Intresset för content marketing har formligen exploderat sista tiden. Det framgår av de tolv marknadsundersökningar som jag har hittat på webben och delar med mig av i denna artikel.
Content marketing som fenomen har en lång historia, men som term är den relativ ny. Google Trends visar att frasen “content marketing” börjar användas i sökningar runt 2008, men tar fart först när Panda införs 2011. Ökningen av antal sökningar är nära lavinartad.
I Sverige har vi varit lite sena ur startblocken. Men runt årsskiftet sköt intresset i höjden.
Vad ligger bakom?
För att få en bättre förståelse av vad som döljer sig bakom det ökade intresset för content marketing, så får vi ta en titt på de marknadsundersökningar som har gjorts. Jag har letat runt på webben och funnit tolv rapporter baserade på enkäter med marknadsförare med flera. De ger en ganska enstämmig bild av en stark etablering av content marketing i de undersökta företagen.
Ungefär 90% av B2B och B2C-företagen tillämpar content marketing. De spenderar cirka 30% av sin marknadsbudget på content marketing.
De tre viktigaste kanalerna för content marketing är
- sociala medier förutom den egna bloggen (ca 85%)
- artiklar på den egna webbplatsen (ca 85%)
- e‑nyhetsbrev (ca 80%)
Målet med att producera och publicera innehåll skiljer sig något åt mellan B2B– och B2C-företag. De tre främsta skälen för företag som gör business-to-business är
- att behålla kunder (77%)
- att skaffa nya kunder (75%)
- att bygga varumärke (74%)
För företag som gör business-to-consumer var de tre främsta skälen:
- att bygga varumärke (79%)
- att skaffa nya kunder (74%)
- att genererar leads (71%)
De fem största utmaningarna var samma för B2B- och B2C-företagen:
- att skapa tillräckligt med innehåll (64% B2B och 51% B2C)
- att skapa engagerande innehåll (52% B2B och 49% B2C)
- att skapa varierat innehåll (45% B2B och 42% B2C)
- att ha tillräcklig budget (39% B2B och 52% B2C)
- att mäta effektiviteten av content marketing (35% av B2B och 41% av B2C)
Det är också intressant att jämföra siffrorna för 2011, 2012 och 2013. Det är en tydlig ökning. Till exempel avser ca 55% av alla företag att öka content marketing budgeten för 2013. Endast 2–3% planerade att minska satsningen.
Tolv marknadsundersökningar
Siffrorna ovan kommer från två av Content Marketing Institutes rapporter. Deras siffror är ofta citerade på webben. Men även andra har gjort insiktsfulla studier. De är dock inte lika enkla att hitta. Nedan har jag listat tolv marknadsundersökningar som jag har funnit värdefulla:
- Content Marketing Institute: Content Marketing in the UK: 2013 Benchmarks, Budgets, and Trends
- Content Marketing Institute: 2013 B2C Content Marketing Research: Benchmarks, Budgets, and Trends – North America
- Content Marketing Institute: 2013 B2B Content Marketing Benchmarks, Budgets and Trends – North America
- BusinessBolts: Content Marketing Survey Report 2013
- CopyPress: 2013 State of Content Marketing Study: Interactive White Paper
- Aberdeen Group: Publish or Perish: Content Marketing is the New PR
- Aberdeen Group: Content Marketing Comes of Age
- Forrest: The Rise of Content Marketing: Invest in Content Development and Management for Success
- Econsultancy: Content Marketing Survey Report
- Outbrain: Report: The State of Content Marketing, 2012
- Everything Technology Marketing: B2B Content Marketing Trends 2012
- TechValidate: 2011 State of B2B content marketing survey
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »