Marknadsföring b2b. Det var ämnet för det första av Kntnts frukostföreläsningar hösten 2014. Talare var Malin Sjöman. En halvan av Hägvall & Sjöman – en byrå som är specialister på b2b-marknadsföring. Och som till fullo förstår ur content marketing ska bedrivas business-to-business. Det var också ämnet för hennes föreläsning.
Missade du den? Eller vill du se om den? Då ska du läsa den här artikeln. Eller rättare sagt: se och höra hennes föredrag här.
Marknadsföring b2b. Det var ämnet för den första av Kntnts frukostföreläsningar hösten 2014. Talare var Malin Sjöman. Ena halvan av Hägvall & Sjöman – en byrå som är specialister på b2b-marknadsföring. Och som till fullo förstår hur content marketing ska bedrivas business-to-business. Om detta handlar hennes föreläsning.
Missade du den? Eller vill du se om den? Då ska du läsa den här artikeln. Eller rättare sagt: se och höra hennes föredrag här.
Malin Sjöman
Vad kan en civilingenjör från Linköpings Tekniska Högskola, som har pluggat konst vid University of Massachusetts, lära oss om content marketing? En hel del skulle det visa sig.
Malin Sjöman har efter studierna jobbat många år med Ericssons företagskunder, bland annat som produktledningschef och affärsutvecklare, och därefter på mobiloperatören 3 som marknadschef mot företagssegmentet. Med sådana erfarenheter har man ett och annat att lära ut.
Och lära ut gjorde Malin vid det 10:e tillfället med Kntnt frukost – det första höstterminen 2014.
Content = paketerad kunskap
I sin föreläsning, som du kan se och höra nedan, beskriver hon begripligt och handfast sju steg som du kan ta för att komma igång med b2b content marketing. Jag tycker det var en av de bättre föreläsningarna vi har erbjudit.
En av höjdpunkterna i mitt tycke var Malins enkla men träffsäkra förklaring vad content marketing går ut på:
Att hjälpa våra kunder genom deras köpprocess genom att löpande erbjuda paketerad kunskap – ”content” – av värde för dem, med målet att vinna deras intresse och förtroende och i slutändan affären.
Innehållet minut för minut
Nedan kan du se och höra hela föreläsningen. Den är nära 48 minuter lång. Några hållpunkter:
- 00:22: Introduktion
- 02:05: Fem sanningar om B2B
- B2b-köp börjar med en probleminsikt
- Lösningen är komplex, dyr och kundanpassat
- Många som fattar beslut
- Längre beslutsprocess
- Beslut fattas med både förnuft och känslor
- 08:00: Något radikalt händer i hur företag gör affärer med andra företag
- 11:40: Content marketing business-to-business
- 13:27: Många äro kallade, men få utvalda
- 17:08: 7 steg
- Börja med att förstå dina kunders situation och utmaningar
- Hitta en lösning på en utmaning och gör det till ditt tema
- Anpassa temat utifrån var kunderna är på köparens resa
- Undersök var befintligt innehåll passar in på det anpassade temat och identifiera luckor
- Bestäm hur innehåll ska paketeras, levereras och återanvändas
- Sprid ditt content i olika kanaler
- Mät effekten och utvärdera
- 44:09: Sammanfattning
- 46:36: Avslutning
Se och hör
Du kan se och höra föreläsningen nedan.
https://vimeo.com/104739231
Filmen finns på Vimeo och YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud. Och vill du se bilderna så finns de på SlideShare.
Vill du ha mer?
Efter föreläsningen gjorde Pia och jag en intervju med Malin. Vi fördjupar oss i några av de saker hon tog upp i sin föreläsning, och kom också in på lite annat. Du kan höra intervjun i nästa avsnitt av Kntnt Radio. Så missa inte det!
Vill du vara säker på att inte missa nästa avsnitt av Kntnt Radio, eller vår nästa artikel eller (gud förbjude!) nästa frukostföreläsning, så prenumerera på vårt nyhetsbrev. En gång i veckan får du ett mejl med allt vi har publicerat under veckan. Smidigt och enkelt.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »