1,8 miljoner svenskar – det motsvarar var tredje svensk mellan 20 och 64 år – lyssnar på poddradio varje månad. Det är ett av flera skäl till varför marknadsförare måste vakna upp ur sina snapchat-drömmar och börja podda – och annonsera i andras podcastar. Ett skäl varför många drar sig är svårigheten att mäta effekten av annonsering i poddradio. Det försöker Acast lösa. Vi pratar om detta och om podcasting i allmänhet med Johan Billgren, som är utvecklingschef på Acast och en av grundarna.
Podcast är på väg att bli maintream. Utvecklingen går i rasande fart. Idag lyssnar hela 1,8 miljoner svenskar på poddradio varje månad – vilket är en ökning med hela 18% sedan årsskiftet 2o15! Och ett starkt skäl till varför du som marknadsförare skall börja podda och även annonsera i andras podcasts. Vill du lära dig mer? Läs vidare!
Innehållet ord för ord (nästan)
Pia: Välkommen till Kntnt Radio avsnitt 31 som spelas in den 1 juni 2015.
Thomas: Dagens avsnitt är en intervju med Johan Billgren, utvecklingschef på Acast – en svensk startup som revolutionerar annonsmarknaden för poddradion.
Pia: Jag heter Pia Tegborg.
Thomas: Och jag heter Thomas Barregren.
Var tredje svensk lyssnar på podcasts
Pia: Nästan var tredje svensk mellan 20 och 64 år lyssnar på en podcats varje månad. En av tre…! Eller 1,8 miljoner för att vara exakt.
Det är en ökning med hela 18% sedan början av 2015.
Detta rapporterar Dagens Media som hämtar siffrorna från Orvesto Konsument. De rapporterar också
- att en kvarts miljon svenskar lyssnar på podd varje dag, och
- att tre gånger så många lyssnar varje vecka
Det är smått fantastiska siffror.
Thomas: Ja, verkligen! Podcasts är på väg att bli mainstream.
Jag tror att en majoritet av svenskar kommer att konsumera radio huvudsakligen i form av podcasts redan 2020; och att det här löjliga digitalradioprojektet (DAB) – som ingen vill ha förutom politiker och Sveriges Radios ledning – äntligen somnar in efter 20 års slöseri med skatte- och licenspengar.
Personligen lyssnar jag på Sveriegs Radio P1 huvudsakligen ”on demand” – när jag känner för det – i min podcasts-spelare; där jag också lyssnar på ett 40-tal andra podcasts.
Podcasts historia
Pia: Ja, utvecklingen går verkligen snabbt framåt, och har accelerat de senaste två åren. Men podcasts har en längre historia än så.
Det började för 15 år sedan – i oktober 2000 – då Tristan Louis föreslog en lösning för hur ljud skulle kunna distribueras med RSS-flöden.
RSS-flöde, för er som är osäkra på termen, kan förklaras som en ström av uppdateringar som en webbplats skickar ut. Kntnts webbplats har också en sådan ström som du hittar på www.kntnt.se/magasinet/feed.
Appar, som till exempel Feedly, och andra verktyg kan prenumerera på en webbplats RSS-flöde för att på så sätt få tillgång till alla nya artiklar – eller podcast-avsnitt.
I januari 2001 hade Dave Winer gjort nödvändig förändring för att RSS-flöden skulle kunna kapsla in mp3-filer med ljud. Det gjorde det möjligt för webbplatser att (inom citationstecken) ”sända” ljudfiler på webben.
Samma år introducerade Apple både verktyget iTunes för att hantera musik på sin dator och musikspelaren iPod. Med hjälp av iTunes kunde mp3-filer spelas upp på datorn eller flyttas till en iPod. Till exempel mp3-filer som en webbplats hade ”sänt” ut.
I början kallades det nya sättet att distribuera ljud för audioblogging. Men 2004 föreslog journalisten Ben Hammersley, som skrev för The Guardian, att den framväxande tekniken för att sända ljud skulle kallas ”podcasting”. ”Pod” eftersom många lyssande på ljudet i en iPod, och ”casting” från det engelska ordet för radioutsändning – ”broadcasting”.
Apple såg i podcast en möjlighet att ge sina kunder ett mervärde, och gjorde det möjligt för iTunes att automatiskt ladda ned ljudfiler från RSS-flöden och överföra dem till iPod. Samtidigt skapade de ett register över podcasts så att det blev enkelt att inifrån iTunes söka och hitta podcasts att prenumerera på. Succéen var given.
Redan 2006 nådde podcast ”toppen av uppblåsta förväntningar” på Gartners hajpkurva. Under följande år sjönk podcasts allt djupare ned i ”besvikelsen sänka”. Men 2012 så vände det, och sedan dess klättrar podcast raskt uppför ”upplysningens sluttning” för att 2015 börja nå den ”produktiva platån”.
Och här är vi nu. 1,8 miljoner svenskar – det motsvarar var tredje svensk mellan 20 och 64 år – lyssnar på podcasts varje månad.
Thomas: Och det är ett av flera skäl till varför marknadsförare måste vakna upp ur sina snapchat-drömmar och börja podda – och annonsera i andras poddar.
Pia: Ja, och om de två sakerna samtalade Thomas och jag i april med Acasts utvecklingschef och medgrundare Johan Billgren.
Acast är en starkt lysande stjärna på den svenska startup-scenen. De hjälper poddare och annonsörer att höras (och lyssnare att hitta bra poddar).
Vi spelade så klart in vårt samtal. Och det ska du strax få ta del av. Men först ska vi slå ett slag för det sista kurstillfället innan sommaren.
Sista kurstillfället innan sommaruppehåll
Thomas: Ja, den 15 juni håller vi introduktionskursen till content marketing, och den 16–17 juni har vi den populära och handfasta fortsättningskursen.
Passa på att gå den nu. Läs mer och anmäl dig på Kntnts webbplats: www.kntnt.se/magasinet/utbildning.
Pia: Ja, gör det. Vi har fåtal platser kvar på fortsättningskursen den 16–17 juni. Så om du inte vill missa chansen så ska du anmäla dig idag.
Intervju
Med det sagt, är det dags för vårt samtal med Acasts utvecklingschef och medgrundare Johan Billgren.
[…]
Pia: Du har avlyssnat Thomas och mitt samtal med Johan Billgren, som är utvecklingschef och medgrundare på Acast.
Thomas, vad har hänt med Acast sedan vi spelade in samtalet den 16 april.
Thomas: Två saker är värda att nämna.
Spår
Thomas: Först så har de släppt sin egenproducerade poddserie Spår.
Den handlar om två äldre bröder som en kväll i april 2004 överfölls på en enslig gård i Kalamark, väster om Piteå. Den äldsta brodern slås brutalt ihjäl, men den andre hittas levande efter två dygn. Polisen har problem med interna stridigheter, men till slut anser man sig hittat gärningsmannen – Kaj Linna – som fälls mot sitt nekande i tings- och hovrätt. Teknisk bevisning saknas helt, och fynd gjorda på brottsplatsen pekar åt andra håll. Dessutom har den överlevande brodern pekat ut en helt annan person.
Radiojournalisterna Anton Berg och Martin Johnson följer i Kalamarksmördarens spår och ställer sig samma fråga som kriminalpoliser och andra som fortsatt följa fallet efter livstidsdomen; var det verkligen Kaj Linna som gjorde det?
Poddradioserien har fem delar. Än så länge har två kommit ut. Efter att ha lyssnat på den första måste jag säga att den är sjukt bra. Det är bara att gratulera Acast till en lyckad produktion, som de har gjort tillsammans med Ljudbang och A‑One, med finansiering från bland andra Pressbyrån.
Spår – är det content marketing? Och för vem?
Pia: Intressant att Pressbyrån är sposor. Är det content marketing?
Thomas: Ja, jag skulle säga att det är content marketing, men inte för Pressbyrån, utan Acast.
Pia: Nu får du förklara dig.
Thomas: Content marketing är, som vi har sagt många gånger förr, en metodik för fortlöpande publicering på egen plattform av innehåll som en målgrupp vill ha i syfte att förändra eller förstärka ett beteende som leder till önskad nytta.
Det är utan tvivel innehåll som en målgrupp vill ha. Och den har så klart både producerats och publicerats i syfte att förstärka ett beteende som leder till affärsnytta. Men för vem?
Både Acast och Pressbyrån vinner på Spår.
Pressbyrån för att det stärker deras varumärke.
Acast för att Spår driver efterfrågan på mer podcast-innehåll, som i sin tur driver deras försäljning av annonser.
Spår i sig är inte tillräckligt för att kvalificeras som fortlöpande publicering, men man kan ana att Acast kommer göra m detta, sannolikt med andra sponsorer. Och då blir detta en del i en större och fortlöpande publicering.
Och det är Acast som framstår som avsändare. Det är alltså deras plattform.
Så jag skulle säga att detta kan vara content marketing för Acast.
För Pressbyråns del är detta vad Sara Rosengren, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, sannolikt skulle kalla värdestödjande reklam. De sponsrar helt enkelt något som publiken vill ha, och därför accepterar att de gör reklam.
Pia: Okej.
35 miljoner i riskkapital
Pia: Du sa att två saker var värda att nämna. Detta var den ena. Jag antar att den andra är att de har fått in 35 miljoner kronor i ytterligare riskkapital.
Thomas: Ja. Breakit, som drivs av våra podd-kollegor Stefan Lundell och Olle Aronsson, avslöjade för några dagar sedan att Bonnier Growth Media och riskkapitalbolaget Moor investerar motsvarande 35 miljoner kronor i Acast. De ska bland annat användas till att öppna ett kontor i New York.
Pia: Jag är övertygad om att vi kommer få höra mycket mer om Acast i framtiden, Spännande!
Men du är det dags att sluta.
Nästa avsnitt
I nästa avsnitt, som kommer den 18 juni, ska Thomas och jag lämna lite tips om böcker att läsa och poddar att lyssna på i sommar. Vi kommer också berätta vad vi själva kommer att bjuda på i den vägen under sommaren. Jag kan redan nu avslöja att Kntnt radio kommer att komma med nya avsnitt hela sommaren. Mer om det i nästa program. Missa inte det!
Thomas: Nej, det får du inte missa. Och glöm nu inte att gå in på www.kntnt.se/magasinet/utbildning och anmäl dig till kurserna den 15 respektive 16–17 juni.
Musik
Pia: Till sist. Vad blir det för musik idag?
Thomas: On The Beach av och med Jonay – en svensk hiphop- och RnB-artist från Stockholm med rötter i Bulgarien.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Actionable © Bensound (CC BY-ND 3.0)
Musik: Happyrock © Bensound (CC BY-ND 3.0)
Musik: On the beach © Jonay (CC BY-NC-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »