Account based marketing (ABM) är hett just nu. Men vad är det och hur kan det användas för att optimera B2B-företags säljresultat? Det får du veta om du läser denna artikel, signerad vår gästkrönikör Helena Sveding.
Då och då kommer trender som genomsyrar och påverkar mer än man tror. Är ABM en sådan? Det tror jag, och vi ser också att allt fler inser nyttan och styr om globala organisationer mot denna form av marknadsföring.
Vad är då ABM? Organisationen ITSMA definierar det som ”när varje företag ses som en egen marknad.” I engelskan, och inte minst inom B2B-marknadsföring, används oftast ”account” (konto) istället för ”customer” (kund) – därav namnet.
ABM används med fördel av B2B-företag som har långa komplexa säljprocesser där det är svårt att nå alla beslutsfattare och påverkare som deltar i företagets inköpsprocess. ABM riktas mot stora konton som förväntas ge mest försäljning och dess ”tvillingar”, det vill säga liknande konton.
ABM bra vid komplexa säljprocesser
Idag används ofta marknadsbudgeten jämnt tvärs över alla konton – oavsett förväntad försäljning – vilket blir väldigt ineffektivt. Enligt ABM bör man istället se över vilka konton som bör prioriteras, exempelvis genom att utgå från den klassiska 80/20-regeln, för att därefter och i samråd med säljavdelningen gå igenom utvalda konton och optimera marknadsresurserna mot dessa.
Grunden för ABM är säljprocesser som är långa och komplexa och involverar många intressenter. Ju större affär och ju mer förändringsarbete som behövs, desto svårare för en säljare att nå fram till intressenterna med sitt budskap. Att nå fram till rätt personer, eller att överhuvudtaget få reda på vilka de är, är ofta svårt och i vissa fall omöjligt. Men med dagens digitala teknik kan man inte bara säkerställa att budskapet når fram, utan man kan också se till att det endast visas för önskat företag. Och inte för andra företag som kan vara helt irrelevanta i sammanhanget.
Att tänka på
Om varje konto är ”en egen marknad” bör också kommunikationen med kontot var specifik och relevant. Det betyder till exempel att all Marketing Automation som sätts upp i flöden mot potentiella och befintliga kunder också bör hanteras på ett speciellt sätt mot de prioriterade kontona.
Få säljare som arbetar med den här typen av kunder uppskattar generella massutskick. De vill istället vara med och påverka vad som sägs. Det betyder också att den kommunikation man har online, till exempel i form av digital ABM, bör vara i linje med säljarens arbete kring en viss kund.
Kommunikationen måste stötta det som diskuteras, vare sig det rör sig om ett specifikt event, ett webinar, arbete mot en RFP eller något annat. Att visa annonser i rätt tid mot rätt bolag och rätt avdelning kan också stötta den egna argumentationen och avväpna konkurrenters argumentation.
För de konton som är prioriterade bör marknad och sälj tillsammans gå igenom de ”pains” som man vill försöka lösa hos kontot och hur man ska kommunicera kring dessa. Om varje konto ska behandlas som en egen marknad så krävs det relevans per konto. Och självklart skall det man kommunicerar vara synkroniserat, oavsett om det är sälj eller marknad som gör arbetet, och oavsett om kommunikationen sker offline eller online.
Det här ger också två stora fördelar, nämligen att marknad och sälj kan jobba unisont mot samma mål, vilket inte alltid är givet hos alla företag. Det betyder också att man lägger resurserna där det finns ROI. I en undersökning som ITSMA gjorde så ansåg 84% att ABM var den marknadsföring som gav bäst ROI.
En annan sak att ha i åtanke är slutmålet – och det är då inte att få så många klick på en annons som möjligt. Slutmålet är att hjälpa kunden att utveckla sin relation och sina affärer. ABM är ett sätt att nå så många påverkare och beslutsfattare som möjligt med ett budskap och innehållet måste utarbetas så att budskapet blir så relevant och specifikt som möjligt. Ju högre upp i organisationen ju färre är det som klickar.
Först marknadsföring och sen tar säljavdelningen över? Tror inte det.
Köparen klarar i genomsnitt av 57% av köpprocessen innan hen kontaktar en säljare. Siffran kommer från artikeln The End of Soultion Sales som publicerades 2012 i Harvard Business Review, och som redogör för en studie utförd av artikelförfattarna Brent Adamson, Matthew Dixon och Nicholas Toman från CEB.
Även undersökningsföretaget SiriusDecisions har tidigare tittat på detta och gjorde för ett år sedan en stor undersökning av hur köpare inom B2B fattar sina beslut. Svaret var entydigt, och tycker jag, logiskt.
En stor del av säljprocessen är digital, men den sker inte bara innan en säljare kommer in i dialogen med en potentiell köpare utan den pågår kontinuerligt. Och i ett stort inköpsbeslut där det finns många personer involverade så följer alla sin egen inköpsresa. Så mycket som 57% av inköpsresan sker digitalt enligt de studier som SiriusDecisions gjorde.
Med det följer också att det content som visas måste matcha respektive konto och avdelning. Olika inköpsavdelningar har olika ”pains”, gör research på olika sätt och fattar beslut på olika grunder, och därför måste man också byta content vartefter.
Vad händer framöver?
För ett år sen fick vi ofta frågan; vad är ABM? Nu får vi allt oftare frågan; varför ska jag anlita er för vår ABM? På vilket sätt skiljer sig ni från andra leverantörer? Det är härligt att se att området utvecklats så mycket.
Samtidigt säger snart sagt alla att de arbetar med ABM så förvirringen ökar. En trend som syns nu är uppdelningen mellan de företag som försöker skala upp ABM till att gälla hundratals, ibland till och med tusentals, kunder och prospekts. Och å andra sidan företag som menar att strategisk ABM sker konto för konto, med en plan för innehåll, budget och tid per konto och att det i skalningen ligger ett missförstånd i själva begreppet ABM. Om man skalar det till hundratals eller tusentals företag bör det enligt många helt enkelt inte längre kallas ABM.
Allt fler företag ser dock en logik i uppdelningen och matchar olika leverantörer beroende på syfte. Man applicerar ett tänk för de strategiska kontona och kör lite mer ”List-Based Marketing” på de övriga kontona. De finns även en metodik där man börjar brett för att sedan mäta det engagemang man ser hos olika företag och mellan olika avdelningar och därefter slår av och på företag, så kallad account based trawling.
Kntnt frukost om account based marketing
Vill du lära dig mer om ABM? Då skall du anmäla dig till Kntnt frukost den 10 november med Christopher Engman från Vendemore. Antal platser är begränsat så anmäl dig i dag!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »