Bygg din egen varumärkespublik! Uppmaningen kommer från Jerry Silfwer som är expert på digital kommunikation. Men tro inte att det är enkelt. Tvärtom. Det är både tålamodsprövande och slitsamt samtidigt som tillväxten till en början är långsam. Ändå skall du inte ge dig. För satsar du på att bygga en lojal publik är det du som segrar på upploppet. Läs Jerry Silfwers artikel nu!
Året var 2005 och jag hade nyss flyttat från München till Greenwich, strax utanför London.
Jag bodde i en skabbig tredjehandslägenhet intill Greenwich Park, en park kanske mest känd för Greenwich Mean Time. I mitten av parken, högt uppe på en kulle med utsikt över Themsen och Docklands, ligger det anrika observatoriet där datumlinjen passerar.
Och det var där i parken mitt sätt att tänka kommunikation förändrades.
Så här:
Anatomin för ett 100-meterslopp
Eftersom parken är rätt liten, så kunde ett joggingpass innebära ett respektabelt antal skutt fram och tillbaka mellan de två tidszonerna som delade parken. För mig som inte är någon naturlig löpare var detta en trevlig liten kuriositet; även om jag inte sprang långt, så hade jag åtminstone skuttat fram och tillbaka mellan två tidzoner flera gånger om.
En dag kände jag inte för att jogga, utan för att sprinta. Med viss nostalgi mindes jag hur snabb jag som tonåring varit på 60 och 100 sprint. Men hur snabb var jag nu? Det var värt att undersöka.
Alla tacklar utmaningar på olika sätt. Mitt modus operandi är att jag analyserar först och gör sedan. En timmes planering sparar fyra timmars exekvering.
Jag började med att undersöka eliten (de borde vara något på spåren). En världsrekordsprinters hastighet under ett 100-meterslopp ser ut ungefär så här:
Eureka! Världens bästa sprinters accelererar i hela 6 av dryga tio sekunder! Och när jag jämförde data från de tio finalisterna från VM-finalen 1999, så accentuerades detta fynd:
Löparna på plats två till tio accelererade i snitt 6,44 sekunder innan maxfart. Vinnaren, Maurice Greene, accelererade i hela 8,68 sekunder!
Matematiskt är det förstås rimligt. Det är därför många vinnare inte alls ser särskilt snabba ut ur startblocken. Det är därför sprinters ofta är muskulösa — starka muskler gör att du orkar härda ut accelerationen och på så vis når en högre maxfart.
Och det är därför som det ofta är hart när omöjligt för den som leder på upploppet att svara om någon kommer bakifrån i högre fart.
Men rent intuitivt är situationen komiskt nog den omvända; de flesta av oss vill bara upp i maxfart så fort vi bara kan!
Problemet är förstås att din maxfart helt enkelt inte blir så hög som den hade kunnat vara.
Acceleration är hårt arbete — högre maxfart är belöningen
I parken mätte jag upp 100 meter och markerade ut start och mållinje. Men jag markerade också ut 60 meter. Hit skulle jag accelerera!
Under mitt första försök sprintade jag precis som vanligt. Hundra procent utväxling och bara så snabbt som jag någonsin kunde. Jag gjorde tre starter på samma sätt för att få ut ett hyfsat rättvisande medel. Inga konstigheter.
Tiden var okej. Inte lika snabbt som i ungdomens glansdagar, men fortfarande respektabelt.
Därnäst bestämde jag mig för att dra ut på accelerationen till 60-metersmarkeringen. Detta tvingade mig att starta tungt och djupt. Det enda sättet, visade det sig, att hålla ut accelerationen var att springa i ett något framåtlutat läge. Fullt uppsträckt och med minsta möjliga markkontakt var det nästintill omöjligt att accelerera nämnvärt.
Hela det första 100-metersloppet kändes segt och klumpigt. Och jag lyckades bara hålla ut accelerationen till 45 meter — därefter var jag tvungen att räta upp mig. Det var helt enkelt alldeles för tungt att vara nere i accelerationen och arbeta.
Efter målgången kändes det inte alls bra. Det här kan knappast ha blivit en bra tid, tänkte jag.
Jag tittade på tidtagaruret. Jag hade putsade mitt gamla gymnasierekord med en tiondel. Konfunderad sprang jag två sprintlopp till och lyckades hålla ut accelerationen ytterligare lite — och sänkte mitt personbästa med fyra tiondelar.
Fränt, tyckte jag.
Kommunikation med acceleration och toppfart i balans
Men det var inte löpningen eller tiderna som kom att intressera mig längre fram i livet. Det var idén om balansen mellan loppets relativa längd, kostnaden i förlorad tid och kraft för att orka accelerera samt den maximala topphastigheten.
Jag har ofta märkt hur de som haft bråttom till toppfart ofta blivit omsprungna på upploppet av dem som satsat på en längre accelerationsfas.
Den här sortens tänkande går förstås på tvären med mycket av det vi ser i det digitala medielandskapet där det inte sällan handlar om fail fast and fail often och ship ship ship.
Vi går förstås alla bara ett knapptryck från att publicera första bästa tanke som dyker upp i våra huvuden. Och så går resonemanget hos många företag också; skapa innehåll så snabbt det bara går, skeppa ut det för allt vad tygen håller, och rapportera största möjliga räckvidd till cheferna.
Men vem vinner?
Innehållsmarknadsföringens två sidor
Innehållsmarknadsföring har två sidor. En sida där det handlar om att skapa innehåll och med hjälp av andras publiker nå ut med detta innehåll till så många relevanta mottagare som möjligt.
Den andra sidan handlar istället om att bygga en egen lojal publik — en individ i taget. Det senare är en långsam process där det helt inte duger att skeppa något som underträffar den egna publikens högt ställde förväntningar.
Det är smart digital strategi av ett varumärke att bygga sin egen varumärkespublik. Även om det kräver hårt arbete och långsam tillväxt i början.
För de tredjepartsaktörer som ställer sin publik till förfogande kommer förr eller senare att dra åt svångremmen. Och de kan göra det. För de har valt den långa vägen och faktiskt byggt en egen publik, så de har den makten. De sitter på det mest värdefulla kapitalet i vår tid — människors uppmärksamhet.
Jag har verkligen inget emot att utnyttja sociala nätverk och publicister för egna kortsiktiga syften. Men inte på bekostnad av det långsiktiga publikbyggandet. Och framförallt vill jag aldrig låta ett varumärke bli digitalberoende av tredje part.
De innehållsmarknadsförare som satsar på att bygga lojala varumärkespubliker kommer att vinna — inte i början, men på upploppet.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »