Vilka roller behövs för att bedriva effektiv content marketing? Det behövs berättare, innehållsproducenter, redaktörer, publikchef och innehållschef. Läs vidare om du vill veta vilken funktion de fyller och vad de gör.
Vilka roller behövs för att bedriva effektiv content marketing? Det behövs berättare, innehållsproducenter, redaktörer, publikchef och innehållschef. Läs vidare om du vill veta vilken funktion de fyller och vad de gör.
Vad du behöver för lyckad content marketing
Jag tror du håller med i påståendet att marknadskommunikation som din målgrupp frivilligt tar del av är generellt mycket effektivare än sådan som din målgrupp tvingas ta del av utan att ha bett om det. Och jag tror att du håller med om att marknadskommunikation som din målgrupp inte bara frivilligt tar del av, utan också aktivt söker upp och sprider vidare, är ännu mycket mer effektiv.
Så varför gör du inte som ditt förnuft säger dig? Varför satsar du inte mer på värdestödjande och värdeskapande marknadskommunikation?
Jag förstår. Du vill. Men du vet inte hur. Och du har inte tid. Jag vill hjälpa dig. Det vill vi alla på Kntnt. Och denna blogg är vårt sätt att ge dig inspiration och råd. Framför allt med att komma igång med content marketing, som enligt vår mening är det mest effektiva sättet att bedriva värdeskapande marknadskommunikation.
Men content marketing är inget som händer av sig självt. Det kräver en innehållsstrategi och ett långsiktigt, systematiskt och regelbundet arbete. Och det senare kräver i sin tur redaktörer och andra roller.
Redaktör och andra roller
Redaktör. Det låter pretentiöst. Men låt inte det skrämma dig. Det är bara ett samlingsnamn på ett antal arbetsuppgifter som måste utföras för att lyckas med content marketing. Det är ett namn på en roll. Det är namnet på en central och drivande roll i content marketing. Den eller de personer som har rollen ansvarar för att innehåll produceras i den form och omfattning som anges i innehållsstrategin, och för att innehållet publiceras och promotas i de tänkta medierna.
Jag skall strax berätta mer om vad en redaktör gör. Men först skall vi titta närmare på fyra andra roller som också behövs för att lyckas med content marketing.
Bli nu inte förskräckt, och tro inte att det krävs ett stort team av medarbetare för att lyckas. En roll är bara ett samlingsnamn för vissa arbetsuppgifter. En person kan ha flera roller, och kan kombinera dem med andra arbetsuppgifter. Och vissa roller kan innehas av flera personer. Det är till exempel vanligt att en och samma person är berättare, innehållsproducent och redaktör, och det är inte ovanligt med flera redaktörer.
Med det sagt ger vi oss nu i kast med de fem rollerna berättare, innehållsproducent, publikchef, innehållschef – och redaktör.
Berättare
Den person som har något att förmedla – det kan vara information, kunskap eller en känsla – kallas berättare. Berättaren blir genom det publicerade innehållet företagets ”ansikte” eller ”röst”.
Berättare kan finnas inom företaget. Det kan vara Maria som är vd, Erik i kundtjänst eller Anna som är säljare. Berättare kan också finnas utanför företaget. Det kan vara tillfälliga gästföreläsare eller återkommande gästbloggare.
Innehållsproducent
En innehållsproducent är ansvarig för att ge berättarens kunskap, erfarenhet eller känsla en konkret form eller omvandla den från en form till en annan. Exempel på innehållsproducenter är reporter, fotograf, illustratör, översättare. En innehållsproducent rapporterar till den redaktör som är ansvarig för att innehållet publiceras.
Att vara ansvarig innebär inte nödvändigtvis att man gör jobbet själv. Till exempel kräver en större videoproduktion ett helt team. Men någon i teamet är ansvarig för deras leverans. Den personen är innehållsproducent.
Ofta har samma person både rollen som berättare och innehållsproducent. Det kan vara Erik i kundtjänst som regelbundet skriver på företagets blogg om sina erfarenheter av kunders frågor och problem.
Men det är inget krav för att vara berättare att också vara innehållsproducent. Berättare som inte kan producera, till exempel på grund acv tidsbrist, eller inte kan producera med tillräcklig kvalitet, till exempel på grund av ovana, skall få hjälp av en innehållsproducent. Hjälpen kan komma i många former och skall anpassas efter varje berättare. Maria som är vd har inte tid att skriva en fullödig text. Hon får hjälp av en innehållsproducent att omvandla några stolpar i ett mejl till en artikel. Anna som säljer vill inte skriva, men har inget emot att bli intervjuad om nya frågeställningar och uppdrag hon har kommit i kontakt med under veckan.
Publikchef
Publikchef har ansvar för publikrelationer. Publiken utgörs av alla som tar del av innehållet som företaget publicerar. Huvuddelen utgörs av målgrupperna för företagets content marketing, men det finns även mottagare utanför dessa. Publikchefen ansvarar för
- att representera företaget i sociala medier, på evenemang och andra ställen där publiken finns
- att fånga upp publikens reaktion och lyssna på deras frågor och synpunkter
- att förmedla publikens reaktion, frågor och synpunkter till rätt personer inom företaget
- att förmedla företagets svar tillbaka till publiken
Publikchefen rapporterar till innehållschefen.
Denna roll överlappar delvist med Social Media Manager. Men de skiljer sig i att publikchefen inte enbart fokuserar på sociala medier, och att publikchefen har ett övergripande ansvar för att företaget lyssnar och svarar på publikens reaktion, frågor och synpunkter.
Publikchef är praktiskt taget identisk med rollen Chief Listening Officer (CLO) som förekommer i engelskspråkig litteratur. Den enda skillnaden är att en CLO är en ”C‑suite”, det vill säga hör till ”a corporation’s most important senior executives”, medan en publikchef inte nödvändigtvis gör det.
Innehållschef
Innehållschef har ansvar för det strategiska arbetet med content marketing. Innehållschefen skall säkerställa att det finns en innehållsstrategi och att denna efterlevs. Denna skall ständigt utveckla och förbättra arbetet med content marketing, och ansvarar för bland annat:
- kvalitet
- grafisk form
- teknisk lösning
- budget
- kontraktsförhandling med externa leverantörer
- mätning och uppföljning
I arbetet med att säkerställa företagets produktion av innehåll behöver innehållschefen samverka med övriga delar av verksamheten såsom PR, kommunikation, marknadsföring, kundtjänst, IT och HR.
Innehållschef är praktiskt taget identisk med rollen Chief Content Officer (CCO) som förekommer i engelskspråkig litteratur. Den enda skillnaden är en CCO är en ”C‑suite”, vilket inte är nödvändigt för en innehållschef. Men det är rekommenderat.
I små och medelstora företag bör rollen ligga hos en person som ingår i ledningsgrupp och alltså rapporterar direkt till vd. Det kan vara marknadschefen eller kommunikationschefen förutsatt att denna ingår i ledningsgruppen. I stora företag kan rollen ligga hos en person som rapporterar till marknadsdirektör eller kommunikationsdirektör som ingår i ledningsgruppen.
Redaktör
Så har vi till sist kommit fram till den sista av de fem viktigaste rollerna för content marketing – redaktör. Det går inte att peka ut en roll som mer viktig än någon annan, men det är ingen överdrift att säga att redaktörerna har en central och drivande roll i det redaktionella arbetet. Utan dem händer inget.
En redaktör har ansvar för produktion av innehåll. Redaktörer skall säkerställa att innehåll produceras i den form och omfattning som anges i innehållsstrategin, och publiceras och promotas i de tänkta kanalerna. Redaktörens arbetsuppgifter omfattar bland annat
- att fånga upp artikelidéer som berättare och andra medarbetare i organisationen föreslår,
- att spåna fram ytterligare artikelidéer,
- att planera in produktion och publicering av artiklar,
- att beställa produktion av text, bild, video med mera av interna och externa innehållsproducenter,
- att coacha innehållsproducenter för att säkerställa format, kvalitet och tonalitet,
- att granska och kvalitetssäkra levererat innehåll,
- att layouta och publicera artiklar och
- att promota innehåll i sociala medier och andra kanaler.
Redaktörer rapporterar till innehållschefen.
Många andra roller
Du har nu stiftat bekantskap med rollerna berättare, innehållsproducent, publikchef, innehållschef och redaktör. Det är fem oumbärliga roller för en lyckad content marketing satsning – enligt min menig. Men naturligtvis finns det andra meningar i den frågan. Respekterade personer som Ann Handley och Joe Pulizzi räknar upp helt andra roller. Vilka roller som du behöver avgör till syvende och sist du själv.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »