Coca-Cola och RedBull är de två mest åberopade exemplen på content marketing. Men finns det inga svenska exempel? Jodå. I denna artikel ger jag 23 exempel.
Coca-Cola och RedBull är de två mest åberopade exemplen på content marketing. Men finns det inga svenska exempel? Jodå. I denna artikel ger jag 23 exempel.
Det finns gott om svenska exempel på content marketing, eller innehållsmarknadsföring som det också kallas. Tryckta kundtidningar, medlemstidningar och personaltidningar är (än så länge) de mest kända exemplen. Inte konstigt med tanke på att content marketing i denna form har har mer än 100 år på nacken.
Men content marketing i digitala kanaler, t.ex. webb-tv, webbplatser, bloggar, podcast, e‑nyhetsbrev och sociala medier, exploderar just nu. Jag är övertygad om att dessa kanaler helt kommer dominera innehållsmarknadsföringen inom par år, även om tryckta kundtidningar och liknande naturligtvis också kommer finnas. Mot denna bakgrund tycker jag det är synd att tidningen Resumé inte lyfter fram fler svenska exempel på content marketing i digitala kanaler i sin intressanta artikel Content marketing på stark frammarsch.
Så för att hjälpa dem, och alla andra som vill se svenska exempel på content marketing, har jag grävt fram 23 exempel på svensk content marketing:
Webb-TV
Webb-TV har det pratats om under flera år. Det är roligt att se att formatet börjar ta fart, och se så ambitiösa satsningar som Handelsbankens. Min personliga favorit är nog Volvo Trucks reportage Working in the world’s largest salt desert – grymt bra gjort.
Några svenska exempel på content marketing med webb-tv:
- Drivers World,Volvo Truck
- Handelsbanken TV, Handelsbanken
- Lotties Värld, Fritidsresor
- Robur Direkt, Swedbank
Kund- och medlemstidningar på webben
Kund‑, medlems- och personaltidningar har som sagt en lång historia. Det förvånar mig lite att såpass få av dem har hittat ut på webben. Visst, många av dem finns som PDF-fil som kan laddas ned. Men det tar inte alls tillvara den potential som webben har. Jag skulle vilja se att alla kundtidningar har en online utgåva.
Några svenska exempel på content marketing med kund- och medlemstidningar på webben:
- Bra vardag, Procter & Gamble
- Evolution, SKF
- Lärarnas Nyheter, Lärarförbunet
- Skolvärlden, Lärarnas riksförbund
Blogg
En företagsblogg är kanske det enklaste sättet att komma igång med content marketing. Det behöver inte kosta mycket, så att även ett nystartat företag, som Kntnt.se, har möjlighet. Trots sin enkelhet är effekten stor av långsiktigt och målmedveten bloggning. Ett bra exempel på detta är Moderskeppet som säljer videokurser om fotografering. I deras mer än 2 000 blogginlägg bjuder de på sin kunskap. Något som bidrog till att de kunde sälja mer än 17 000 DVD:er och nära 10 000 böcker bara under 2012.
Några svenska exempel på content marketing med företagsblogg:
- Kntnt.se, Kntnt
- Livet Hemma, IKEA
- Moderskeppet.se, Moderskeppet
Podcast och screencast
Under min tid som vd för NodeOne (numera del av Wunderkraut) delade vi frikostigt med oss av kunskap i en blogg (som tyvärr är borttagen) och ett “learning library” (som än så länge finns kvar). Den senare skapades av Johan Falk, en journalistutbildad utvecklare, som förutom att delta som utvecklare i projekt hann skriva två böcker om Drupal och producerade mer än 400 artiklar och screencast. Ett bra exempel på content marketing. Framför allt var hans screencast mycket populära. De bidrog starkt till att generera leads, som sen blev kunder, vilket gjorde att NodeOne kunde växa till Supergasell. Synd att så få svenska företag har fått upp ögonen för kraften i screencast och deras audiella motsvarighet podcast.
Några svenska exempel på content marketing med podcast och screencast:
- Kntnt Radio, Kntnt
- Tak över huvudet, Mäklarsamfundet
- Learning library, Wunderkraut
- Skolsnack GarageRadio, Rektorsakademien Utveckling
Nyhetsbrev per epost
Bland det värsta som finns efter myggor och brännmaneter är oombedd reklam som kommer med epost. Somliga kallar det nyhetsbrev – jag kallar det spam. Bland det bästa som finns efter familj och goda vänner är intressant, tankeväckande eller roligt innehåll som jag prenumererar på via epost. Somliga kallar det nyhetsbrev – jag också i brist på bättre svenskt ord. Redaktionellt producerat nyhetsbrev som skickas per epost till dem som aktivt har prenumererat på är en potent kanal för innehållsmarknadsföring. SEB:s Placeraren, här majnumret 2013, är ett utmärkt exempel på hur det skall göras.
Några svenska exempel på content marketing med nyhetsbrev per epost:
- InfoTorg News, Bisnode
- Placeraren, SEB
Presentationer, e‑böcker med mera
Förutom de kanaler för content marketing jag har givit exempel från ovan, så finns det många andra. Det är dock svårare att hitta bra svenska exempel att lyfta fram. Men jag har skramlat ihop några.
Några svenska exempel på content marketing med presentationer och e‑böcker:
- Nordea på SlideShare, Nordea
- Spoon Academy: Guider, Spoon
- Visit Stockholm på Facebook, Visit Stockholm
Kundtidningar i tryck
Till sist några traditionella exempel på content marketing i form av tryckta kundtidningar. Roligt att nämna i sammanhanget är Ulla, en kundtidning utgiven av lågprisvaruhuset Gekås i Ullared. Det lär vara den enda marknadsföring de gör överhuvudtaget.
Några svenska exempel på content marketing med kundtidning i tryck:
- Ulla, Gekås
- Stayhard Magazine, Stayhard
- Moments (f d Mässans Tidning), Svenska Mässan
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »