Annika Dacke föreslår ett arbetssätt som ger dig en struktur och spar tid, från faktainsamling till färdig artikel, när du skriver för din webbplats.
Annika är ny krönikör för 2016. Hon är är kommunikatör, språkvetare och copywriter, hjälper företag och organisationer att vässa sina budskap på nätet, och utbildar även i digital textkommunikation vid bland annat Lunds universitet.
I tio krönikor kommer Annika att hjälpa dig som vill utvecklas inom webbcopy och lära dig spelreglerna för webben. Vill du lära dig ännu mer, så får du chansen den 14-15 mars när Kntnts Skriva för webben-kurs går av stapeln med Annika som lärare.
Bloggen är en viktig del i en content marketing-strategi och konkurrensen om uppmärksamheten är stor. En lösning passar inte alla, men det finns modeller som tar dig närmare målet. Här föreslår jag ett arbetssätt som förhoppningsvis sparar tid och gör det möjligt att bygga en struktur för produktionsfasen i bloggandet. Lämna gärna dina synpunkter och förslag på hur man kan göra arbetsprocessen ännu mer effektiv.
1. Samla in, undersök, sammanställ
Detta skede kan vara ständigt pågående i form av kontinuerlig bevakning av ditt/dina ämnen, eftersom du ändå vill hålla dig à jour. Utöver det kan du gå in och förstärka med punktinsatser på djupet inför varje artikel.
Pocket kategoriserar länkar
För att samla in och kategorisera länkar använder jag Pocket, som både finns för desktop och som app. I desktopversionen finns möjligheten att lägga en knapp bredvid browserfönstret och på så vis spara och kategorisera varje länk, som sedan kan nås från alla plattformar där du har appen.
Trello för överskådligheten
För att göra listor över ämnen och snabbt kunna lägga in en artikelidé använder jag Trello. Gränssnittet är oerhört flexibelt och du kan bygga vilken struktur som helst med hjälp av kolumner som innehåller flyttbara kort. Samma sak gäller här: Du hanterar applikationen lika lätt i din browser på datorn som på telefon och platta. Trello är dessutom en utmärkt projektplattform som gör att du slipper förvirrande mejltrådar i dina samarbeten.
Formen
Är det dags för en intervju, en nyhetsartikel eller ett ”Så gör du”-inlägg? Jobbar du systematiskt med gästbloggare? Gästbloggar du själv? Var det länge sedan du kuraterade en artikel? Vilka innehållsskapande experter finns på företaget, vars material du kan redigera och göra till ett blogginlägg?
Förutsägbart riskerar att vara synonymt med tråkigt. En blandning av material är bäst för att hålla publiken intresserad. Även här är Trello eller en enkel innehållskalender till hjälp.
2. Artikelns struktur och röda tråd
När du väl har fastställt ämnet, samlat material och bestämt infallsvinkeln kan du börja strukturera upp innehållet. Här menar jag att det kan skilja sig från person till person hur arbetet går till. Alla arbetar fram den metod som är smidigast för dem.
Ett läsvänligt blogginlägg eller en artikel på webben följer ofta formen:
- H1:an överst – huvudrubriken. Jobba fram flera rubrikförslag som fångar ögat och gör läsaren nyfiken.
- Ingress som sammanfattar exempelvis ”vad, varför, vem…” och vad läsaren kan förvänta sig av texten.
- Indelning i centrala budskap i varje stycke och H2:or/mellanrubriker som etiketter för ögat.
- Call to action! Här läser du mer om… Boka nu! etc.
Mitt eget arbetssätt är ganska fragmentariskt. Jag börjar med stycken huller om buller som jag sedan bygger ut och bygger ihop till en fungerande enhet. Ofta skriver jag mycket av texten i huvudet, innan fingrarna matar ut den via tangentbordet. Sist kontrollerar jag sökorden och vässar rubrik och ingress. Med min metod tar redigeringen längre tid än själva skrivandet.
3. Skriv!
Att skriva för webben innebär att du, förutom att hjälpa ögat genom att hålla strukturen jag nämnde ovan, behöver tänka på allt det som är viktigt när du skriver för pappersläsning, plus några variabler till:
Tiden och ögat. Vi har sämre tålamod vid skärmläsning. Långa texter fungerar bra på webben, i motsats till vad många tror, men det innebär inte att vi kan förvänta oss att de läses i sin helhet. Lägg därför stor vikt vid att det viktigaste står högst upp i texten.
Livet och drivet. En levande text innehåller både långa och korta meningar, är rik på aktiva verb och lider inte av substantivsjuka (byggnation, avslut, accept).
Luft. Om du är en skribent som sjunger styckeindelningens lovsång kan du skruva upp det till operastyrka på webben. Ögat behöver luft i läsningen.
Etiketterna. På webben skriver vi för skumläsning, en ständig jakt på information. Underlätta för ögat att hitta det som läsaren är ute efter genom tydliga mellanrubriker som blir fästpunkter.
Korrekturläsning och beskärning
Om du skriver i Word, Pages eller annat program kan du låta stavningskontrollen göra den första
genomgången. Du kommer att upptäcka en del tangentslagfel och missade mellanslag. Du kommer antagligen även att bli osams med stavningskontrollen om hur man stavar och skriver ihop vissa ord, så jag rekommenderar att du gör Språkrådets frågelåda till din bästa vän.
Alla texter mår bra av att skäras ner. Om du låter texten vila över natten så ser du lättare vilka stycken som är motiverade och vilka du kan ta bort eller placera om. Bäst är att även låta någon annan läsa texten men det finns ofta inte tid till det. Då rekommenderar jag att du byter teckensnitt och radavstånd innan du läser igenom din text på nytt. Då luras hjärnan att bli mer alert. Vi blir alla blinda inför vår egen text.
4. SEO och sajtens infrastruktur
Innan du tar tag i SEO-aspekten av din text rekommenderar jag att du läser detta avdramatiserande inlägg av Thomas Barregren: Sökmotoroptimering är död! Eller?
För den som vill skriva sökmotorvänligt gäller numera en grundregel: Skriv för människor, inte för sökmotorer. En läsvärd webbtext ligger alltid bättre till SEO-mässigt än en slarvigt skriven text.
Google har ännu inte (januari 2016) kommit lika långt ifråga om att förstå synonymer och böjningar i svenskan som i engelskan. På svenska kan vi räkna med att Google förstår enkla böjningar, t ex cykel/cykeln men förmodligen inte gunga/gungornas.
Det är också bra om du använder ord som tillhör sökordets begreppsvärld. Om du skriver om målarfärg hjälper det optimeringen om texten innehåller fler ord inom ämnesområdet, eftersom Google då uppfattar texten som mer relevant.
Jobbar du i WordPress kan du använda Yoast som en hjälp med SEO:n för dina inlägg.
För dig som vill tänka lite extra på SEO
Kolla att ordet eller sökfrasen du vill optimera på finns i:
- H1:an, dvs huvudrubriken
- ingressen
- någon av mellanrubrikerna
- brödtexten.
Internlänkning är ett bra sätt att hjälpa besökaren runt på sajten, dessutom tycker Google om webbplatser med många länkar både in och ut och mellan sidorna. Tänk lite extra på vart du vill leda besökaren härnäst. Kanske har du satt ett mätbart mål i Google Analytics?
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »