Marknadsföring handlar idag mer än någonsin om att vårda kundens totala upplevelse av företaget; från det första intrycket som ges, till den relation som utvecklas efter köpet. Det här beror till stor del på att vi alla har fått ökad möjlighet att dela med oss av upplevelser utanför våra egna cirklar. Och delar, det gör vi. Så hur skapar man en upplevelse värd att dela? En industri som verkligen kan det här är upplevelseindustrin. I den här texten kan du ta del av fem steg för att utveckla en meningsfull kundupplevelse, inspirerad av film- och musikbranschen.
Marknadsföring handlar idag mer än någonsin om att vårda kundens totala upplevelse av företaget; från det första intrycket som ges, till den relation som utvecklas efter köpet. Det här beror till stor del på att vi alla har fått ökad möjlighet att dela med oss av upplevelser utanför våra egna cirklar. Och delar, det gör vi.
Jag vågar påstå att det idag är lika viktigt att förstå mekanismerna bakom delning som en gång tillgången till tryckpressar var. Om upplysningen var de stora tänkarnas tid och romantiken de ädla konsternas tid så skulle jag vilja påstå att vi idag lever i upplevelsernas tid.
Vad har du för verktygslåda?
Den som kan konsten att förmedla starka upplevelser har enligt min mening inflytande över både kultur och samhälle. Lite förenklat så har pennans makt bytts ut mot en betydligt större verktygslåda, och för att nå ut idag så behöver man utveckla sin repertoar och leverera en upplevelse värdig att dela. Därför har jag valt att idag kolla närmre på inspiration från just upplevelseindustrin.
Kompletta upplevelser som känns
Film‑, teater- och musikindustrin har alltid varit beroende av att leverera en upplevelse som får fansen att jubla av lycka och därefter berätta för alla de känner om sin upptäckt. Inom dessa branscher vet man att en halvbra erfarenhet snabbt leder till platt fall och dåliga försäljningssiffror. För i upplevelseindustrin finns inte plats för något som inte frammanar känslor.
Genom åren har man utvecklat en fingertoppskänsla för hur man levererar en komplett upplevelse till sina kunder. Det är en intressant industri som är väl värd en djupdykning men här har jag valt att lyfta fram fem inspirationsområden som marknadsförare kan utveckla en genomtänkt kundupplevelse ifrån.
1. Bygg upp förväntan
Det börjar med att man tidigt bygger upp en förväntan. Långt innan den planerade lanseringen kan man därför ta del av smakprov; i musikbranschen börjar man ofta med att släppa en singel, i filmbranschen släpper man trailers.
Det handlar om att kunna sätta rätt förväntan och varken skjuta för högt eller för lågt. Om filmen inte levererar det som utlovas i trailern så får det garanterat ett bakslag i form av besvikelse. Samma sak gäller om man redan i trailern levererar alla skämten så att filmen inte tillför något nytt.
Att ta fram bra innehåll för sin marknadsföring handlar om att ge smakprov som inspirerar, lockar och hjälper ens kund att fatta beslut. Det gäller att dela med sig tillräckligt mycket för att visa vad man kan erbjuda men se till så att man alltid har lite mer att ge till kund. Som kund vill man naturligtvis känna att köpet gav mervärde och var värd sina pengar.
2. Tänk på paketering
Paketeringen är mer än ett emballage för produkten. Bilder, dofter, papperskvalitet, fyrverkerier, glowsticks och val av arenor är bara några av de delar som påverkar vår totala upplevelse. Att skala bort allt kan i sig bli något spektakulärt men att förminska betydelsen av paketering är i min mening ett stort misstag.
Med enkla medel och rätt innehåll kan man förhöja känslan av köpet och på så vis visa omsorg för sin kund. Checklistor som underlättar, instruktionsvideos, give-aways och att servera gott kaffe är bara några exempel på små saker som gör att man som kund känner sig omhändertagen.
3. Lyft fram människorna bakom
I slutänden är det människor som vi har lättast att relatera till. Skådespelare och musiker är alltid aktiva under sina lanseringar och berättar i olika kanaler om vision, skapandeprocess och upplevelse.
En relation till personen eller en fängslande berättelse från bakom kulisserna kan locka till köp. Men även efter att vi har sett filmen eller gått på konserten uppskattar vi ofta intervjuer då det både förlänger vår upplevelse och ger oss en känsla av delaktighet och samhörighet.
Mänskliga reaktioner berör och är därför lättare att minnas än generella beskrivningar. Bra innehåll får gärna lyfta fram människorna bakom och deras roll i exempelvis produktutvecklingen. Filmklipp, intervjuer eller regelbundna krönikor från anställda är ett sätt att ge inblick i vad som händer bakom kulisserna.
4. Leverera det förväntade på ett oväntat sätt
En bra upplevelse levererar det förväntade men en fantastisk upplevelse kräver något oväntat eller något nytt. Åtskilliga är de artister som beskylls för att allt låter likadant eller för att de avvikit för mycket och därför svikit sina fans.
Första steget är förstås att känna till förväntningarna och att leverera därefter. Här skulle man kunna stanna, men för att uppnå den där magiska nivån som får folk att berätta för andra krävs ett överraskningsmoment. Det är här du kan utveckla något kreativt som till exempel lockar fram ett skratt eller värdefull insikt.
5. Värdesätt relationerna
Slutligen så måste man hålla liv i relationen med sina fans och ge tillbaka när man får chans. Utan fans skulle vi inte ha någon upplevelseindustri och därför är det viktigt att lyssna och ta till sig av vad som efterfrågas.
Det behöver inte alltid handla om att göra sig tillgänglig, det kan lika gärna handla om att leverera mystik och mytbildning kring varumärket, men även det kräver sitt innehåll.
Sanningen är att inget företag kan existera utan sina kunder. Regelbundna uppdateringar håller liv i relationen och säkerställer att man inte blir bortglömd.
Vad som kanske är ännu viktigare är att man genom att delta i dialog med sina kunder kan utvärdera det innehåll som de tar del av och förstå deras behov. Därifrån är steget inte långt till att utveckla både bättre upplevelser och nya tjänster åt sina kunder.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »