Att skriva en text som fastnar och berör i dagens brus är inte trivialt. Det är en konst. Som tur är finns det knep att ta till. I dagens artikel bjuder Annika Dacke på en checklista med tolv enkla tips för publicering av dina texter på webben. Håll tillgodo!
För att skriva målinriktat för webben behöver vi veta hur vi når fram till hjärnan och hur vi ska få den att orka bry sig. I fråga om läsning går vägen till hjärnan via ögat. Här kommer 12 punkter som sammanfattar det viktigaste du bör tänka på innan du laddar upp din text.
1. Rubriken är dragplåstret
Att skriva för webben är att skriva så att du får första meningen läst. Rubriken ska få oss sugna på att läsa mer. Den bör innehålla ett aktivt verb (”skriver” istället för ”skriva” eller ”skrivs”) och sökord. Max 6–8 ord är en bra längd på en webbtextrubrik.
Det är också viktigt att rubriken på webben kan stå ensam, utan bild! Därför fungerar inte en rubrik som:
”Nu rullar vi vidare!”
För vem förstår den när den ligger ensam som en tweet eller som en länk på Facebook där fel bild visas i bildlänken?
2. Webbrubriken behöver vara tydlig
Ja, tydligare och mer utförlig än en printrubrik. Ett skäl är att när vi ser en tryckt sida tar vi in hela layouten, vi ser sammanhanget och börjar sedan att läsa. På webben däremot, är vi främst ute efter att hitta det vi söker vilket gör att vi ofta missar helheten.
3. Ingressen sammanfattar
Ingressen är som regel tre meningar lång och berättar vad texten innehåller. I de flesta fall kommer dina läsare inte längre än till rubrik och ingress, så se till att du späckar ingressen med innehåll. Här kan du ta till de 5 W:na från journalistiken: ”who?”, ”what?”, ”when?”, ”where?” och ”why?”.
4. Tänk på sökorden så att du helgar dem
Lagom är bäst. Se till att sökorden förekommer rikligt i dina texter utan att gå till överdrift. Variera språket med synonymer, vilket även Google uppskattar. Tänk även hela sökfraser och koppla gärna in ett ortnamn för att fånga upp det lokala söket, om du verkar lokalt.
5. Ifrågasätt varenda mening
Ställ dig frågan: ”Vem bryr sig om detta och varför?”, om och om igen. Kan du inte motivera det är texten inte viktig.
6. För vem?
Vem skriver du för? Ett typexempel är kanslisvenska kontra klarspråksanpassad svenska. En annan situation kan vara om du skriver för fackmänniskor. Heter det fogsvans och rubank eller bara såg och hyvel? Benbrott eller fraktur? Ett bra sätt är att konsultera de fackkunniga på arbetsplatsen.
Lämna emellertid över till kidsen själva att skriva som kidsen. Det var på åttiotalet vi använde uttryck som ”helt fläppt”, det är annat nu. Det är inte heller coolt att lägga in ett ”Yo!” för att pigga upp texten på Instagram – såvida det inte är så du faktiskt pratar.
7. Ögat älskar mellanrubriker
Jag ser väldigt ofta att deltagare på mina utbildningar och skribenter i de organisationer där jag arbetar helt glömmer bort att sätta mellanrubriker. Mellanrubriken är vårt sätt att hjälpa ögat ner genom texten, fram till den information ögat söker efter. Samma sak gäller i texter som är tänkta att läsas på det sätt som man läser artiklar. Ju fler mellanrubriker desto större chans att ögat vill fortsätta ner genom texten. Få saker avskräcker ögat så som ett ogenomträngligt textblock.
För att illustrera detta lägger jag texten i punkterna 1–5 utan mellanrubriker. Du kommer att se skillnaden:
Att skriva för webben är att skriva så att du får första meningen läst. Rubriken ska få oss sugna på att läsa mer. Den bör innehålla ett aktivt verb (”skriver” istället för ”skriva” eller ”skrivs”) och sökord. Max 6–8 ord är en bra längd på en webbtextrubrik.
Det är också viktigt att rubriken på webben kan stå ensam, utan bild! Därför fungerar inte en rubrik som:
”Nu rullar vi vidare!”
För vem förstår den när den ligger ensam som en tweet eller som en länk på Facebook där fel bild visas i bildlänken?
Ja, tydligare och mer utförlig än en printrubrik. Ett skäl är att när vi ser en tryckt sida tar vi in hela layouten, vi ser sammanhanget och börjar sedan att läsa. På webben däremot, är vi främst ute efter att hitta det vi söker vilket gör att vi ofta missar helheten.
Ingressen är som regel tre meningar lång och berättar vad texten innehåller. I de flesta fall kommer dina läsare inte längre än till rubrik och ingress, så se till att du späckar ingressen med innehåll. Här kan du ta till de 5 W:na från journalistiken: ”who?”, ”what?”, ”when?”, ”where?” och ”why?”.
Lagom är bäst. Se till att sökorden förekommer rikligt i dina texter utan att gå till överdrift. Variera språket med synonymer, vilket även Google uppskattar. Tänk även hela sökfraser och koppla gärna in ett ortnamn för att fånga upp det lokala söket, om du verkar lokalt.
Ställ dig frågan: ”Vem bryr sig om detta och varför?”om och om igen. Kan du inte motivera det är texten inte viktig.
Svårforcerat, eller hur?
8. Utnyttja länkkraften
”Läs mer” är Sveriges vanligaste länktext. Det är också den sämsta. Överallt där du kan skriva utförliga länkar bör du göra det. Dels ser Google länken som en etikett som visar vad som händer när man klickar på länken, dvs du vinner sökmotoroptimeringspoäng på att låta det stå ”Prenumerera på nyhetsbrevet”, dels drar du nytta av att länken avviker färgmässigt från texten i övrigt, vilket gör att blicken dras dit.
Se på Folktandvården Sveriges webbplats:
Om du är missnöjd
Är du inte nöjd med din tandvård som du fått ska du i första hand vända dig till den som utfört vården. Om ni inte kan komma överens ska du gå vidare med dina synpunkter till klinikchef eller verksamhetschef eller i nästa steg tandvårdsdirektören i ditt landsting. Inom varje landsting finns en patientnämnd, även kallad förtroendenämnd, som du kan kontakta.
Om du anser dig felbehandlad kan du också vända dig till IVO – Inspektionen för vård och omsorg.
9. Punktlistor, ja tack
Allt som kan läggas i en punktlista bör läggas i en punktlista. Det är mycket tydligare och mer snabbläst att lista än att räkna upp med kommatecken. Folktandvården Sverige igen:
Frisktandvård– vad är det?
Frisktandvård är regelbunden tandvård till fast pris. En smart modell där tanken är att din friska mun ska fortsätta vara frisk eller att din tandhälsa ska förbättras om det behövs.
Rätt mycket ingår
Ditt Frisktandvårdsavtal anpassas till dina tandvårdsbehov. Ett personligt vårdprogram tas fram utifrån en riskbedömning som din tandläkare eller tandhygienist gör. Programmet omfattar både egenvård, förebyggande vård och behandling.
Åtgärder som alltid omfattas av avtalet är:
- Undersökningar och utredningar.
- Hälsofrämjande insatser som munhygieninstruktion och kostråd.
- Behandling av sjukdoms- och smärttillstånd som karies och tandlossning.
- Reparativ tandvård.
- Akuttandvård.
10. Skriv i relevansordning
Vad är viktigast? Låt alltid det stå överst. Alltid. Har du tagit emot en text från någon annan för att ladda upp den är det ditt jobb att skapa möjligheter för att texten blir läst. Då kan det hända att du behöver vända upp och ner på hela textpannkakan för att få ut det gottigaste. Det är vanligt att ovana skribenter kommer till sak först längre ner i texten.
11. Fram med kniven
Webbtexter är oftast kortare än tryckta texter. Det kan hända att du behöver
skära bort en hel del om du publicerar en text som ursprungligen var skriven
för papper. Vad kan du göra om till en punktlista och vad kan ligga på en annan
sida?
12. Ett stycke – ett ämne
Det var sant när du gick i skolan och det är ännu mer sant i webbtextsammanhang. Håll dig till ämnet. Ett ämne i ett stycke och ett ämne per text. Om texten spretar är det bättre att dela upp den i flera texter.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »