Mellan september 2015 och juli 2016 sändes fyrtio avsnitt av podden Åsikt – en krönika av och med Thomas Barregren. Detta är en återutsändning av avsnitt 40 från den 8 juli 2016.
I avsnitt 40 av Kntnt Åsikt från den 8 juli 2016: ”23 podcast att lyssna på i sommar”, med mig Thomas Barregren.
[Inledande vinjett]
Avsnitt 40!
Jag kan knappt tro att det har blivit så många.
Jag sa i första avsnittet, som kom i början av september, att Kntnt Åsikt är ett experiment. Ett experiment eftersom jag inte var säker på att jag hade tillräckligt med tid för att göra podden.
Mer ofta än sällan har det varit en kamp för att hinna med att skriva ett manus på cirka 1 500 ord (lägg till eller dra ifrån några hundra), spela in och spela in på nytt, klippa ihop alla omtag utan att det hörs och lägga på musik, publicera och promota.
Ibland klickar det. Som i midsommarveckan, när detta avsnitt egentligen skulle ha sänts.
Tappat rösten
Pia och jag hade mycket att göra. För mycket att göra. Flera workshops hos olika kunder i olika delar av Sverige. Och lika många rapporter att skriva. Så det fanns ingen tid. Dessutom hade jag en begynnande förkylning att hålla i schack.
Veckan därpå tog förkylningen hämnd för att jag hade trotsat den. Under en workshop hör jag min röst bli allt hesare och skrovligare, och mot slutet av dagen är den bara en väsning.
Nästa dag hade jag bokstavligen talat ingen röst. Den dagen skulle jag leda en workshop i Malmö. Det gick förstås inte. Vi sköt upp den till fredag samma vecka. Förgäves. Fortfarande ingen röst.
Och naturligtvis var det inte att tänka på att spela in detta avsnitt av Kntnt Åsikt. Eller sommaravslutningen av Kntnt Radio för den delen.
Till och med idag, två veckor efter att jag tappade rösten, så låter jag som efter en lång natt på stan.
Men gångerna det har klickat är få. Och de flesta veckorna har det blivit ett avsnitt av Kntnt Åsikt. Och ofta ett bra avsnitt – om jag får säga det själv.
Sommaruppehåll
Nu är det i alla fall dags för semester.
Jag ska mest ta det lugnt. Fixa lite hemma. Kajka med ribbåten. Följa mina seglingstokiga söner på några regattor upp genom Bohuslän. Och så slappa. Läsa böcker och lyssna på poddar.
Vilket inte alls osökt leder mig in på dagens ämne. Tips på podcast att lyssna på i sommar.
[Vinjett]
Jag älskar att lyssna på podcast. Perfekt i hängmattan, på stranden eller i bilen. Eller när man målar om huset, klipper gräsmattan eller tar hand om disken. Egentligen när som helst man har händerna upptagna med något rutinartat, och söker eskapism eller vill uppdatera sig själv.
Idag tänkte jag tipsa om några poddar som jag lyssnar på. Jag börjar med sådana som berör vårt fält – marknadskommunikation i en eller annan form – och avslutar med några som inte alls handlar om det men ändå är väl värda att lyssna på.
1. PNR with This Old Marketing
Först måste jag förstås tipsa om PNR with This Old Marketing. ”PNR” står för ”Pulizzi and Rose”. Det vill säga Joe Pulizzi och Robert Rose från Content Marketing Institute. Och ”This Old Marketing” syftar på content marketing. Namnet som påminner oss att content marketing inte alls är något nytt, utan har funnits lika länge som marknadsföring som disciplin; ända sedan mitten av 1800-talet.
Varje program innehåller också ett exempel på content marketing från förr. Bland annat har de pratat om Arlas mjölkpaket, efter att Robert Rose besökte oss i Göteborg för par år sedan.
Dessutom bjuder de på ”rants and raves” – då de sågar eller hyllar var sin artikel eller något annat som de har stött på under veckan.
Ja just det, podden kommer varje vecka. Och därför inleds den också med en genomgång av tre, fyra artiklar som har publicerats under veckan. Bland andra den LinkedIn-artikel jag skrev för en tid sedan om forskningen på Handelshögskolan i Stockholm om kommunikationskapital.
Varje avsnitt är ungefär en timme långt. De är som regel ganska lättsamma. Bitvis ganska underhållande. Inte minst när Joe Pulizzi gör sin röst. Om någon vet vem han härmar så får ni gärna berätta det för mig. 🙂
PNR with This Old Marketing är ett av få podcast jag lyssnar troget på varje vecka. Har hängt med från det första avsnittet, och inte hoppat över ett endaste.
2. The Marketing Companion
En annan podcast jag lyssnar på varje vecka är The Marketing Companion med Mark Schaefer och Tom Webster.
Jag har en hatkärlek till dessa 35–40 minuter varje vecka.
Hat eftersom de båda herrarna, som är i sina bästa år, envisas med att börja varje avsnitt med fem, sex minuter superkrystade försök att vara roliga. Och det är verkligen superkrystat för att inte säga gôr-töntigt.
Kärlek för resten av innehållet, som nästan alltid är superintressant.
Varje avsnitt har någon sorts röd tråd som Mark och Tom samtalar om. Mark från sitt perspektiv, som tänkare inom sociala medier och marknadsföringsstrategi. Och Tom från sitt som Vice President, Strategy and Marketing på undersökningsföretaget Edison Research.
Jag gillar att Mark vågar tänka på egen hand och ibland gå emot strömmen. Som när han säger att content marketing fungerar allt sämre i takt med allt fler gör det, och att bransch efter bransch kommer att hamna i content shock till följd av det. Det är inte en helt populär åsikt, som bland annat Joe Pulizzi och Robert Rose har avfärdat. Men jag anser Mark har en poäng. En obekväm poäng. Men likväl en poäng, som måste tas på allvar. Och det är den för den här sortens tankar och insikter jag står ut med deras krystade inledning vecka efter vecka.
3. Marketing Smarts
En annan inledning jag snabbspolar förbi är den till Marketing Smarts. Men nu pratar vi bara om 40–50 sekunder reklam, innan Kerry O’Shea Gorgone’s röst hörs, och 30 minuter njutning tar vid.
Varje vecka intervjuar Kerry en gäst. Och det märks att hon har förberett sig väl, läst på om gästen och tänkt ut intelligenta frågor. Hon balanserar mycket skickligt gästens svar med sina egna insiktsfulla kommentarer. Hela tiden utan att tappa fokuset på gästen.
Hon är helt enkelt riktigt, riktigt bra.
4. Six pixels of separation
Och riktigt, riktigt bra är också Mitch Joel.
Fy f–n vad bra.
Jag ber om ursäkt för kraftuttrycket, men jag behöver ta till ett kraftuttryck för att uttrycka vad jag tycker om hans timslånga podd Six Pixels of Separation som kommer från Montreal varje vecka.
I varje avsnitt intervjuar Mitch en författare eller någon annan som vi kan lära oss något av. Som regel handlar det om marknadsföring eller något som är näraliggande.
Det som gör Six Pixels of Separation annorlunda och helt outstanding från resten av alla poddar som också handlar om marknadsföring och liknande är Mitchs förmåga att få till ett riktigt, riktigt intressant samtal som bjuder på mycket mer djup och insikt än någon annan lyckas få fram.
Han nöjer sig inte med att ställa de vanliga frågor, och får de förväntade svaren, utan får gästen engagerad i ett samtal som tar oss längre och djupare än de flesta andra lyckas med. Han tvekar inte att ge sina egna reflektioner, ifrågasätta och argumentera emot när det behövs. Men han är alltid trevlig.
Han är en begåvning. Och hans podd är en av de absolut bästa.
5. Social by Deafult
Finns det svenska poddar som är bra? undrar du. Ja, absolut! En av de bästa är Social By Default med Deeped Niclas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt.
Deeped och Sara är Sveriges radarpar nummer ett inom sociala medier. Under fyra år har de turnerat land och rike runt med föreläsningar, utbildningar och workshops under varumärket Social by Deafult. Men de har också egna, starka personliga varumärken. Speciellt Deeped, som har arbetat med sociala medier ända sedan 2007, och utsetts av Cision till Sveriges främste PR influencer under 2015.
I början av sitt turnéliv hälsade Deeped och Sara på oss i Göteborg. De talade på Kntnt Frukost. Men det höll på att inte bli något.
Vid den tiden var det inte allmänt känt att bara en bråkdel av alla följare av en Facebook-sida också fick sidans uppdateringar i sitt flöde. Det var inte heller allmänt känt att Facebook brottades med annonsbedrägerier. Så jag skrev en artikel om detta, med den klick-fiskande rubriken Skit i Facebook!, som fick stor uppmärksamhet, även i pressen.
Rubriken till trots var artikelns slutsats att man inte ska skita i Facebook. Jag uppmanade läsarna att tvärtom utnyttja Facebooks förtjänster i sin verksamhet. Men, att inte använda Facebook som sin främsta kommunikationsplattform. Och, att inte betala för räckvidd. Det sista tar jag tillbaka. I dag är det lika naturligt att köpa räckvidd på Facebook som att köpa kaffe till kontoret. Men resten står jag för.
Hur som helst reagerade Deeped kraftigt på det jag hade skrivit, och han höll under några dagar mina fiskar varma i Facebook-gruppen för content marketing. Detta var bara en vecka före han och Sara skulle framträda hos oss. Så vi oroade oss för att de skulle ställa in. Men de gjorde de naturligtvis inte. Och sedan dess har relationen tinat upp rejält.
Deeped och Sara har använt Pias och min bok i sin undervisning på Berghs (numera ersatt av Joakim Arhammars och Pontus Staunstrups bok). Och i höst är de tillbaka som fördragshållare på Kntnt Frukost. Missa inte det!
Och i väntan på att få se dem live i Göteborg, så kan jag varmt rekommendera deras podd. Varje vecka pratar de fritt ur hjärtat på ett aktuellt tema inom sociala medier. Det är jäkligt intressant att lyssna på. Så bra att jag utan protest lyssnar på deras samtal från Deeped balkong i Borlänge med en hårt trafikerad väg nedför, och i en bil som kör i hällregn, och utomhus i halvstorm, och mot andra erbarmliga ljudkulisser.
6. Digitala medie-podden
En annan svensk podd jag verkligen tycker om är Digitala medie-podden med Damon Razazi. Jag skulle faktiskt vilja utnämna podden till Sveriges bästa, av två skäl.
Dels för att jag har lärt mig så himla mycket om medieköpares och mediebyårers värld, som har varit en vit fläck för mig. Det kanske låter konstigt. Ingenjör, som jag är, så borde ju kalkylark med kolumner för CPC, CPM, CPR, CPT och så vidare tilltala mig. Eller hur? Men nej. Jag gillar det strategiska och det kreativa, men inte så mycket medieköp. Men Damon Razazi, som är digital strateg på Mindshare, har fått mig att vecka efter vecka lyssna på hans podd och fylla i mina kunskapsluckor.
Och däri ligger också det andra skälet till varför Digitala medie-podden är Sveriges bästa. Programledaren. Damon Razazi är med sin opretentiösa och charmigt naiva framtoning helt fantastisk. Jag tror förstås inte att han är naiv eller oerfaren. Förmodligen tvärtom. Men han vågar ställa de tillsynes enkla och nästan banala frågor som jag själv inte vågar ställa av rädsla för att verka okunnig, men som jag vill ha svar på. Bravo!
Så om du ännu inte har lyssnat på Digitala medie-podden så är det hög tid.
7. Passion för kommunikation
Det finns en tredje svensk podd som jag alltid lyssnar på – Cisions Passion för kommunikation.
Cision är en samarbetspartner till oss. Vi gör Kntnt Frukost tillsammans. Men det är inte därför jag nämner deras podd. Utan för att den helt enkelt är bra.
Programledarna – Alexander Mason, som också har medverkat i Kntnt Radio, och Åsa Melin Mandre – har varje månad en ny gäst i sin studio. De pratar som regel inte om marknadsföring, utan om kommunikation. Både marknadskommunikation och PR, och ibland lite om journalistik och liknande. Mycket lyssningsvärt!
8–13. Några andra lyssningsvärda
Det finns många andra bra poddar. Några som jag lyssnar på ibland och kan rekommendera är:
- Duct Tape Marketing med John Jantsch,
- Socialmedia Marketing med Michael Stelzner,
- Brainfluence med Roger Dooley,
- Content Matters med Andy Crestodina och Barry Feldman,
- Contentpodden med Colm O’Callaghan, samt
- Sälj och marknadspodden med Lars Dahlberg
14–18. Några udda fåglar
Nu kanske du tror att jag bara lyssnar på marknads- och kommunikationspoddar. Fullt så nördig är jag inte. Jag lyssnar också på några ”vanliga” poddar. Och bäst av dem alla, i en helt egen klass, är This American Life. Det är public service när det är som bäst. Varje vecka kommer ett timslångt program, som inleds med en prolog följt av 3–5 reportage, alla på samma tema. Och även om temat inte låter så spännande, som till exempel Choosing Wrong, Tell Me I’m Fat eller The Perils of Intimacy, så är innehållet sjukt, sjukt bra. Om du gillar Serial, så kommer du älska This American Life.
En annan lyssningsvärd podd är Between Worlds, där Mike Walsh, som beskriver sig själv som futurist och global nomad, intervjuar ”global thinkers, innovators and troublemakers whose ideas challange the world as we know it”. Innehållet är lite mer svårsmält, och ljudkvalitén är inte det bästa, men podden bjuder ibland på riktiga guldkorn.
Apropå svårsmält och dålig ljudkvalitet, så måste jag nämna Statsvetarpodden med Ulf Bjereld, Jonas Hinnfors och Cecilia Garme. Så svårsmält är det inte, men ljudkvalitén är under all kritik. Hur som helst är innehållet riktigt intressant om man vill ha de båda professorernas respektive den politiska journalistens analys av vad som händer i vår omvärld. Rekommenderas!
Lite samma andas barn, fast med superproffsigt ljud, är Sveriges Radio P1:s Medierna, som också finns som en podd. Varje vecka granskas granskarna. Väl värt att lyssna på.
I det sammanhanget ska också Emanuel Karlstens och Olle Lidboms Mediepodden nämnas. De träffas varje vecka för att diskutera utvecklingen av traditionella, digitala och sociala medier. Det är ofta intressanta samtal. Men jag är lite bekymrad. De båda herrarna är ju väl ansedda profiler i mediebranschen. Så när de uttalar sig, är det många som lyssnar och tar till sig det de säger. Och därför önskar jag att de var lite mer pålästa och insatta i de ämnen de pratar om.
19–23. Några poddar jag ska utforska i sommar
Till sist ska jag nämna fem poddar som jag ännu inte har lyssnat på, och därför inte kan säga bu eller bä om, men som står på min meny i sommar. De är…
- Brand Newsroom med James Lush,
- Building a Story Brand med Donald Miller,
- Hot Copy med Kate Toon och Belinda Weaver,
- Audio White Papers for Marketing från Adobe, samt
- The Marketing Book Podcast med Douglas Burdett.
Länkar
Du hittar länkar till alla 23 poddar som jag har nämnt i manuset som du hittar på www.kntnt.se/magasinet/9804.
Om du lyssnar på podden i en poddapp, så hittar du i avsnittsbeskrivningen en lista med länkar som tar dig direkt till de olika poddarnas Itunes-sidor.
Återhörande
Det var allt för idag och för denna säsong. Nu tar jag semester. Jag är tillbaka på kontoret i augusti, men nästa avsnitt av Kntnt Åsikt dröjer till september.
På återhörande.
Berätta vad du tycker om Åsikt
[Avslutande vinjett]
Berätta vad du tycker om Åsikt. Vad gillar du? Vad kan göras bättre? Skicka ett mejl till thomas (med th) snabel‑a kntnt.se.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »