Nu är höstens frukostmöten genomförda. Det har varit kul. Det har varit nervöst. Och det har varit en hel del praktiska pyssel. Uppslutning har varit långt över förväntan med fullsatta seminarier och därtill väntelista. Något måste vi därför gjort bra. Och annat kan vi självklart göra bättre. Mina insikter och lärdomar som projektledare för evenemangen delar jag med mig av i denna artikel. Läs gärna!
Nu är höstens frukostmöten genomförda. Det har varit kul. Det har varit nervöst. Och det har varit en hel del praktiskt pyssel. Uppslutning har varit långt över förväntan med fullsatta seminarier och därtill väntelista. Något måste vi därför gjort bra. Och annat kan vi självklart göra bättre. Mina insikter och lärdomar som projektledare för evenemangen delar jag med mig av i denna artikel. Läs gärna!
En utmaning
När vi under maj månad startade denna blogg kände i princip ingen till oss och vi funderade mycket över hur vill skulle kunna sprida vårt namn och budskap. Och detta med en väldigt begränsad kassa, bestående av egna besparingar och ett innovationslån från Almi. Det gällde därför att satsa på rätt saker för att synas. Vi beslutade oss för att blogga regelbundet, arbeta aktivt i sociala medier och lägga mycket krut på att arrangera frukostmöten. Varför vi valde denna mötesform berättar jag strax men först lite fakta om event som företeelse.
Eventet på frammarsch
Under min tid som projektledare för Guldägget i slutet av 90-talet möttes jag rätt ofta av fördomen att ett event var att likställa med ett skojfriskt jippo. Och som en naturlig följd av denna fördom ifrågasattes affärsnyttan med att bedriva event marketing.
Så låter det inte längre. Idag ökar företagen stadigt sina investeringar inom området som sakta men säkert tar för sig av reklamkakan. Inte alls konstigt tycker jag. Genom ett event når du ju så många fler jämfört med exempelvis traditionell uppsökande försäljning eller telefonförsäljning där erfarenheten säger att du behöver ringa 100 samtal för att boka in tio möten som i bästa fall leder fram till en enda affär.
Därför frukostmöten
Vårt syfte med höstens frukostträffar har varit att bjuda deltagarna på inspirerande kunskap. Naturligtvis har vi också velat kommunicera vårt varumärke och skapa kontakter på olika sätt. Det skall vi inte sticka under stol med. Att vi valde just frukostformen beror på att vi tror på konceptet. För det första är det som regel lite lagom långt (ingen större tidstjuv). För det andra behöver inte deltagaren hacka upp sin arbetsdag i någon större utsträckning (möjligtvis blir ankomsten till jobbet något senare än vanlig). Och för det tredje kan besökaren förena nyttan att äta frukost (för de måste ändå göras) med nöjet att inspireras, mingla och skapa kontakter.
Frukostmöten med innehåll
I planeringsarbetet fokuserade vi på att sätta samman ett intressent, relevant och aktuellt innehåll. Ett innehåll som vi antog att vår målgrupp skulle gilla. Vi satte 50 besökare per frukosttillfälle som mål och då trodde vi att vi tagit i! Siffran överträffades rejält då samtliga fyra tillfällen snart blev fullsatta. Med väntelista som följd. Totalt infann sig 270 gäster. Vid det sista tillfället dryga hundra.
Utöver att sprida budskapet om frukostarna i våra digitala kanaler (Facebook, Twitter, Linkedin och Google+) valde vi att annonsera i Marknadschefernas tidning och trycka upp ett flygblad. I utvärderingarna vi gjort framgår att de allra flesta hittat till oss genom tips (word of mouth) eller via våra digitala kanaler.
Värdefulla råd till dig som vill arrangera ett event
Helt personliga och baserade på höstens lärdomar, både vad gäller framgångsfaktorer och fallgropar. Råden är allmänna och passar in på det flesta arrangemang. Listan är inte på något sätt heltäckande utan det finns med största säkerhet ytterligare ett antal viktiga saker som borde stå med. Men jag tycker ändå att den kan fungera som en checklista. Och nu till råden:
1. Förstå syftet
Varför anordna eventet? Mycket relevant fråga. Varför vill du arrangera just det event du planerar? Fundera även ut vilka mål du har med tillställningen. Är det att generera leads eller att bygga ditt varumärke? Kanske handlar det om positionering? Skriv gärna ner syftet och målen. Om du skriver ner dina tankar är chansen att de uppnås mycket högre. Upplever jag.
2. Ha en tydlig målgrupp
Till vem vänder sig eventet? Fundera på vilken din målgrupp är för detta eftersom svaret gör det lättare för dig, eller rättare sagt är en förutsättning för det fortsatta arbetet med exempelvis marknadsföring, lokal, program och tidpunkt.
3. Välj datum med omsorg
Tänk till ordentligt här. Säkerställ att datumet inte krockar med lov och långhelger. Även klämdagar väljer du bort såklart. Vill du ha besökare från hela Sverige så undvik de tre sportlovsveckorna helt. Och ha koll på när påsken infaller. December är en svår månad då luciamorgon, julavslutningar på dagis och skola liksom interna julfester stjäl tid. Liksom sommarperioden. Vi anordnade våra fyra frukostar under perioden 3/10–5/12. Och upplever att det fungerade bra.
Gör research och säkerställ att ditt arrangemang inte krockar med andra event den valda dagen. Detta för att undvika konkurrens om målgruppen. Tänk slutligen till vid val av veckodag. Här är vår erfarenhet att torsdag morgon lämpar sig väl för frukostmöte.
4. Boka i tid
Det är mycket mer praktiskt arbete kring att ordna ett event än du kanske först tror så ett värdefullt tips är att börja i tid. Gör en hederlig tidsplan och försök att hålla dig till denna. Boka lokal så snart du satt datum för tillställningen. Du har oftast bra avbokningsmöjligheter fram till ett par veckor upp till en månad innan eventet skall gå av stapeln så om lokalen inte känns klockren söker du bara vidare under tiden. Behöver du boka tåg- eller flygbiljetter till föreläsare så gör detta snarast möjligt. Här kan du spara mycket pengar. Inte minst på SJ-biljetter.
Har du återkommande event kan det vara en god idé att teckna företagsavtal med ett hotell för bättre priser.
5. Ändamålsenlig lokal och bra kommunikationer
Det skall vara lagom mysigt trångt. Ett bra tips är att välja en mindre lokal som känns välfylld snarare än att välja en stor lokal där det är glest mellan besökarna. Fundera på om du behöver ha tillgång till el, vatten och kök. Säkerställ att luften räcker till i lokalen (och glöm inte, som vi har gjort vid par tillfällen, att slå på luftkonditioneringen).
Toaletter är såklart ett måste, liksom bra avhängningsmöjligheter för vinterkappan (även här har vi fått oss en känga). Bra parkeringsmöjligheter och en fungerande kollektivtrafik är andra viktiga bitar. Väl på plats skall det vara enkelt att hitta till rätt lokal då tidsmarginalerna många gånger är små. Har du tillgång till en roll-ups så placera denna väl synlig för stressade deltagare.
6. Tänk igenom programmet
Tänk igenom programmet, och gör det noggrant. Försök att skapa ett helhetskoncept där alla bitar hänger ihop och är relevanta. En proffsig inledning är lika viktigt som själva huvudnumret. För att inte tala om eventuellt för- och eftermingel. Tänk på att det är helhetsintrycket som räknas!
7. Låt andra prata
Inse att du och ditt företag är tämligen ointressanta. Helt krasst. Besökarna kommer för att få en ökad förståelse för ett ämne, inte för att lyssna på fakta om ditt företag. För att sätta dig som arrangör i sammanhanget kan det dock vara på sin plats med en väldigt, med betoning på väldigt, kort presentation om vilka ni är. Avsätt max 10 minuter för detta och gör inte misstaget att prata detaljerat om ert erbjudande.
8. Håll tiden
Helt klart en av de viktigaste punkterna i denna lista. Här handlar det om respekten för åhöraren. Att dra över med så lite som några minuter kan förstöra helhetsintrycket av eventet. Och det är inte kul när åhörarna börjar skruva på sig och titta på klockan. Var därför extremt tydligt när du informerar talare (och andra medverkande) om presentationens längd och se till att övergångar mellan olika programpunkter är väl planerade så att de inte stjäl tid. Och starta i tid.
Vi drog över tiden vid ett av våra seminarier, vilket kommenterades flitigt i utvärderingen. Så no no här. Ett bra knep är att signalera till föreläsaren när det är 10 respektive 5 minuter kvar av tiden.
9. Sprid budskapet
Minst lika mycket kraft som behöver läggas på att sätta ihop programmet behöver också läggas på att sprida det. Bestäm hur mycket pengar ni har möjlighet att avsätta för marknadsföring och tänk kreativt. Mest kostnadseffektivt tycker jag det är att använda sociala medier för marknadsföring. Men det kräver att du är aktiv.
Med en ständig närvaro på Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram och Google+ har vi dagligen flera hundra besökare på vår blogg. Kraften i de digitala medierna är enorm men det gäller att ligga i. En Facebook sida utan aktivitet gör mer skada än nytta då det framställer företaget som inaktivt och oengagerat. Mun till mun-metoden och sociala medier har visat sig vara de absolut främsta källorna till vetskapen om våra frukostar. Var också ute i god tid med ditt budskap. Tänk på att folk i allmänhet har fulla scheman och behöver planera sin tid.
10. Skapa en trevlig inramning
Jag säger det igen. Det är helhetsupplevelsen som räknas. Det visuella intrycket är viktigt. Toppa med kandelabrar och/eller färska blommor om det passar i sammanhanget. Tona ner belysning vid mingel och fundera över bakgrundsmusik. Vid våra frukostmöten har vi strävat efter att skapa en rofylld miljö med levande ljus och lite lätt loungemusik då vi tycker att det känns rätt på morgonkvisten under den mörka årstiden.
11. Var noggrann med teknisk specifikationer och rättigheter till materialet
Viktig punkt. Detta har vi surt fått erfara. Här har vi inte varit tillräckligt tydliga alla gånger, vilket tyvärr resulterat i att en del av publiken inte sett presentationen på optimalt vis eftersom skärmen vi använt har ett annorlunda format och går från golv till tak. Att skicka ett mail är inte alltid tillräckligt utan ring och följ upp för att säkerställa att instruktionerna följs. Se också till att du får presentationen skickad till dig i förväg så att den kan testas på plats. Allt för att slippa obehagliga överraskningar.
Tänk på att du måste ha tillstånd från upphovsmannen om du vill visa, sprida eller framföra andras material offentligt, exempelvis på företagets webbplats. Säkerställ alltid att du har ryggen fri här om du exempelvis avser att filma eventet och lägga ut detta på webben. Detta är också en viktig fråga att ställa till föreläsaren som kanske inte alltid har kunskap om de upphovsrättsliga spelreglerna.
12. Ta ut avgift (eller inte) för no-show
Räkna med ett bortfall på ca 10% bland anmälda deltagare. Så är det bara. Barn blir sjuka och viktiga möten dyker oplanerat upp. Ett bra tips är att skicka ut påminnelser till redan anmälda där vikten av att avanmäla sig vid förhinder påtalas. Detta är speciellt viktigt när det finns en väntelista för att undvika att stolar står tomma i onödan.
Är eventet gratis tycker jag inte att det är fel att ta ut en avgift för no-show. Ett skäligt belopp är uppskattningsvis på mellan 300 kronor och 500 kronor. Tanken bakom är att ej anmäld frånvaro skall straffas eftersom den innebär en förlorad möjlighet för någon på väntelistan. Här har vi varit alltför snälla i höst. Till våren kommer jag att ändra på detta eftersom vi har personer som anmält sig till samtliga tillfällen men aldrig dykt upp. Utan att meddela, vilket är tråkigt.
13. Utvärdera
Kom ihåg att utvärdera ert evenemang eftersom utvärderingarna ger dig värdefull information. Sammanställ kommentarerna och vips så har du en ovärderlig lista nästa gång ni skall arrangera ett event.
Vi har funderat på att göra en webbaserat variant men tror att svarsfrekvensen blir högre om utvärderingen fylls i på plats. Väl tillbaka på kontoret är det ju så lätt att sugas in i de vardagliga sysslorna igen.
I våra utvärderingar har det framgått att frukosten upplevs ganska medioker. Sist glömde köket grönsakerna vilket troligtvis drog ner betyget. Vid ett annat tillfälle tog mjölken slut. Små, små men irriterande saker som naturligtvis påverkar helhetsupplevelsen. Och gör att vi som arrangör söker nya alternativ.
14. Lägg budget
Och så slutligen. Vad kostar ett event egentligen? Vilket förstås är omöjligt att svara på. Kostnaden styrs naturligtvis av eventets format. Men för att ge någon som helst fingervisning kan jag säga att våra fyra frukostar kostat Kntnt strax över 100 tkr, dvs ca 25 tkr per tillfälle. Jag tycker inte att det är dyrt men det är fortfarande mycket pengar. Åtminstone för ett litet nystartat bolag som Kntnt.
Gör en budget. Den kommer troligen inte att hålla till punkt och pricka men den fungerar utmärkt som ett rättesnöre. En av de största utgiftsposterna åtminstone vid större event utgör lokalen. Att budgetera för föreläsare kan vara svårt. Allt från 0 kronor och till 20 000 kronor är vanligt för ett kortare framträdande. Om föreläsaren ser ett värde att få visa upp sig inför din målgrupp bör detta spegla prislappen. Tycker jag.
Och som delvis berörts ovan, planera i god tid så att du slipper dyra sista minuten lösningar. Tänk praktiskt så att snålheten inte bedrar visheten. Förtjänsten i ett billigare boende på avstånd kan till exempel lätt ätas upp av dyra taxikvitton.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »