Pia och Thomas har läst 80+ spaningar om content marketing och marknadsföring under 2016 och framåt. I årets första avsnitt av Kntnt Radio pratar de om några av de mest spännande spaningarna. Lyssna nu! Länkar till de 80+ källorna finns på Kntnt.com.
I dagens avsnitt av Kntnt Radio sammanfattar Thomas och jag över 80 spaningar inför 2016. Vi konstaterar att rörlig bild är det som gäller, att VR-video slår igenom på bred front och att Google och Facebook satsar stort på att utveckla system med artificiell intelligence.
Mycket tyder på att podden fortsätter att växa och lätta och säkra applikationer sänker trösklar och sätter fart på live-streaming av event. Om vi får se bättre content under 2016 är tveksamt men tecken på en mognad för content marketing finns liksom tecken på att vi börjar arbeta mer systematiskt med vårt innehåll.
Och vad det innebär för dig som marknadsförare att vi är mitt i ett paradigmskifte får du veta om du lyssnar på detta avsnitt.
God lyssning!
Innehållet
Programmet är 43 minuter långt, och vi pratar om
- att rörlig bild är det som gäller
- hur live-streaming blivit enkelt
- podcasten redan fått sitt genombrott eller inte
- minskade trösklar genom lätta och säkra applikationer
- artificiell intelligence vid sök och robotteknik vid skrivandet
- hur Google lägger till alltmer artificiell intelligence i sitt sök
- den robot-butler som Zuckerberg planerar att bygga under 2016
- Facebooks virtuella assistent M och Googles chatt-app
- att den virtuella verkligheten nu är här
- VR-tekniken som en jättechans för marknadsförarna
- att bättre content 2016 förmodligen är wishful thinking
- det är så att vi befinner oss på toppen av Gartners hype-kurva
- att vi trots allt ser en mognad vad gäller content marketing
- hur vi börjar jobba mer systematiskt med innehållsproduktion
- skillnaden mellan content marketing och content
- det paradigmskifte vi befinner oss i
- snapchats storhet och framtid
- att få verktyg som kommer blir stora
- vikten att förenkla och fokusera i marknadsföringen
- privat kommunikation dit marknadsföringen inte når
- influence marketing som enda sättet att komma igenom och synas
- att vi måste vårda våra relationer och ge våra fans något att faktiskt dela vidare
- att fimpa bloggen och överge den egna plattformen
- hur plattformarna blir pay-to-play
Källor
Följande är en förteckning över alla artiklar och poddar som vi har läst och lyssnat på. Några få riktigt bra. Många som säger samma sak.
- Aaron Miles, Social Media Today
- Alessandra Ceresa, GreenRope*
- Alex Chrisman (red.), Dealstruck
- Altimeter Group (red.)
- Amy Webb, Webbmedia Group
- Andreas Rågsjö Thorell, Resumé
- Angela Hausman, Hausman & Associates
- Ann Handley, MarketingProfs
- Ashley Zeckman (red.), TopRank Online Marketing
- Ashley Zeckman (red.), TopRank Online Marketing
- Ashley Zeckman (red.), TopRank Online Marketing
- Barry Levine, Third Door Media
- Bartosz Podniesinski, Dagensanalys
- Ben Davis (red.), Econsultancy
- Björn Owen Glad, Spoon
- Brian Clifton, Advanced Web Metrics
- Brian Honigman, Honigman Media
- Campaign Monitor (red.)
- Chad White, Litmus
- Chad White, Litmus
- Chris Abraham, Gerris digital
- Colleen Jones, Content Science
- Contently (red.)
- Dan Scalco, Digitalux
- David Moth (red.), Econsultancy
- David Moth (red.), Econsultancy
- Digiday
- Elizabeth Wellington, SnapApp
- Eric Schmidt, Winfield & Associates
- Felix Tarcomnicu, OutsourceWorkers
- Heidi Cohen, Actionable Marketing Guide
- Heidi Cohen, Actionable Marketing Guide
- Ian Cleary, RazorSocial
- Jack Simpson (red.), Econsultancy
- Jack Simpson (red.), Econsultancy
- Jack Simpson (red.), Econsultancy
- Jack Simpson (red.), Econsultancy
- Jason Calacanis
- Jay Baer, Convince & Convert
- Jayson DeMers, AudienceBloom
- Jennifer Neeley, Social Media Today
- Jim Yu, BrightEdge
- Joe Pulizzi (red.), Content Marketing Institute
- Johan Svensson, Bergs
- John Hall, Influence & Co.
- Justin Wilson
- Justin Wong, Curve Communications
- Kairos Future
- Lisa D. Jenkins, Social Media Examiner
- Mack Collier, Kerry O’Shea Gorgone (red.), MarketingProfs
- Margot da Cunha, WordStream
- Mark Schaefer, Grow
- Mark Schaefer, Tom Webster, Grow
- Mark Schaefer, Tom Webster, Grow
- Markus Welin, Almega
- Martin Edenström, Mkse
- Matt Kapko, CIO
- Meg Cannistra, Ceros
- Michael Bak, TopRank Online Marketing
- Michael Stelzner (red.), SocialMedia Examiner
- Mitch Joel, Mirum
- Mitch Joel, Mirum
- Måns Jonasson , Internetstiftelsen
- Nick Westergaard, Brand Driven Digital
- Olle Findahl, Pamela Davidsson, Internetstiftelsen
- Pam Moore, Social Media Today
- Peter Isaacson, Demandbase
- Peter Mackhé, Dagensanalys.se
- Peter Willebrand, Lovstrom Content
- Pontus Staunstrup, PostNord
- Rand Fishkin, Moz
- Rebecca Lieb, Conglomotron
- Richard Sunley (red.), Talkwalker
- Ryan Holmes, Hootsuite
- Salesforce Canada
- Savino Longo, Kapost
- Scott Brinker, Chiefmartec
- Shafqat Islam, NewsCred
- Shane Snow (red.)
- Simon Campanello, IDG
- Stephanie Crema, Techblocks
- Tom Farrell, Swrve
- TT
- Ulf Vanselius, Webbyrån Petra
- Webbmedia Group
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: A Beat And A Melody © StrangeZero (CC BY-ND 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »