Detta är en gästkrönika från den digitala marknadsföringsbyrån Teveo som är specialiserad på allt Google gör – från AdWords och Analytics till SEO.
Ge den som klickar på en Adwords-annons det han eller hon kom för. Direkt.
Alltför ofta använder företag sin startsida som landningssida för en riktad Adwords-annons. Det är en dålig idé, om inte startsidan direkt ger besökaren den hjälp hen kom för. Du vill inte att den som klickar på annonsen ska behöva leta runt på din webbplats för att hitta den information han eller hon söker.
Så börja med att fundera på vilken sida på din webbplats som bäst stödjer det konverteringsmål du har. Låt den sidan bli landningssida för annonsen.
Ofta är det en sida som beskriver en produkt eller tjänst som du marknadsför med just den annonsen som besökaren klickade på. Om du har en annons för sökordet pilotglasögon så ska annonsen skicka besökaren till exakt den sidan som säljer pilotglasögon. Inte din startsida. Inte tillbehörssidan. Inte ens sidan med alla solglasögon. Utan just den sidan som handlar om pilotglasögon.
Desto enklare köparen hittar det hen söker, desto större chans att han eller hon också handlar av dig. Ganska självklart kan man tycka.
Men testa också. Du behöver jobba aktivt med att optimera konvertering. Testa olika saker och se vad som effektivast konverterar besökare till kunder.
Använd webbplatslänkar
Webbplatslänkstillägg. Det tungvrickande namnet använder Google för extra länkar som du kan ha under din Adword-annons. Och det bör du ha för breda kampanjer, när annonsen är mer allmängiltig och syns för många sökord. De som klickar på annonsen kan vara ute efter olika saker. Webbplatslänkar ger dem chans att snabbt hitta rätt sida på din sajt. Det ökar chansen för konvertering.
Tänk dig att du driver en pizzeria i Göteborg. Du skapar en Adwords-annons med fyra webbplatslänkar:
- Beställ online nu
- Hitta restaurang
- Erbjudanden i ditt område
- Återkommande kund? Beställ här
En köpare som söker efter ”Pizza Göteborg” får med hjälp av dessa länkar flera bra alternativ som tar honom eller henne exakt dit hen vill. En stamkund vill snabbt logga in och beställa, så länken ”Återkommande kund? Beställ här” passar hen bäst i det läget.
Tänk strategi, inte budkrig
Mitt sista tips handlar om var du ska dra gränsen för budgivning på topplaceringen. Låt inte ett budgivningskrig ta all din tid och budget – även om det är ett viktigt och konkurrensutsatt sökord. Låt dina konkurrenter kämpa om topplaceringen, medan du tillvaratar din tid och slösa mindre pengar på att skapa en fantastisk annons som börjar på 3:e plats.
En riktig bra annons ger fler klick. Det lönar sig dubbelt. Du får mer trafik. Och Google ger dig första platsen till mycket lägre kostnad än konkurrenterna. Du vinner alltså budkriget med klick istället för pengar.
Du bör också titta på smalare sökord. Se om du kan hitta en uppsättning sökord som tillsammans ger fler klick än ett ensamt och hårt konkurrensutsatt sökord. Chansen är stor att det är billigare att knipa första platsen för allesammans än att ta första platsen för just det breda sökordet.
Var smart, låt dina konkurrenter puckla på varandra, medan du skördar frukterna.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »