Människor är bekväma. Desto mer personliaserad en vara eller en tjänst är, desto bekvämare för köparen. Därför är företag som erbjuder en super-personaliserad upplevelse vinnare (till exempel Netflix). Men personaliseringen kommer med ett högt pris: Din personliga integritet.
I avsnitt 199 av Kntnt Radio pratar Thomas och Pia med futuristen Eric Langenskiöld om den ömsom utopiska ömsom dystopiska framtid som redan är här.
Eric Langenskiöld ser fem tedenser: Personlig integritet är döende. Maskiner skapar alltmer och allt bättre innehåll. Filterbubblor ersätts av beslutsbubblor. Super-personalisering ökar. Och röststyrning är redo för ”prime time”.
Människor är bekväma. Desto mer personaliserad en vara eller en tjänst är, desto bekvämare för köparen. Därför är företag som erbjuder en super-personaliserad upplevelse vinnare (till exempel Netflix). Men personaliseringen kommer med ett högt pris: Din personliga integritet.
I avsnitt 199 av Kntnt Radio pratar Thomas och Pia med futuristen Eric Langenskiöld om den ömsom utopiska ömsom dystopiska framtid som redan är här.
Eric Langenskiöld ser fem tedenser: Personlig integritet är döende. Maskiner skapar alltmer och allt bättre innehåll. Filterbubblor ersätts av beslutsbubblor. Super-personalisering ökar. Och röststyrning är redo för ”prime time”.
Länkar
Här kommer en mishmash av länkar till sådant vi nämner i avsnittet:
- PEST-analys
- Google skriver mejl åt dig med Smart Compose
- Snart finns en 128 qubit kvantdator
- Nano drones
- Nanobots
- Storebror ser dig överallt i Kina
- Alibabas AI copywriter ”skriver” 20 000 rader text per sekund
- Turing testen
- Youtube använder Natural Language Processing (en typ av artificiell intelligens) för att automatiskt skapa undertexter till alla videoklipp på engelska och nio anda språk. Slå på undertexter på vilken engelskspråkig video som helst (till exempel denna) för att se det i verkligheten.
- Google Home släppt i Sverige
- Daryl Plummer på Gartner förutspådde 2015 att 2018 är 20% av copywriters är ersatta av bottar.
- I vår spaning inför 2018 pratade vi om filterbubblor.
- Zero UI är på stark frammarsch.
- Netflix har 3647 kategorier och ytterligare drygt 23 000 dolda kategorier
- Rapparen Jay Z köpte Tidal 2015
- Super-personalisering förklarad med exempel
- Googles AI-assistent ringer och bokar tid hos frisören
- Facebooks AI-bottar hittar på ett eget språk
- Robotar kanske får sitt eget OS i Japan 2020. De kommer också hjälpa till vid det mänskliga OS:et både som guider och domare.
- Redan idag klarar robotar av både parkour och att dansa.
- Tim Cook har gjort personlig integritet till en fråga om corporate social responsibility för Apple. Här är ett exempel från 24 oktober 2018.
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Missed Connection © Tab (CC BY-NC-ND 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »