12 boktips om content marketing, innehållsstrategi och annat

Äntligen sommar! Lata dagar på stranden till ljudet av vågskvalp, eller i hängmattan under björkarnas susande trädkronor, eller i stugan med sommarregnet smattrande mot taket. Var du än befinner dig, så se till att ha en eller annan god bok tillhands. Här tipsar jag om tolv böcker om content marketing, innehållsstrategi och annat.

Thomas Barregren
11 juni 2013

Jag läser myc­ket. Väl­digt myc­ket skul­le vis­sa säga. Men som­mar och semes­ter inne­bär mer tid att läsa, och fram­förallt mer tid att fun­de­ra och reflek­te­ra över det jag har läst. Böc­ker­na jag läser under som­ma­ren fun­ge­rar som min inspi­ra­tion och mitt bräns­le för hösten.

Inför semestern bru­kar jag där­för köpa en hand­full böc­ker. Nedan lis­tar jag de tolv böc­ker som har fång­at mitt intres­se. Jag har ännu inte läst dem. Jag har valt ut dem base­rad vad läsa­re har skri­vit om dem på Ama​zon​.com, och vad jag kan utty­da från inne­hålls­för­teck­ning­en, smak­prov och bak­si­des­text. Någ­ra kom­mer säkert visa sig vara skräp. De fles­ta kom­mer vara medel­måt­ti­ga. Men någ­ra guld­korn hop­pas jag hitta.

Jag har grup­pe­rat dem under rubri­ker­na con­tent mar­ke­ting, inne­hålls­stra­te­gi och annat. Bok­tip­sen är inte rang­ord­nan­de, utan lis­ta­de i god­tyck­lig ordning.

Böcker om content marketing

Det finns fle­ra böc­ker som uttryck­li­gen säger sig hand­la om con­tent mar­ke­ting. Få av dem är vär­da sina peng­ar, i vart fall om du är ute efter lite mer än bara sådant som du ändå fin­ner på blog­gar. Men jag hit­ta­de fyra böc­ker som ver­kar lovande.

valuable-content-marketing-via-bokus.com

Valuable Content Marketing

Valu­ab­le Con­tent Mar­ke­ting: How to Make Qua­li­ty Con­tent the Key to Your Busi­ness Suc­cess av Son­ja Jef­fer­son och Sha­ron Tan­ton, utgi­ven 2013.

Med bara två läsarre­ces­sio­ner­na (som båda ger högs­ta betyg) är det svårt att bedö­ma om boken är värd sina peng­ar. En titt på inne­hålls­för­teck­ning­en anty­der att det är en nära hel­täc­kan­de intro­duk­tions­bok och kom­ma-igång-gui­de till con­tent mar­ke­ting. Jag hop­pas det kan vara en en bok att rekom­men­de­ra dem som vill ha en intro­duk­tion till ämnet.

Läs mer på Ama­zon och köp den från Bokus.
content-rules-via-bokus.com

Content Rules

Con­tent Rules: How to Cre­a­te Kil­ler Blogs, Podcasts, Vide­os, Ebooks, Webi­nars (and More) That Engage Custo­mers and Igni­te Your Busi­ness av Ann Hand­ley, David Meer­man Scott och C C Chap­man, utgi­ven 2012.

Titeln och omsla­get ger mig en käns­la av att det­ta är ännu en i en lång rad av dåligt skriv­na böc­ker som pra­tar myc­ket om myc­ket men säger väl­digt lite. Men jag fin­ner ing­et stöd för den käns­lan när jag läser läsarre­cen­sio­ner­na. De är tvärtom gans­ka posi­ti­va. En läsa­re skri­ver att det är en “ärlig” bok som hon kan ge sina kun­der, vän­ner, lära­re – näs­tan alla som und­rar var­för man skall bry sig om att ska­pa inne­håll för web­ben. En annan läsa­re säger att boken stäl­ler frå­gor som alla vill ha svar på – och sva­rar på dem. En tred­je hyl­lar bokens alla exem­pel på hur rik­ti­ga före­tag har tilläm­pat “inne­hålls reg­ler­na” som nämns i bokens titel.

Läs mer på Ama­zon och köp den från Bokus.

accelerate-via-bokus.com

Accelerate!

Acce­le­ra­te!: Move Your Busi­ness For­ward Through the Con­ver­gence of Search, Soci­al & Con­tent Mar­ke­ting av Arnie Kuenn, utgi­ven 2011.

Allt för ofta berät­tar mark­nads­fö­rings­böc­ker vad du bör göra, men inte hur du skall göra det. Du är ute­läm­nad åt dig själv att klu­ra ut hur du skall infö­ra till exem­pel con­tent mar­ke­ting. Den här boken lovar att inte läm­na dig i stic­ket. Av läsarre­ce­sio­ner att döma hål­ler boken vad den lovar.

Läs mer på Ama­zon och köp den från Bokus.

optimize-via-bokus

Optimize

Opti­mi­ze: How to Attract and Engage More Custo­mers by Integ­ra­ting SEO, Soci­al Media, and Con­tent Mar­ke­ting av Lee Odden, utgi­ven 2012.

När en i bran­chen namn­kun­nig per­son, som Con­tent Mar­ke­ting Insti­tues grun­da­re Joe Puliz­zi, lovor­dar boken, så lyss­nar jag. Han skri­ver att Lee Odden är den förs­te som seri­öst under­sö­ker hur en orga­ni­sa­tion (oav­sett stor­lek) kan inte­gre­ra de kom­plex pro­ces­ser­na runt sök­mo­to­rop­ti­me­ring, han­te­ring av soci­a­la medi­er och con­tent mar­ke­ting. Jag är nyfiken.

Läs mer på Ama­zon och köp den från Bokus.

Böcker om innehållsstrategi

En genom­ar­be­tad inne­hålls­stra­te­gi är ett mås­te för att bedri­va fram­gångs­rik con­tent mar­ke­ting. Inom det­ta områ­de finns det en hel del intres­san­ta böc­ker att läsa. Jag fas­tan­de för des­sa fyra.

the-web-content-strategists-bible-via-bokus

The Web Content Strategist’s Bible

The Web Con­tent Strategist’s Bib­le: The Com­ple­te Gui­de to a New and Luc­ra­ti­ve Care­er for Wri­ters of All Kinds av Richard Shef­fi­eld, utgi­ven 2009.

Boken skrevs just när begrep­pet inne­hålls­stra­te­gi slog ige­nom för fyra år sedan. Jag för­mo­dar det för­kla­rar den smått fåni­ga under­ti­teln – den kom­plet­ta gui­den till en ny och luk­ra­tiv kar­riär för skri­ben­ter av alla slag. Trots det så ver­kar noken vara väl­skri­ven och läsvärd. Den är enligt läsarre­ce­sio­ner en lätt­läst, rätt­fram och prak­tisk bok om de arbets­upp­gif­ter och resul­tat som en inne­hålls­stra­teg för­vän­tas utfö­ra och leve­re­ra under och efter ett webb­pro­jekt. Det finns allt för få böc­ker som ger prak­tisk väg­led­ning i des­sa frå­gor. Jag hop­pas den­na hål­ler måttet.

Läs mer på Ama­zon och köp den från Bokus.
The Elements of Content Strategy

The Elements of Content Strategy

The Ele­ments of Con­tent Stra­te­gy av Erin Kis­sa­ne, utgi­ven 2011.

Per­son­li­gen före­drar jag tun­na böc­ker med hög infor­ma­tions­den­si­tet fram­för de i bran­schen så van­ligt före­kom­man­de svuls­ti­ga böc­ker med myc­ket plad­der. Den här boken, med sina 74 sidor torr sak­pro­sa, hör uppen­bar­li­gen till den förs­ta grup­pen. Den bör­jar med att redo­gö­ra för grund­läg­gan­de prin­ci­per, för­kla­rar sedan hant­ver­ket med att utveck­la och under­hål­la en inne­hålls­stra­te­gi och avslu­tas med verk­tyg och tekniker.

Läs mer på Ama­zon och köp den från A Book Apart.

content-strategy-at-work-via-bokus.com

Content Strategy at Work

Con­tent Stra­te­gy at Work: Real-world Sto­ri­es to Strengthen Eve­ry Inte­racti­ve Pro­ject av Mar­got Bloom­s­te­in, utgi­ven 2012.

En bok, som enligt en läsa­re får vd att gil­la det, IT att äls­ka­de det och mark­nads­fö­ra­re att anam­ma det, mås­te vara värd sina peng­ar när det är con­tent mar­ke­ting. Sam­ma läsa­re skri­ver ock­så att Mar­got Bloom­s­te­in inte bara för­kla­rar var­för du mås­te få tidig accep­tans från intres­sen­ter för att lyc­kas med con­tent mar­ke­ting. Hon berät­tar ock­så hur du skall gå till­vä­ga, enligt sam­ma läsare.

Läs mer på Ama­zon och köp den från Bokus.

managing-enterprise-content-via-bokus.com

Managing Enterprise Content

Mana­ging Enter­pri­se Con­tent: A Uni­fi­ed Con­tent Stra­te­gy av Ann Rock­ley och Char­les Coo­per, utgi­ven 2012.

10 läsarre­ce­sio­ner. Lika många topp­be­tyg. Och en beskriv­ning av bokens inne­håll som lika väl hade kun­nat vara en beskriv­ning av Knt­nts erbju­dan­de. Ja, du för­står var­för den är med på min lis­tan. Enligt beskriv­ning­en av boken hjäl­per den dig genom alla steg för att infö­ra con­tent mar­ke­ting: att iden­ti­fi­e­ra affärsnyt­tan, att byg­ga en inne­hållsvi­sion, att desig­na inne­håll som anpas­sar sig till var­je enhet, att utveck­la inne­hållsmo­del­ler, meta­da­ta och arbets­flö­den, att infö­ra inne­hålls­styr­ning, att han­te­ra anpass­ning till nya och för­änd­ra­de rol­ler, och att for­mu­le­ra krav på verktyg.

Läs mer på Ama­zon och köp den från Bokus.

Böcker om annat

Det finns så myc­ket intres­sant att läsa och lära sig om. Jag kom­plet­te­rar böc­ker­na om con­tent mar­ke­ting och inne­hålls­stra­te­gi med par böc­ker bok om soci­a­la medi­er, en om varu­mär­kes­byg­gan­de och en om försäljning.

mandates-for-social-media-marketing-success-via-bokus.com

8 Mandates for Social Media Marketing Success

8 Man­da­tes for Soci­al Media Mar­ke­ting Suc­cess: Insights and Suc­cess Sto­ri­es from 154 of the World’s Most Inno­va­ti­ve Mar­ke­ting Practi­tio­ners, Aut­hors, and Pro­fes­sors av Kent Huff­man, utgi­ven 2012.

Du vet hur soci­a­la medi­er som Face­bok, Twit­ter, Lin­ke­dIn och YouTu­be fun­ge­rar, du vet var­för det är vik­tigt att använ­da dem i ditt före­tags mark­nads­fö­ring, och du vet hur du skall göra. Men du vet inte hur du skall få vd eller sty­rel­se att för­stå allt det­ta. Finns det någon bok som kan hjäl­pa dig? Sva­ret tycks vara den­na bok.

Läs mer på Ama­zon och köp den från Bokus.

the-new-rules-of-marketing-via-bokus.com

The New Rules of Marketing & PR

The New Rules of Mar­ke­ting & PR: How to Use Soci­al Media, Onli­ne Video, Mobi­le Appli­ca­tions, Blogs, News Rele­a­ses, and Viral Mar­ke­ting to Reach Buy­ers Direct­ly av David Meer­man Scott, utgi­ven 2013.

Den här boken dyker stän­digt upp som en stark kan­di­dat att läsa i som­mar. Jag har lagt till och stru­kit den från lis­tan åtskil­li­ga gång­er. Lagt till den eftersom den med fjär­de revi­de­ra­de upp­la­gan, som kom­mer ut i som­mar, är lite av en klas­si­ker. Stru­kit den eftersom den till inne­håll över­lap­par med and­ra böc­ker som jag har på lis­tan. Till slut lät jag mig över­ty­gas av de goda läsarrecesionerna.

Läs mer på Ama­zon och köp den från Bokus.
A little less conversation

A Little Less Conversation

A Litt­le Less Con­ver­sa­tion: Con­necting with Custo­mers in a Noi­sy World av Tom Asac­ker, utgi­ven 2008.

Från det jag hit­ta­de Tom Asac­kers böc­ker så var det givet att jag skall läsa minst en av dem i som­mar. Men vil­ken skall jag bör­ja med? Efter myc­ket van­kel­mod så bestäm­de jag mig för A Litt­le Less Con­ver­sa­tion, som enligt en läsarre­ce­sion tar mark­nads­fö­ra­ren i han­den och hjäl­per oss att fin­na vårt varu­mär­kes uni­ka iden­ti­tet och ska­pa den “den typ av vär­de som kun­der­na gär­na väl­jer, pra­ta om och göra till en inte­gre­rad del av sina upp­tag­na liv”.

Läs mer på Ama­zon och köp den därifrån.

book-yourself-solid--via-bokus.com

Book Yourself Solid Illustrated

Book Your­self Solid Illust­ra­ted: The Fas­test, Easi­est, and Most Reli­ab­le System for Get­ting More Cli­ents Than You Can Hand­le Even if You Hate Mar­ke­ting and Sel­ling av Michael Port och Jocelyn Wal­la­ce, utgi­ven 2013.

Jag har arbe­tat med för­sälj­ning i sjut­ton år (sedan 1996). Under den tiden har jag har haft gläd­jen att lära mig av duk­ti­ga säl­ja­re, gå kur­ser och göra egna miss­tag. Men man kan ald­rig bli fullärd. Och eftersom mark­nads­fö­ring i slutän­dan syf­tar till att säl­ja något, så känns det natur­ligt att ock­så läsa åtminsto­ne en bok om för­sälj­ning. Det finns många böc­ker om sälj. Få är bra. Före­gång­a­re till den­na – Book Your­self Solid – ver­kar vara en av de bätt­re. Den­na, med alla sina illust­ra­tio­ner, ver­kar vara ännu bätt­re. Om inte annat en intres­sant tittarupplevelse.

Läs mer på Ama­zon och köp den från Bokus.

Två böcker som inte kom med på listan (bonus tips)

Jag har ytter­li­ga­re två böc­ker på min inköpslis­ta. Jag tog inte med dem bland de tolv bok­tip­sen ovan, eftersom de är san­no­likt inte är lika intres­sant för dig, som mark­nads­an­sva­rig, som de är för mig, som ent­re­pre­nör och kon­sult inom områ­det. Men jag tar ändå med dem, som en bonus.

the-marketing-agency-blueprint-via-bookus.com

The Marketing Agency Blueprint

The Mar­ke­ting Agen­cy Blue­print: The Hand­book for Buil­ding Hybrid PR, SEO, Con­tent, Adver­ti­sing, and Web Firms av Paul Roet­zer, utgi­ven 2011.

Den här boken har ing­et att göra med con­tent mar­ke­ting, inne­hålls­stra­te­gi eller något lik­nan­de. Den hand­lar om att tiden har sprung­it från den gam­la sor­tens byrå, och att “hybrid­by­rå­er”, som är flex­ib­la, tek­niskt kun­nig och kol­la­bo­ra­ti­va, kom­mer att omde­fi­ni­e­ra bran­schen. Paul Roet­zer tror att dju­pet, mångsidig­he­ten och driv­kraf­ten hos talang­ful­la med­ar­be­ta­re kom­mer vara hörn­ste­nar i des­sa byråer.

Läs mer på Ama­zon och köp den från Bokus.
Workflow Modeling

Workflow Modeling

Work­flow Mode­ling: Tools for Pro­cess Impro­ve­ment and Appli­ca­tion Deve­lop­ment av Alec Sharp och Patrick McDer­mott, utgi­ven 2008

En av fle­ra intres­san­ta böc­ker om pro­cess­mo­del­le­ring och verk­sam­hets­ut­veck­ling. Jag kom­mer läsa den i som­mar, för att dam­ma av mina gam­la kun­ska­per inom områ­det. Men jag tog inte med den på lis­tan ovan, eftersom jag tror att gans­ka få i mål­grup­pen för den­na blogg är intres­se­rad av ämnet.

Läs mer på Ama­zon och köp den från Bokus.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »