Med hjälp av handlingsuppmaningar, på engelska kända som "call to actions" (CTA) kan du på ett effektivt sätt förbättra konverteringen på din webbplats. Men det finns såklart fallgropar. Läs Annika Dackes tips på hur du lyckas med dina call to actions i dagens krönika!
Inom marknadsföring är en call to action en uppmaning till handling. Den använder vi oss av för att peka läsaren i rätt riktning och hjälpa besökaren på webbplatsen vidare mot målet i den digitala infrastrukturen.
På webben kan call to action stå som en mening i en text: ”Vill du lära dig mer om klematis? Då ska du läsa den här boken!”
Vara en skriven länk: Hämta schemat över höstens alla svamputflykter.
Eller vara utformad som en knapp, en click to action: Ladda ner e‑boken!
Vi skulle ju sluta med gammelsälj
Call to action glöms gärna bort av oss kommunikatörer. Vi är upptagna med att producera rätt material för rätt målgrupp, knyta ihop alla kanaler i varumärkeskommunikationen och att tillhandahålla ett så kvalitativt innehåll som möjligt till målgrupper och press – alltid i hög takt och med flera parallella projekt igång.
Då är det lätt att glömma bort pricken över i:et, speciellt om man tenderar att tycka att det känns säljbetonat…
”Vi har ju sagt att vi ska jobba med content marketing, inte gammelsälj. Var passar då call to action in i bilden?”
Call to action hjälper besökaren vidare
Förenklat kan man säga att call to action ingår i de krav på tydlighet som formar webbkommunikationen.
Låt oss säga att företaget eller organisationen har alltihop på plats – en strategi för sociala medier, presskommunikation och varumärke. En vacker webbplats med högkvalitativt innehåll. Men ingen som helst styrsel på hur man vill att målgruppen ska röra sig i ekosystemet. Detta är inte ovanligt.
Upplevelsetivoli eller öken?
Konsekvenserna kan vara av olika slag – till exempel kan det bli upplevelsetivoli i de sociala kanalerna och öken på webbplatsen. Tomt på besökare, förutom de som hamnat fel. En titt på Analytics känns som att stå mitt i en gammal westernfilm, med vinden vinande ute på prärien och en rullbuske som enda sällskap.
Eller så är det bara vissa sidor som uppmärksammas. Något det kan vara värt att lägga lite tid på att analysera. Är just de sidorna tydligare, med mer värdefullt innehåll? Var kommer besökarna ifrån? Har de fått en tydlig fingervisning om hur de ska klicka sig vidare från föregående hållplats på resan?
En bra sak är – om du inte redan har gjort det – att sätta mål i Analytics. Då ser du om din planering av flödet fungerar. Kanske behöver du se över rubriksättning och call to action för att få bättre styrsel på trafiken.
6 tips och en förmaning för dig som vill bli bättre på call to action
1. Känn målgruppen
Varje besökare är unik men behoven kan vara lika.Vem behöver dina varor eller tjänster? Vilka problem löser de? Besökaren har ett primärt intresse och det är inte ditt varumärke. Det är istället hen själv och vad hen får ut av besöket på webbplatsen eller av att läsa annonsen.
Visa att du förstår problemet genom att presentera lösningen och därefter uppmaningen. Då har du inte slösat med läsarens tid.
2. Visa vägen
Om du har en verksamhet eller en kampanj där målet är att du vill bli uppringd, visa det tydligt och utelämna ingen information. Du skulle bli förvånad om jag berättar för dig hur vanligt det är att avgörande information är svår att hitta på en webbplats. Den som besöker en webbplats har i princip alltid som mål att hitta något snabbt, inte att leta runt och läsa sig fram.
3. Kommunicera förtroendeingivande – och med självförtroende
Ingen vill vara först med att prova något nytt, eller hur? Lyft fram det som du kan använda som bevis för att målgruppen tjänar på att uppleva dig:
”Jag har utbildat cirka 300 företag och organisationer i att skriva effektivt för webben. Här laddar du ner min lathund för bättre webbtext.”
4. En känsla av brådska
Tidsbegränsade erbjudanden kan vara ett bra sätt att få läsaren att agera. Det har du kanske själv upplevt om du är medlem i någon av de stora kedjornas kundklubbar och får sms där det står att medlemmarna får si och så många
procent rabatt under helgen. Dina tankar leds då i riktning mot att shoppa även om du kanske inte alls hade tänkt dig det som helgaktivitet samtidigt som du påminns om att du tillhör den exklusiva skaran som får rabatten.
5. Väck nyfikenhet
Misstag och nyfikenhet är det som lett till historiens största upptäckter. Det är alltid trevligt att jobba med morötter:
Vill du veta mer om hur vi gjorde XYZ? Klicka här och läs mer om hur vi läker benbrott med hjälp av…
Sugen på semester i hemmiljö? Här ser du alla övernattningsmöjligheter hos bybor utanför Rom.
6. Berätta nästa steg
Varje sida på webbplatsen bör innehålla information om hur man tar sig vidare till nästa punkt. Hur hänger ämnena ihop? Blir besökaren mer motiverad om du lägger internlänkar till nästa steg? Visar Analytics att den som läser om hårfärg gärna klickar vidare till lösnaglar? Förstärk det beteendet genom uppmaningar.
7. Dags för pekpinnen: Missbruka inte call to action!
Efter att ha läst den här artikeln kanske du blir så entusiastisk att du blir lite knappgalen och vill ha call to action överallt på webbplatsen. Försök då tygla dig och ta ett steg tillbaka. Tänk på säljare IRL som med en dåres envishet återupprepar ditt
förnamn, tar på din arm och frågar om du har börjat träna, när du själv vet att du har gått upp sju kilo sedan senaste mötet. Du vill inte vara den säljaren.
Håll det rent och snyggt, med fokus på behov och tydlighet.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »