Podcasten växer så det knakar och kanalen är nu större än både twitter och LinkedIn. Men vad behöver du som vill börja podda tänka på? Vi bad Åsa Melin Mandre, kommunikationskonsult på Greenhill Relations och en rutinerad podcast-programledare, att ge sina bästa tips på hur du kommer igång med din företagspodd!
Är du sugen på att dra igång en företagspodd men vet inte vilken ände du ska börja i? Lugn. Här kommer det ultimata nio-stegs-programmet som hjälper dig att skapa en proffsig och lyssningsvärd podd.
1. Definiera syftet med podden
Ja, jag vet, det är kanske inte det roligaste att börja med. Men i och med att vi pratar om företagspoddar så bör ju din podd fylla ett kommunikativt syfte som stöttar er verksamhet. Så, skriv ner varför ni ska göra podden, vilket budskap vill ni nå ut med, vilka som ska lyssna och vad är det som gör att de kommer vilja lyssna. Fundera även på mätbara mål.
2. Välj ett redaktionellt format
Nu blir det mer kreativt. Det finns massor av olika format och du måste välja ett. Ska det vara en intervjupodd med gäster eller ett samtal mellan två personer? Lyssnarfrågor? Olika reportage? Ska ni ha en programledare och ska det i så fall vara någon från er organisation? Ska ni spela in i studio, på kontoret eller kanske på en parkbänk?
Du kan vara väldigt kreativ när det kommer till format, var inte rädd för att ta ut svängarna. Men en sak är viktig. Se till att hålla fast vid formatet du väljer. Då vet lyssnarna vad de kan förvänta sig, samtidigt som alla i studion har koll på sin roll.
3. Namn, musik och profilbild
Du måste ge din podd ett bra namn och ta fram en profilbild. Det är även dags att ta fram en vinjettmusik som skapar rätt känsla för lyssnaren. En ljudlogga för podden helt enkelt. Det finns en massa bra sajter på nätet med både gratismusik eller där du kan köpa loss musik för en billig peng. Eller du kanske känner någon som spelar ett instrument som kan spela in något?
4. Spika produktionsplan
Gör en långtidsplanering och rubriksätt varje avsnitt. Många lyssnar på flera avsnitt på raken, så tänk igenom ett bra flöde. Om du ska spela in i studio med gäster är det hög tid att boka in det.
5. Ta fram körschema
Inför varje avsnitt förbereder du innehållet med research. Ett körschema med punkter och frågor är bra att ha som stöd vid inspelningen. Om du ska ha gäster så är förintervjuer att rekommendera. Gästerna blir lugna om de i stora drag vet vad samtalet ska handla om och du kan plocka upp intressanta frågor att lyfta i samtalet.
6. Spela in!
Egentligen inte så mycket att säga om du gjort alla förberedelser ovan. Det är bra att prata. Se till att ha kontroll på tekniken så att de som är med i podden inte behöver oroa sig för teknikstrul.
7. Redigera
Klipp ihop den inspelade ljudfilen och lägg in vinjettmusiken. Räkna med att lägga dubbelt så lång tid på redigeringen som på inspelningen.
8. Publicera
Du publicerar din podd på en hostingtjänst. Jag använder alltid Libsyn, men det finns fler. Din podd behöver både taggas och kategoriseras korrekt. När du publicerat ditt första avsnitt så skapas en RSS-feed för podden. Den anmäler du sedan till olika poddbibliotek, där Itunes är det största i Sverige.
9. Sprid
En podd blir inte viral av sig själv. Här finns det inga gränser för vad du kan hitta på. Klassiska grepp är att skicka ut det i sitt nyhetsbrev, publicera bilder från inspelningen i sociala medier samt be gästerna som var med att sprida podden vidare. Men du vet säkert bäst själv hur du når ut till just din målgrupp!
Klart! Och det är en relativt snabb process från första till sista steget. Jag skulle säga att i kalendertid så kan du göra allt detta och släppa ditt första poddavsnitt inom två veckor.
Så varför inte börja idag?
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »