­re av Ven­de­mo­re som är en av de ledan­de leve­ran­tö­rer­na av verk­tyg för ABM.

Varning!

Två var­ning­ar är på sin plats.

  1. Christop­her pra­tar främst om ABM uti­från per­spek­ti­vet pro­gram­ma­tiskt köp av annonser.
  2. Vi spe­la­de in för- och efter­snac­ket på fre­dag kväll så vi var så tröt­ta och blev flamsiga.

För­hopp­nings­vis har du över­se­en­de med vårt flams för inter­vjun med Christop­her är desto bätt­re. 🙂 I det­ta sam­man­hang pas­sar det ock­så bra att tip­sa om arti­keln Så fun­ge­rar Account-Based Mar­ke­ting skri­ven av Hele­na Sveding.

Tho­mas har lovat att grä­va fram lite klipp från bok­tip­set, Linus på lin­jen och pro­fes­sor Balt­ha­zar till nyhets­bre­vet som kom­mer på fre­dag. Så pre­nu­me­re­ra på det.

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Give Your­self Away (Pro­du­ced by Ben­s­tar) © Mic­key Blue (CC BY-NC-ND 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »