Rapporten Sverige och internet 2016 slår fast att YouTube är den populäraste sajten för video och musik – i alla åldrar. Redan i förskoleåldern tar användandet fart för att kulminera i tonåren men pågå ända in på ålderns höst. Vad är det då som gör en Youtuber mer framgångsrik än en annan och vad kan vi marknadsförare lära av detta? Det reder vår gästkrönikör Nils Grundberg ut i dagens artikel!
Många av de största och mest populära YouTubers har en stil och en inriktning som kan vara svår för oss som inte tillhör målgruppen att känna igen. Men faktum är att YouTube visserligen är klart störst bland unga, men växer som mest bland äldre.
Yngre människor verkar konsumera YouTube på annat vis jämfört med äldre generationer. Skillnaden ligger i att unga nyttjar YouTube som en strömmande kanal (likt Netflix) som de följer och regelbundet återkommer till, medan den äldre målgruppen använder kanalen som sökmotor eller så hamnar de där genom andra trafikkällor.
YouTube användandet i Sverige
82 procent av alla internetanvändare tittar på YouTube. Nästan hälften gör det varje vecka och nära en av fem gör det dagligen. Bland de som tittar ”någon gång” är fördelningen mellan könen ganska jämn, medan dubbelt så många män (24 procent) än kvinnor (12 procent) tittar dagligen.
Nästan alla 4‑åringar (98%) ser på film och video på internet, och så stor andel som 50 procent gör det dagligen. YouTube är dock populärt i alla åldrar. Även om den äldre befolkningen i stor utsträckning fortfarande tittar på traditionell tv, så besöker internetanvändarna över 75 år YouTube åtminstone någon gång varje vecka.
Att unga är flitigare på YouTube än äldre beror förmodligen på att de har en mer mogen internetvana men också på att innehållet i kanalen vanligtvis vänder sig till en yngre målgrupp.
YouTubers framgångsfaktorer
Jag tillhör inte målgruppen för de flesta av Sveriges största YouTube-kanaler (jag gissar det även gäller dig), så därför har jag ibland svårt att förstå och ta till mig innehållet. Men studerar vi några framgångsrika YouTubers närmare, så framträder fem gemensamma faktorer – saker som vi marknadsförare kan lära oss av. Det gäller både hur Youtubers använder kanalen och hur de kommunicerar för att nå dit de vill.
- Fokus: De satsar på en kanal, där de är har sin målgrupp och bygger sedan kanalen metodiskt och fokuserat. Som företag behöver du se till att bli riktigt bra på en kanal och ge den tid!
- Frekvens: De publicerar väldigt ofta. Den svenska Youtubern “Matgeek” uppdaterar sin kanal nästan varje dag, som ett exempel.
- Anpassat innehåll: De skapar innehåll anpassat för mediet. Det låter som en självklarhet, ändå finns massor av kreativa kampanjer som tyvärr faller platt på grund av bristande förståelse för kanalen. Youtubers uppdaterar ofta, är duktiga på SEO liksom på att driva intresse genom bra rubriker.
- Leverans och pålitlighet: Innehållet de skapar håller en jämn och hög kvalitet, vilket ger målgruppen en tydlig anledning att följa kanalen.
- Snabbrörlig: Dyker det upp något aktuellt är Youtubern snabb att nyttja chansen för att skapa aktuellt och intressant innehåll.
Walter Naeslund, grundare och vd av den svenska reklambyrån Honesty, skrev nyligen i Resumé om emotionellt belönande kommunikation och kognitiv kostnad. Hans resonemang förklarar vad YouTubern gör rätt (och vi ofta missar eller är dåliga på): De ger en hög emotionell intäkt till en nästan obefintlig kognitiv kostnad.
YouTubers levererar bra innehåll återkommande och fokuserat, utan att ändra sitt redan framgångsrika grundkoncept. Nästa gång någon skriker att ni måste ha något nytt: är det verkligen ny marknadsföring ni behöver eller är det bara ett nytt avsnitt på samma framgångsrika grundkoncept?
Källor:
Rapporten Svenskarna och Internet 2016
Statistik från YouTube
Artikeln svenskarna och Youtube
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »