Content marketing kan användas till mycket – från att generera leads till att stärka varumärke. En av de mest kraftfulla sätt du kan använda content marketing är som affärsmodell. Joe Pulizzi – content marketings gudfar och grundare av Content Marketing Institute – kallar en sådan affärsmodell för Content Inc. Det är också namnet på en podd som har rullat sedan december 2014 och en bok som kommer ut i höst. I den här artikeln tittar vi närmare på Content Inc. Och i kommande artiklar kommer vi gräva oss ned i de sex stegen som utgör modellen.
Jag hoppas du har haft en behaglig semester, fått åtminstone lite sol och värme denna snåla sommar, och haft glädje av vår sommarserie med intervjuer.
För egen del har jag, förutom allt som hör semestern till, lyssnat på 74 avsnitt (ca 12 timmar!) av Content Inc. Det är en podcast från Content Marketing Institute (CMI) med Joe Pulizzi, som brukar kallas content marketings gudfar, eftersom han myntade termen content marketing för 14 år sedan.
Jag har träffat Joe Pulizzi ett par gånger, gillar det han säger och gör, och lyssnar varje måndag på hans och Robert Roses podcast This Old Marketing, så självklart började jag lyssna på Content Inc. när den började sändas i december 2014. Men jag slutade efter bara några få avsnitt. Det var något med det korta formatet och tonen som jag inte gillade.
Min kompanjon och kollega Pia Tegborg gillade dock det hon hörde, och pratade sig varm om podden i avsnitt 32 av vår egen podcast. Det inspirerade mig att ge Content Inc. en andra chans. Och det är jag glad för. 🙂
Efter de första trevande avsnitten levererar Joe ett riktigt intressant och lärorikt innehåll, som handlar om… Just det: Content Inc.
Content Inc.
Content Inc. är inte bara namn på en podcast. Det är också namnet på en bok som kommer ut i september/oktober 2015. Men framför allt betecknar det en modell för hur man kan bygga en affärsverksamhet med hjälp av content marketing.
Modellen består av sex steg:
- Sweet spot
- Börja med att identifiera det optimala ämnesområdet för ert innehåll. Det ska handla om något ni behärskar, har passion för och som målgruppen efterfrågar.
- Content tilt
- Hitta en unik vinkel för ert innehåll. För att attrahera och behålla en publik till ert innehåll måste det ge dem något som inget annat innehåll ger.
- Building the base
- Etablera auktoritet i ert ämnesområde. Det kräver uthållig och regelbunden publicering på egen plattform av innehåll med er unika vinkel på ert ämnesområde.
- Harvesting audience
- Konvertera publiken från strökonsumenter till prenumeranter av ert innehåll. För att strökonsumenter ska följa er i sociala medier, prenumerera på er podd eller YouTube-kanal eller prenumerera på ert nyhetsbrev så måste det ge dem något de värdesätter; från att inte missa något från er till tillgång till unikt innehåll.
- Diversification
- Lägg till nya format och kanaler för att nå fler och oftare. Men vänta med detta tills ni har fått allt annat att fungera.
- Monetization
- Bygg en affärsmodell som erbjuder er publik varor och tjänster som de vill ha. Använd den data som era prenumeranter genererar för att ta reda på vad det är.
För entreprenörsdrivna företag
I podden pratar Joe om Content Inc. som en modell framförallt för startups och små och medelstora företag som drivs av entreprenörer. Inte för att modellen bara kan användas av sådana företag, utan för att sådana företag har uthålligheten som krävs.
Under arbetet med boken har Joe intervjuat ett stort antal personer som har gjort liknande Content Inc. för att bygga en framgångsrik affärsverksamhet. Bland de mer välkända finns Copybloggers och River Pools & Spas grundare – Brian Clark respektive Marcus Sheridan. Men där finns också många andra.
Joe upptäckte att det för samtliga företag han studerade tog minst 15 månader innan deras satsning på content marketing började ge resultat. Minst 15 månader! Den uthålligheten hittar man oftast bara i startups och små och medelstora företag som drivs av entreprenörer.
…och för alla andra
Större företag har, enligt Joes erfarenhet, sällan den uthållighet som Content Inc. modellen kräver. Men han ger förslag i podden på hur du som jobbar med marknadsföring i ett större företag kan göra.
- Starta en pilot som löper under 6 månader. En pilot tillåter dig att sätta mål som är både lättare att mäta och att nå. När piloten når målet är det lättare att få pengar till att förlänga den ytterligare 6 månader med lite högre satta mål. Och när du når målen en andra gång så bör det gå att förlänga en tredje gång. Efter 18 månader bör det vara möjligt att visa på fördelarna med content marketing och få lov att permanenta verksamheten och skala upp den.
- Skaffa dig en ”sugar daddy” – en senior person som har ledningens öra och stödjer din satsning. Joe föreslår en senior säljare, allra helst säljchefen, eftersom deras ord alltid väger tungt. Säger hen att din Content Inc. satsning är värdefull för honom eller henne så finns en helt annan acceptans för att fortsätta.
- Skräm din vd eller chef med de negativa konsekvenserna av att inte satsa på content marketing. Detta är Joes favorit-taktik, eftersom den ger bäst resultat enligt hans erfarenhet. Ta reda på vad för content marketing era konkurrenter gör och planerar att göra, hur det påverkar er nu och i framtiden, och använd det för att visa din vd eller chef vad som händer om de inte satsar på Content Inc.
Jag skulle vilja lägga till ett fjärde alternativ.
Gå under radarn
Den amerikanska konteramiralen och superprogrammeraren Grace Hopper har sagt:
Det är lättare att be om förlåtelse än vad det är att få tillstånd.
Det hade hon helt rätt i.
Gå under radarn när du bygger ditt första Content Inc. Välj ett område som du kan äga helt själv, eller som ägs helt av en varumärkeschef, produktchef eller affärsområdeschef som du lierar dig med. När du efter 15–18 månader kan visa resultat, så använder du det för att sälja in Content Inc. till resten av företaget.
Det gjorde Christina Skoglund – digitalchef på Arla Foods. Hon och hennes medarbetare byggde en Content Inc. runt Arlakadabra. Det var inget som hennes dåvarande chefer ägnade allt för mycket uppmärksamhet åt. Idag är det annorlunda.
Inom Arla Foods visas Arlakadabra fram som ett lyckat exempel på content marketing. Det har inspirerat till andra satsningar, till exempel Vardags Puls.
Hör Christian berätta om sina erfarenheter i avsnitt 20 av Kntnt radio.
Sammanfattning
Content Inc. är en modell som beskriver hur du bygger en affärsmodell med content marketing. I den här artikeln har du fått en övergripande förklaring av modellen. I september/oktober kan du köpa och läsa Joe Pulizzis bok som förklarar allt i detalj. Men i väntan på det kan du, förutom att lyssna på hans podd och spana in Content Inc. på webben, också prenumerera på Kntnts nyhetsbrev. (Ser du hur jag försöker konvertera dig. :-)) Du kommer under de kommande sex veckorna få en artikel som förklarar var och en av de 6 stegen lite mer på djupet.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »