Vi pratar med "The Social Media Professor", Niklas Myhr, om åtta saker att ägna en extra tanke åt under 2018: differentiera innehåll, hållbarhetsarbetet i marknadsföringen, bakslag för sociala medier, använd artificiell intelligens, värna personlig integritet, gör social video, planera för digital transformation och hantera dina influencers. Lyssna på Kntnt Radio nu!
Kntnt Radio är tillbaka efter alla sköna helger. Som traditionen bjuder så inleder vi året med att blicka framåt. Vad bör du som arbetar med marknadskommunikation ha lite extra koll på under 2018? Om det spanar Niklas Myhr – känd som ”The Social Media Professor” och författare till boken The Social Customer Journey – tillsammans med oss – Thomas Barregren, Robert Börjes och jag, Pia Tegborg – i avsnitt 162 av Kntnt Radio. Lyssna här!
8 spaningar
Vi har valt två ämnen var som vi tycker är värda din uppmärksamhet. Det blir sammanlagt åtta spaningar, så därför är dagens avsnitt lite längre än vanligt: Strax över timmen. Om det låter lite i mastigaste laget så föreslår jag att du lyssnar på halva nu och andra halvan imorgon. Eller så kan du plocka russinen i kakan. Till din hjälp ska jag ge dig en kort sammanfattning av de åtta spaningarna.
Content marketing differentiation – viktigare än någonsin
Fenomenet content shock är mer relevant än någonsin. Särskilt tydligt är detta i konkurrensutsatta branscher där en fungerande content marketing-process och ett värdeskapande innehåll blir ett måste för att stå ut i bruset. Samtidigt ökar den personliga dimensionen i betydelse. Hur skall du som marknadsförare tänka här?
Hållbarhet som en viktigt del av kommunikation och attraktion
Lagstadgad hållbarhetsrapportering sätter på allvar begreppet hållbar utveckling under lupp 2018. För många företag är detta en skyldighet, för andra är det rentav affärskritiskt.
Men det kan vara svårt att vara autentisk i kommunikationen och leva upp till det man lovar. Speciellt då hållbarhetsbegreppet innefattar flera dimensioner. Vi pratar om vad marknadsfolket behöver göra för att skapa så stor effekt som möjligt av sitt arbete.
Sociala medier i blåsväder
Sociala medier utnyttjar mänskliga svagheter och utgör en fara för samhället proklamerar en tidigare Facebook-chef samtidigt som en färsk studie tyder på att det finns en rörelse bort från sociala medier. Vad betyder detta för oss marknadsförare?
Vi diskuterar också filterbubblor. Är dessa skapade av lömska algoritmer och en fara för källkritiken eller är det något vi skapar själva? Finns de ens?
Artificiell Intelligence (AI) börjar användas på allvar
AI inget nytt. Begreppet myntades 1956 och sedan länge använder vi vardagligen massor av AI. Thomas förutspår en explosion inom machine learning-tekniken de kommande åren och redan nu finns massor av saker vi marknadsförare kan göra med tekniken.
Utan en ingenjörsexamen i bagaget och med hjälp av enkla API:er kan vi bygga sådana lösningar som Facebook och Amazon gör idag. Spännande, eller hur?
Läs gärna mer om detta område i artikeln What AI can and can’t do (yet) for your business
Personlig integritet blir en stor fråga
Snart vet våra system för marketing automation, segmentering etc mer om oss än vad vi själva vet! Det är en skrämmande tanke. Kommer ny lagstiftning, med GDPR i spetsen, att råda bot på detta genom att inkräva ett godkännande från den registrerade? Eller kommer lagstiftningen snarare att hämma marknadskommunikationsutvecklingen mot detta spännande område? Vad tror du?
Om du vill fördjupa dig i kommande lagstiftning ska du lyssna på vår intervju med advokat Alexander Jute samt läsa hans artikel Hårdare krav för personuppgifter i marknadsföring.
Video som kommunikationskanal
Gäspa inte. Det har länge pratats video – det är sant. Men 2018 är sannolikt året då video tar fart på allvar. Men då pratar vi inte dyra filmproduktioner och inte inte heller lo-fi video. Utan något mittemellan. Paralleller görs också till vloggare där tipset är att se och lära av till exempel favoriterna Casey Neistat och Peter McKinnon.
Vad är det som gör dessa filmare så framgångsrika och hur kan du som marknadsförare applicera tillvägagångssättet i din vardag? Lyssna gärna också på vår intervju om social video med Jerry Silfwer för fler svar.
Digital transformation kräver kommunikation
Nu har vi hört begreppet ”digital transformation” till leda. Ändå påstår vi att den digitala transformationen fortfarande är i sin linda. Ofta riktas strålkastarljuset mot tekniken som förenklar arbetet, medan människan och den samverkan inom organisationen som är nödvändig kommer i skymundan.
Vi pratar om var på resan vi befinner oss och vikten av en tydlig kommunikation längst med vägen. För ytterligare förkovran kan du även lyssna på vår intervju med Marie Andervin om Marknadsföringens roll vid digital transformation.
Influencer Relationship Management
Blir 2018 året då marknadsförare börjar ta sina influencer relationer på större allvar? Med detta menat att sluta hantera dessa kontakter som transaktioner och istället börja vårda dem så att de ser ett mervärde i att hjälpa ditt varumärke.
Vi pratar om risker med influence marketing, om system och processer för att hantera en ökad mängd influencers och om definitionen av influencer marketing.
Vill du sedan lära mer om influence marketing rekommenderar jag dig att lyssna på avsnittet Influencer marketing för B2B företag med content-spanarna.
Till sist
Marknadskommunikation förändras i rasande takt. Det kommer garanterat att hända massor av spännande saker under 2018. Vi kommer ta upp det allt eftersom i Kntnt Radio. Så missa inte nästa avsnitt. Om du inte redan prenumererar på podden så är det hög tid att göra det nu: Apple Podcast | Andriod | Acast | Stitcher | RSS.
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Trying To Catch A Ghost © The Hedgerow Folk (CC BY-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »