Välkommen till ännu ett nyhetsbrev från Kntnt. Den här veckan har vi tre artiklar som är ruskigt bra (om jag får säga det själv).
Content shock – sanning eller myt?
För tre år sedan skrev Mark W. Schaefer – ett tungt namn i den digitala världen – att ”content marketing is not a sustainable strategy”. Det skakade om content marketing-världen, som naturligtvis inte höll med.
Nästan tre år senare pratas det fortfarande om content shock – namnet som Schaefer gav sin förklaring till varför content marketing inte är en hållbar strategi. Begreppet dyker titt som tätt upp i samtal, artiklar och föredrag. Och det väcker fortfarande känslor.
Men vad innebär content shock? Är det slutet på content marketing? Eller finns det en lösning?
Om dessa frågor skriver Pia i artikeln Content shock – sanning eller myt? Du kan också höra Pontus Staunstrup och mig diskutera saken i avsnitt 74 av Kntnt Radio.
Fyra goda skäl att söka sin egen plats
Vår ständige krönikör Gabriella Myrén har skrivit en av sina bästa texter för oss. Med avstamp i titeln på Tomas Sjödins bok Den som hittat sin plats tar ingen annans skriver hon på sitt speciella sätt, som obehindrat böljar fram och tillbaka över vitt skilda discipliner, om allt som ryms i den enkla men kraftfulla idén.
Som vanligt har hon också läst in sin text. Läs eller lyssna på avsnitt 14 av Kntnt Peptalk.
12 steg till en användbar strategi för content marketing
Vhjälperi på Kntnt använder ett ramverk för att hjälpa våra kunder att ta fram sin content marketing-strategi. Ramverket består av tolv delar – ingredienserna i vår secret sauce. I kommande artiklar ska jag i detalj avslöja alla göttiga detaljer om de tolv delarna. Men för att du inte ska missa skogen för alla träd, så börjar vi med en helikoptertur över skogen, så att du får en känsla för vilka de tolv delarna är och hur de hänger ihop. Så hoppa ombord!
Kuslig spådom slog in
I onsdags vaknade vi till den makalösa nyheten att en mobbare, sexist, rasist, kanske rent av fascist och tillika misslyckad affärsman, playboy och dokusåpakändis har vunnit det amerikanska valet. Det kan vara mycket frestande för varumärken att kommentera detta sjuka, bisarra och skrämmande valresultat. Men gör inte det, uppmanar Emma Blom oss i en krönika på Resumés webbplats.
Gör det inte eftersom a) ni kan få äta upp det senare, b) ni förväntas inte göra det, c) ni får inte använda namn eller bild i marknadsföring utan lov och d) ni framstår bara som uppmärksamhetskåta. Ordvalen är mina, men andemeningen är den samma som Emma Bloms. Vad hjärtat är fullt av, det talar munnen, sa Jesus (enligt Matteus). Men Emma Bloom har rätt, så jag håller tand för tunga.
Men om du liksom jag har förundrats över hur hederliga och bra människor kan sympatisera med Donald Trump (eller Jimmi Åkesson för den delen), så ska du läsa What So Many People Don’t Get About the U.S. Working Class som publicerades igår på Harvard Business Review webbplats. Och undrar du hur framtiden kan ser ut, så så ska du läsa History Tells Us What Will Happen Next With Brexit And Trump.
Det läskigaste i hela den här tragedin är att tv-serien The Simpsons förutspådde Donald Trump som president redan för 16 år sedan.
Hallelujah
För några veckor sedan avslutade jag med a cappella-gruppen Pentatonix’s version av Hallelujah. Idag har vi nåtts av nyheten att låtens upphovsman – Leonard Cohen har – har gått bort. Så vad är en mer passande avslutning på detta inlägg än att se, och framför allt höra, Cohen själv framföra sitt mästerstycke.
God läsning önskar
Thomas
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »