Äntligen sommar! Lata dagar på stranden till ljudet av vågskvalp, eller i hängmattan under björkarnas susande trädkronor, eller i stugan med sommarregnet smattrande mot taket. Var du än befinner dig, så se till att ha en eller annan god bok tillhands. Här tipsar jag om tolv böcker om content marketing, innehållsstrategi och annat.
Jag läser mycket. Väldigt mycket skulle vissa säga. Men sommar och semester innebär mer tid att läsa, och framförallt mer tid att fundera och reflektera över det jag har läst. Böckerna jag läser under sommaren fungerar som min inspiration och mitt bränsle för hösten.
Inför semestern brukar jag därför köpa en handfull böcker. Nedan listar jag de tolv böcker som har fångat mitt intresse. Jag har ännu inte läst dem. Jag har valt ut dem baserad vad läsare har skrivit om dem på Amazon.com, och vad jag kan uttyda från innehållsförteckningen, smakprov och baksidestext. Några kommer säkert visa sig vara skräp. De flesta kommer vara medelmåttiga. Men några guldkorn hoppas jag hitta.
Jag har grupperat dem under rubrikerna content marketing, innehållsstrategi och annat. Boktipsen är inte rangordnande, utan listade i godtycklig ordning.
Böcker om content marketing
Det finns flera böcker som uttryckligen säger sig handla om content marketing. Få av dem är värda sina pengar, i vart fall om du är ute efter lite mer än bara sådant som du ändå finner på bloggar. Men jag hittade fyra böcker som verkar lovande.
Valuable Content Marketing
Valuable Content Marketing: How to Make Quality Content the Key to Your Business Success av Sonja Jefferson och Sharon Tanton, utgiven 2013.
Med bara två läsarrecessionerna (som båda ger högsta betyg) är det svårt att bedöma om boken är värd sina pengar. En titt på innehållsförteckningen antyder att det är en nära heltäckande introduktionsbok och komma-igång-guide till content marketing. Jag hoppas det kan vara en en bok att rekommendera dem som vill ha en introduktion till ämnet.
Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.
Content Rules
Content Rules: How to Create Killer Blogs, Podcasts, Videos, Ebooks, Webinars (and More) That Engage Customers and Ignite Your Business av Ann Handley, David Meerman Scott och C C Chapman, utgiven 2012.
Titeln och omslaget ger mig en känsla av att detta är ännu en i en lång rad av dåligt skrivna böcker som pratar mycket om mycket men säger väldigt lite. Men jag finner inget stöd för den känslan när jag läser läsarrecensionerna. De är tvärtom ganska positiva. En läsare skriver att det är en “ärlig” bok som hon kan ge sina kunder, vänner, lärare – nästan alla som undrar varför man skall bry sig om att skapa innehåll för webben. En annan läsare säger att boken ställer frågor som alla vill ha svar på – och svarar på dem. En tredje hyllar bokens alla exempel på hur riktiga företag har tillämpat “innehålls reglerna” som nämns i bokens titel.
Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.
Accelerate!
Accelerate!: Move Your Business Forward Through the Convergence of Search, Social & Content Marketing av Arnie Kuenn, utgiven 2011.
Allt för ofta berättar marknadsföringsböcker vad du bör göra, men inte hur du skall göra det. Du är utelämnad åt dig själv att klura ut hur du skall införa till exempel content marketing. Den här boken lovar att inte lämna dig i sticket. Av läsarrecesioner att döma håller boken vad den lovar.
Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.
Optimize
Optimize: How to Attract and Engage More Customers by Integrating SEO, Social Media, and Content Marketing av Lee Odden, utgiven 2012.
När en i branchen namnkunnig person, som Content Marketing Institues grundare Joe Pulizzi, lovordar boken, så lyssnar jag. Han skriver att Lee Odden är den förste som seriöst undersöker hur en organisation (oavsett storlek) kan integrera de komplex processerna runt sökmotoroptimering, hantering av sociala medier och content marketing. Jag är nyfiken.
Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.
Böcker om innehållsstrategi
En genomarbetad innehållsstrategi är ett måste för att bedriva framgångsrik content marketing. Inom detta område finns det en hel del intressanta böcker att läsa. Jag fastande för dessa fyra.
The Web Content Strategist’s Bible
The Web Content Strategist’s Bible: The Complete Guide to a New and Lucrative Career for Writers of All Kinds av Richard Sheffield, utgiven 2009.
Boken skrevs just när begreppet innehållsstrategi slog igenom för fyra år sedan. Jag förmodar det förklarar den smått fåniga undertiteln – den kompletta guiden till en ny och lukrativ karriär för skribenter av alla slag. Trots det så verkar noken vara välskriven och läsvärd. Den är enligt läsarrecesioner en lättläst, rättfram och praktisk bok om de arbetsuppgifter och resultat som en innehållsstrateg förväntas utföra och leverera under och efter ett webbprojekt. Det finns allt för få böcker som ger praktisk vägledning i dessa frågor. Jag hoppas denna håller måttet.
Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.
The Elements of Content Strategy
The Elements of Content Strategy av Erin Kissane, utgiven 2011.
Personligen föredrar jag tunna böcker med hög informationsdensitet framför de i branschen så vanligt förekommande svulstiga böcker med mycket pladder. Den här boken, med sina 74 sidor torr sakprosa, hör uppenbarligen till den första gruppen. Den börjar med att redogöra för grundläggande principer, förklarar sedan hantverket med att utveckla och underhålla en innehållsstrategi och avslutas med verktyg och tekniker.
Läs mer på Amazon och köp den från A Book Apart.
Content Strategy at Work
Content Strategy at Work: Real-world Stories to Strengthen Every Interactive Project av Margot Bloomstein, utgiven 2012.
En bok, som enligt en läsare får vd att gilla det, IT att älskade det och marknadsförare att anamma det, måste vara värd sina pengar när det är content marketing. Samma läsare skriver också att Margot Bloomstein inte bara förklarar varför du måste få tidig acceptans från intressenter för att lyckas med content marketing. Hon berättar också hur du skall gå tillväga, enligt samma läsare.
Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.
Managing Enterprise Content
Managing Enterprise Content: A Unified Content Strategy av Ann Rockley och Charles Cooper, utgiven 2012.
10 läsarrecesioner. Lika många toppbetyg. Och en beskrivning av bokens innehåll som lika väl hade kunnat vara en beskrivning av Kntnts erbjudande. Ja, du förstår varför den är med på min listan. Enligt beskrivningen av boken hjälper den dig genom alla steg för att införa content marketing: att identifiera affärsnyttan, att bygga en innehållsvision, att designa innehåll som anpassar sig till varje enhet, att utveckla innehållsmodeller, metadata och arbetsflöden, att införa innehållsstyrning, att hantera anpassning till nya och förändrade roller, och att formulera krav på verktyg.
Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.
Böcker om annat
Det finns så mycket intressant att läsa och lära sig om. Jag kompletterar böckerna om content marketing och innehållsstrategi med par böcker bok om sociala medier, en om varumärkesbyggande och en om försäljning.
8 Mandates for Social Media Marketing Success
8 Mandates for Social Media Marketing Success: Insights and Success Stories from 154 of the World’s Most Innovative Marketing Practitioners, Authors, and Professors av Kent Huffman, utgiven 2012.
Du vet hur sociala medier som Facebok, Twitter, LinkedIn och YouTube fungerar, du vet varför det är viktigt att använda dem i ditt företags marknadsföring, och du vet hur du skall göra. Men du vet inte hur du skall få vd eller styrelse att förstå allt detta. Finns det någon bok som kan hjälpa dig? Svaret tycks vara denna bok.
Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.
The New Rules of Marketing & PR
The New Rules of Marketing & PR: How to Use Social Media, Online Video, Mobile Applications, Blogs, News Releases, and Viral Marketing to Reach Buyers Directly av David Meerman Scott, utgiven 2013.
Den här boken dyker ständigt upp som en stark kandidat att läsa i sommar. Jag har lagt till och strukit den från listan åtskilliga gånger. Lagt till den eftersom den med fjärde reviderade upplagan, som kommer ut i sommar, är lite av en klassiker. Strukit den eftersom den till innehåll överlappar med andra böcker som jag har på listan. Till slut lät jag mig övertygas av de goda läsarrecesionerna.
Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.
A Little Less Conversation
A Little Less Conversation: Connecting with Customers in a Noisy World av Tom Asacker, utgiven 2008.
Från det jag hittade Tom Asackers böcker så var det givet att jag skall läsa minst en av dem i sommar. Men vilken skall jag börja med? Efter mycket vankelmod så bestämde jag mig för A Little Less Conversation, som enligt en läsarrecesion tar marknadsföraren i handen och hjälper oss att finna vårt varumärkes unika identitet och skapa den “den typ av värde som kunderna gärna väljer, prata om och göra till en integrerad del av sina upptagna liv”.
Läs mer på Amazon och köp den därifrån.
Book Yourself Solid Illustrated
Book Yourself Solid Illustrated: The Fastest, Easiest, and Most Reliable System for Getting More Clients Than You Can Handle Even if You Hate Marketing and Selling av Michael Port och Jocelyn Wallace, utgiven 2013.
Jag har arbetat med försäljning i sjutton år (sedan 1996). Under den tiden har jag har haft glädjen att lära mig av duktiga säljare, gå kurser och göra egna misstag. Men man kan aldrig bli fullärd. Och eftersom marknadsföring i slutändan syftar till att sälja något, så känns det naturligt att också läsa åtminstone en bok om försäljning. Det finns många böcker om sälj. Få är bra. Föregångare till denna – Book Yourself Solid – verkar vara en av de bättre. Denna, med alla sina illustrationer, verkar vara ännu bättre. Om inte annat en intressant tittarupplevelse.
Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.
Två böcker som inte kom med på listan (bonus tips)
Jag har ytterligare två böcker på min inköpslista. Jag tog inte med dem bland de tolv boktipsen ovan, eftersom de är sannolikt inte är lika intressant för dig, som marknadsansvarig, som de är för mig, som entreprenör och konsult inom området. Men jag tar ändå med dem, som en bonus.
The Marketing Agency Blueprint
The Marketing Agency Blueprint: The Handbook for Building Hybrid PR, SEO, Content, Advertising, and Web Firms av Paul Roetzer, utgiven 2011.
Den här boken har inget att göra med content marketing, innehållsstrategi eller något liknande. Den handlar om att tiden har sprungit från den gamla sortens byrå, och att “hybridbyråer”, som är flexibla, tekniskt kunnig och kollaborativa, kommer att omdefiniera branschen. Paul Roetzer tror att djupet, mångsidigheten och drivkraften hos talangfulla medarbetare kommer vara hörnstenar i dessa byråer.
Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.
Workflow Modeling
Workflow Modeling: Tools for Process Improvement and Application Development av Alec Sharp och Patrick McDermott, utgiven 2008
En av flera intressanta böcker om processmodellering och verksamhetsutveckling. Jag kommer läsa den i sommar, för att damma av mina gamla kunskaper inom området. Men jag tog inte med den på listan ovan, eftersom jag tror att ganska få i målgruppen för denna blogg är intresserad av ämnet.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »