Kära vänner,
Här kommer årets sjätte nyhetsbrev – packat med en massa spännande artiklar. Trots det kommer fler än vanligt att avsluta sin prenumeration denna vecka.
En vanlig fredag brukar 2–3 välja att avsluta sin prenumeration när vårt nyhetsbrev dimper ned i inkorgen. Det är en promille av alla prenumeranter – en riktigt låg siffra. Men idag räknar jag med det dubbla.
Varför?
Varje vecka släpper vi ett nytt avsnitt av vår podcast Kntnt Radio, och en gång i månaden släpper vi en videofilm från vår föredragsserie Kntnt Frukost. Till var och en skriver vi ett kort artikel som berättar om innehållet. Det är när de två sammanfaller som dubbelt så många väljer att avsluta sin prenumeration.
Vad beror det på?
Antagligen föredrar de det skrivna ordet framför det talade. Det skriva ordet går ju snabbt att skanna igenom, och kräver inte att man laddar ned en podcast-app eller sitter klistrad framför skärmen.
Men är det hela sanningen?
Jag vet inte. Så därför ber jag dig – vare sig du gillar nyhetsbrevet och tänker fortsätta att prenumerera på det eller ogillar det och tänker avsluta prenumerationen – att skriva och berätta vad du tror. Skicka mejlet till thomas@kntnt.com.
Den här veckan räknar jag med att extra många avslutar sina prenumerationer (tyvärr), eftersom vi förutom ännu ett avsnitt av Kntnt Radio inte bara har en utan två videofilmer. Jag hoppas min prognos kommer på skam. 🙂
Underskatta inte kraften i epost
Om just epost och nyhetsbrev pratar Pontus Staunstrup och jag i avsnitt 85 av Kntnt Radio.
Epost är på väg att omvärderas: Från något förlegat och spammigt till det nya svarta och mycket effektivt. Enligt vissa är epost den snabbast växande kanalen för marknadskommunikation. Till skillnad mot många andra kanaler fungerar den i alla åldrar. Och framför allt är det en av få kanaler som ger dig värdefull data (istället för Google, Facebook eller någon annan jätte).
Om du ännu inte har gjort det så är det hög tid att uppvärdera epostmarknadsföring i allmänhet och nyhetsbrev i synnerhet, menar Pontus och jag. Lyssna nu (eller läs Pias sammanfattning)!
Hårdare krav för personuppgifter i marknadsföring
EU drar åt tumskruvarna. Består du provet?
Om lite drygt ett år (25 maj 2018 för att vara exakt) så träder den nya dataskyddsförordningen i kraft. Det innebär nya och tuffa krav på hur vi hanterar personuppgifter som bland annat samlas in av våra system för nyhetsbrev, marketing automation och hantering av webbplatser.
Du är ansvarig! Men har du koll på hur den nya förordningen påverkar din marknadsföring?
För att hjälpa dig igång (och oss själva också, för den delen) så frågade vi advokat Alexander Jute om råd. Han skrev en läsvärd artikel som vi publicerade i veckan.
Läs den! Och passa också på att anmäla dig till Kntnt Frukost den 23 februari. Då kommer Alexander till Göteborg och berättar mer.
Account Based Marketing (med Christopher Engman)
Apropå Kntnt Frukost. Ända sedan starten 2013 har vi aldrig ställt in en frukost. Inte förrän snön förlamade Stockholm i november. Då tillbringade Christopher Engman åtta timmer på motorvägen mellan Arlanda och Centralstation i Stockholm. Biltrafiken stod helt still. Men tågen gick. Och till slut hade sista tåget för dagen lämnat perrongen på väg mot Göteborg. Men skam den som ger sig…
I förra veckan kom Christopher med tåget, och höll vårens första föredrag i vår föredragsserie Kntnt Frukost. Som vanligt spelade vi in presentationen så att du som inte kunde delta kan se den efteråt.
Okända sanningar om svenskarna och internet (med Pamela Davidsson)
Kntnt Frukost är ett samarbete mellan Cision och Kntnt. Vi är mycket glada för samarbetet. Inte minst för att de alltid bidrar med ett bra och intressant föredrag. Förra veckan var inget undantag. Då hade de bjudit in Pamela Davidsson, statistikchef på Internetstiftelsen (IIS), att avslöja okända sanningar om svenskarna och internet.
Grymt intressant och mycket uppskattat av publiken. Så uppskattat att min kollega och konferencier, Pia Tegborg, blev tvungen att be publiken lugna sig med frågorna till efteråt. 🙂
Så om du missade föredraget har du chans att se det nu. Första minuten är ljudet lite skrapigt, med strax efter den inledande filmen från IIS blir det mycket bättre. (Pamela hade glömt slå på mikrofonen.)
Sandwichmän, klickbeten, dörrförsäljare och andra reklamnyheter 2017
En gammal bekant sedan webbyråtiden hörde av sig i veckan. Då var han art director på en av Göteborgs bättre reklambyråer. Idag är han content creator på IHM Business School. Han hade skrivit en text som han tror och hoppas du uppskattar. Jag tror han har rätt. Så utan vidare krusiduller rekommenderar jag att du läser Håkan Aludds krönika Sandwichmän, klickbeten, dörrförsäljare och andra reklamnyheter 2017.
Donald…
Apropå IHM. De sponsrar en podcast jag ser fram emot att lyssna på varje vecka: Andreas Utterströms Vita huset och jag. Det leder mig inte alls osökt in på amerikansk politik.
Jag har varit intresserad av politik ända sedan lågstadieåldern. Och jag tycker USA är ett fascinerande land. Så kombon – amerikansk politik – är oemotståndlig för mig. Jag älskade tv-serien The West Wing, gillar House of Cards och ser fram emot säsong två av Designated Survivor. Men vem behöver tv-serier, när dikten överträffas av verkligheten. Tack Donald!
God läsning och trevlig helg önskar vi på Kntnt genom
Thomas
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »