Stick ut i Google-sökningar och öka trafiken till din webbsida med hjälp av rich snippets. Vad det är, hur du gör och inte minst varför detta är viktigt för din synlighet får du svar på i dagens gästkrönika skriven av Alexandra Jung på Iprospect.
Rich snippets, eller strukturerad data som det heter på svenska, började dyka upp i Googles sökresultat 2009 och har sedan dess bidragit till att höja kvaliteten på våra sökresultat. Inte minst gäller detta när vi googlar efter recept, produktinformation och omdömen från användare.
Rich snippets gör det nämligen möjligt att visa bilder eller videos, priser, lagerstatus och omdömen i direkt anslutning till sökresultatet. Något som kan få ett annars ganska tråkigt textbaserat sökresultat att sticka ut från mängden!
Underlättar för sökmotor och användare
Syftet med rich snippets är att underlätta för sökmotorerna att tolka innehållet på en webbplats samtidigt som användaren får så mycket information som möjligt inför sitt val av webbplats att besöka. Detta gör därför inte bara sökresultaten mer relevanta för användaren utan har även en positiv påverkan på klickfrekvensen (eftersom du får mer information in i sökresultatet).
Tagga din webbplats
Eftersom strukturerad data nu funnits ett tag, finns en mängd olika kategorier och ämnen att välja mellan vid taggning.
Här är några exempel på saker som rich snippets kan visa direkt i sökresultaten:
- Betyg och omdömen
- Adressinformation för ditt företag
- Receptinformation
- Events/kalender med datum och information
- Bild och videoinformation
- Produktinformation
Två exempel på hur det kan se ut
Här är ett exempel på ett recept där omdömen, bild samt tillagningstid har taggats upp:
Och här ser vi ett exempel där omdömen, pris och lagerstatus taggats upp för en produkt:
Håll koll på listan
För en fullständig lista över vad som går att tagga upp, se Schema.org. Då listan är relativt omfattande är chansen stor att du hittar ett ämne som passar din webbplats.
Kategorierna uppdateras kontinuerligt genom att nya ämnen läggs till, vilket gör det intressant att hålla sig ajour.
Tips! Det är inte bara kategorier såsom omdömen eller recept som går att tagga upp, utan det finns även breadcrumbs, bilder och video eller strukturerad data som stödjer det interna söket. Med andra ord – det finns viktiga saker att tagga upp som passar alla webbplatser oavsett bransch.
Varför är strukturerad data viktig?
Strukturerad data ger dig möjlighet att sticka ut lite extra i sökresultaten – speciellt inom områden med väldigt hög konkurrens. Nedan ser vi ett exempel på hur det kan se ut i sökresultatet för sökningen ”Mauritius resa”:
Vilket av sökresultaten tycker du känns mest klickvänlig? Chansen är stor att du drogs till sökresultatet med de gula stjärnorna och omdömena eftersom det sticker ut från de resterande träffarna – vilket också är en av de största anledningarna till varför det bör implementeras på webbplatsen.
Om du vill att dina träffar ska sticka ut ytterligare i sökresultatet är det här ett bra sätt att göra det på. I exemplet ovan kan vi även se att träffen som ligger högst upp i sökresultatet är den som har taggat upp mest information.
Kan påverka rankingen i Google
Upptaggningen har ingen garanterad påverkan på rankingen men kan i vissa fall göra skillnad.
Strukturerad data har nämligen en stor påverkan på träffens klickfrekvens och hjälper på så vis till att öka antalet besök på webbplatsen. Samtidigt kan den ha en positiv effekt på avvisningsfrekvensen (de som hoppar tillbaka till sökresultatet efter de klickat in på ett resultat), eftersom användaren redan innan den besökt webbplatsen får så pass mycket information att den kan bedöma om det är värt att klicka in på sajten för att läsa vidare. Eller avstå.
Hur markerar du upp datan?
Att implementera strukturerad data brukar vara relativt enkelt. En del CMS har redan funktioner som stödjer detta, och det finns en mängd plugins till exempelvis WordPress. Dock behövs här vissa kunskaper inom HTML.
Oavsett om du kan göra jobbet själv eller behöver anlita någon är upptaggningen en SEO-mässigt god investering som kommer att ha en positiv påverkan i många år framåt.
För mer information om hur innehållet taggas upp rekommenderar jag dig att läsa vidare på Schema.org samt att ta del av Googles egna riktlinjer.
Hjälp på vägen
För den som vill prova på att tagga upp innehåll utan kodning finns Googles Uppmärkningsverktyg för strukturerad data som gör det lätt att komma igång. Här väljer du vilken typ av innehåll som ska taggas upp samt vilken webbplats det gäller och sedan är det fritt fram att börja tagga upp informationen på webbplatsen. Därefter är det möjligt att generera den HTML-kod som krävs.
När innehållet är upptaggat är det alltid viktigt att kontrollera om det finns några fel i koden som kan hindra sökmotorerna från att läsa av innehållet korrekt. Det gör du lättast med Googles egna testverktyg som går att hitta här.
Där skriver du in URLen där upptaggningen finns eller klistrar in koden för felsökning – och sedan är det bara att justera eventuella fel.
Ett annat mycket användbart verktyg är Google Search Console som fångar upp den strukturerade datan och meddelar om det är några felaktigheter i den.
Om du inte redan använder dessa verktyg är det något jag absolut rekommenderar dig att komma igång med.
Summering
Strukturerad data är relativt enkelt att komma igång med. Och hjälper era träffar att sticka ut lite extra från konkurrenterna i sökresultatet, samtidigt som ni ökar klickfrekvensen och kan få en positiv påverkan på rankingen.
Lycka till!
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »