5 konkreta saker att göra 2017. Marknadschefen tar över IT-chefens jobb. Personalisera ditt innehåll. Riktiga trender.
Hej vänner!
Veckans nyhetsbrev är här. Det sista för januari 2017. Därför ska jag likt ett riktigt bra nyårsfyrverkeri avsluta månaden med en massiv kanonad av spaningar och funderingar för 2017.
Under årets första vecka samlade jag in och läste nästan tvåhundra rapporter, artiklar och blogginlägg om vad som väntar oss under 2017. Och jag skrev ned allt jag fann intressant i ett dokument som växte till över 30 sidor.
Från det dokumentet har jag sen plockat godbitar som jag har delat med mig. I avsnitt 81 av Kntnt Radio hörde du ”The Social Media Professor” Niklas Myhr, min kollega Pia Tegborg och jag dela med oss av 27 spaningar. I förra veckans nyhetsbrev delade jag med mig av tre glömda spaningar. Och under veckan som har gått har jag spanat och funderat vidare.
Riktiga trender
I tisdags skrev jag om tre riktiga trender. Riktiga eftersom de är långsiktiga förändringar, har en tydlig riktning och går att belägga:
- digital transformation och hur det påverkar oss som arbetar med kommunikation
- big data som är nödvändigt för digital transformation och
- contextual marketing som jag tror är det sätt vårt område först kommer att transformeras
Marknadschefen tar över IT-chefens jobb
I veckans avsnitt av Kntnt Radio pratar Pontus Staunstrup och jag om två artiklar från Gartner. Enligt den ena kommer marknadschefer att spendera mer pengar på teknik än IT-chefen. Enligt den andra kommer var femte IT-chef att rapportera till en marknadsdirektör innan utgången av 2020.
Det finns mycket att säga om det. Pontus och jag vänder och vrider på frågan under drygt 40 minuter. Ändå känns det som vi bara skrapar på ytan. Vi får nog anledning att återkomma till frågan.
(Vi kommenterar också Elin af Klintberg krönika ”2016 – året när allt blev content” i tidningen Resumé.)
5 konkreta saker att göra 2017
När jag satt och plöjde mina 190+ rapporter, artiklar och blogginlägg så plingade det till i inkorgen. Det var ett mejl från våra vänner på Hägvall & Sjöman (en contentbyrå inriktad på B2B-företag). De hade tröttnat på luftiga och svårapplicerade spaningar och undrade om jag hade några konkreta tips för 2017. Javisst, svarade jag, och skrev ett gästinlägg.
Den blev riktig matnyttig tyckte jag. ”Grymt lång, på klassiskt Barregren-manér”, tyckte Malin Sjöman, och publicerade artikeln.
Läs artikeln på Hägvall & Sjömans webbplats.
Personalisera ditt innehåll
Ett riktigt bra fyrverkeri avslutas med den vackraste raketen: Johanna Stenmark med en spaning om personalisering.
Johanna är ett kärt återseende för trogna läsare av Kntnt Magasin. Som nybakad kommunikatör från journalisthögskolan i Göteborg skrev hon hon för oss under 2014. Sedan dess har hon flyttat hem till Umeå och jobbar nu på PR-byrån Punkt PR. Under 2017 kommer hon återigen skriva regelbundet för oss. Det ser vi fram emot.
Läs Johanna Stenmarks krönika.
Donald och hans mur
I förra veckans nyhetsbrev avslöjade jag min fäbless för riktigt bra tv-serier. En av dem jag nämnde är Last Week Tonight with John Oliver som är en satirisk talkshow som tar upp aktuella händelser.
Eftersom Donald är den han är, så har han givit upphov till mycket som tittare kan skratta åt och begrunda över (som sig bör med satir). Ett bra exempel är detta är avsnittet från mars förra året som handlar om Donalds mur:
Det var allt för denna vecka. På återseende!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »