Vår gästkrönikör Annika Dacke är tillbaka. Denna gång för att lära oss det vi behöver veta om textlängd på nätet. Om rätt antal tecken och ord för webben, Facebook och Twitter handlar dagens artikel.
Det här är så klart inte den slutgiltiga listan över textlängd på nätet. En del av anledningen till att vi som jobbar med digital kommunikation tycker att det är så spännande är att vägarna kommunikationen tar befinner sig i ständig förändring. Därför finns det inte en slutgiltig lista över hur långa olika texttyper ska vara på nätet. Det vore som att säga att alla mediciner redan är framforskade. Den här artikeln ger dig elva tumregler för hur långa dina texttyper bör vara 2016 för att flirta med Google, bli delade och vara funktionella.
Långa texter får stor spridning
Samtidigt som effekten och behovet av bild, framför allt rörlig sådan, växer sig allt starkare, ändras sättet att arbeta med och konsumera text från skärmen. Vi har länge sjungit den korta textens lovsång, så mycket att det har blivit ett evangelium.
Samtidigt ser vi bevis på att långa texter på uppemot 10 000 tecken eller mer får stor spridning och verkligen läses. Google älskar att få material att tråla efter sökord, synonymer och sammanhang i. Ju längre desto bättre, vad Google anbelangar.
Sociala plattformar öppnar för längre texter
Just nu är det väldigt intressant att se vad som händer med de sociala kanalerna. Jag nämnde i min artikel här hos Kntnt, Så skriver du tweets som får vingar, att det kan finnas planer på att utöka teckenantalet för tweets från 140 till uppemot 10 000.
På Linkedin läser vi Pulse-artiklar och den 12 april 2016 (i skrivande stund är det den 13 april 2016) lanserade Facebook Instant articles som låter stora utgivare publicera långa artiklar på plattformen.
Texttyper med idealisk teckenmängd
Trots det jag nyss skrev så finns det av olika anledningar en idealisk teckenmängd för en mängd texttyper på nätet. Här går vi igenom dem. Vi går från litet till stort. Lägg gärna till dina egna förslag, erfarenheter och synpunkter.
Titeltagg
Det som är blått är titeltaggen. Där har du utrymme för 54 tecken innan Google själv klipper. Eftersom ungefär 90% av köpbesluten börjar med googling är det klokt att använda sina länkar i Googles sökresultat som en möjlighet att annonsera utan att betala för det. Därför har du 54 tecken på dig att skriva ihop något lockande. Underbart är kort.
Undvik att använda samma titeltaggar på flera sidor. Ofta ser man titeltaggen Home eller namnlös. Det är då tydligt att ingen har satt någon titeltagg på sidan. Google älskar titeltaggen eftersom Google älskar allt som är tydligt. Om titeltaggen tydligt berättar vad sidan handlar om, gagnar det både hur du ser ut i sökresultaten för den som googlar, och din ranking.
SEO-byrån Top Dog har satt ihop en lättbegriplig guide till sökmotoroptimeringens grunder. I den kan du läsa om titeltagg, beskrivning och annat som är bra att tänka på.
Antal tecken: 54
Beskrivning
Den lilla beskrivande texten underst kallas metadescription, beskrivning. Här är det all anledning att gå loss och vara kreativ på det utrymme som ges, vilket är 150 tecken. Här kan du börja vinna över kunden till dig!
Om du inte går in och formulerar en text i description i sajtens publiceringsverktyg väljer Google text åt dig, vilket kan bli sensationellt egendomligt och väldigt icke-säljande. I skrivande stund hjälper inte beskrivningstexten dig att ranka men se den som ett budskap till googlaren. Börja dialogen med kunden redan i sökresultaten.
Antal tecken: 150
Rubrik på nätet
Det är de första tre och de sista tre orden i en rubrik som vi ser bäst, så den idealiska längden på en rubrik är sex ord. Du bör placera något av sökorden bland de första orden om du skriver SEO-vänligt. Jag har skrivit en hel del artiklar om rubriksättning på nätet, bland annat den här som handlar om hur du skriver läsvärda rubriker på nätet.
Antal ord: 6, men om du inte får med de viktiga orden i en rubrik med det antalet ord, välj då att sätta en något längre rubrik. Det finns en mängd andra variabler som gör att rubriken blir läst eller ignorerad. Sex, död och pengar vinner alltid. Kan vi inte leverera det får vi lita till vår kunskap om rubriksättning med andra teman.
Ankartext
Ankartexten är den synliga klickbara texten som länkar till en annan sida på nätet. Den kan se ut som den gör i Kntnt:s artiklar, ett ord eller en fras i avvikande färg. Vill du veta mer om ankartext låter jag SEO-giganten Moz berätta:
Hur relevant en länk är (dvs hur SEO-vänlig den är) bestäms av både innehållet på sidan som länken ligger på och hur ankartexten är skriven (…) Detta illustreras bäst med ett exempel.
Tänk dig att någon bloggar om whiteboardpennor. I sin strävan att lära sig mer och mer om det hon brinner för tillbringar personen en del av sin dag med att läsa vad andra människor på nätet har att säga om whiteboardpennor.
Tänk dig nu att pennentusiasten hittar en artikel om de psykologiska effekterna av vilken färg på pennan man väljer. Personen går tillbaka till sin sajt för att blogga om artikeln så att vännerna kan läsa om den. När entusiasten skriver blogginlägget och länkar till den psykologiska artikeln väljer hon ankartexten som ska peka mot artikeln.
Hon skulle kunna välja något i stil med ”Klicka här”, men mer troligt är att hon kommer att välja något som är relevant för artikeln. I det här fallet väljer hon ”de psykologiska effekterna av färgval på whiteboardpenna”. Någon annan som länkar till samma artikel kanske väljer ankarlänken ”valet av färg på whiteboardpenna och dess effekter på hjärnan.
Moz, liksom andra SEO-experter menar att vi behöver tydliga ankarlänkar som exakt visar vad som finns på sidan som länken länkar till. Länkar vi bara ett enda ord finns det risk att Google bedömer länken som spam.
Antal ord: mellan 7 och 12, enligt Spools: ”Designing for the Scent of Information”, som citeras i Redish: ”Letting go of the Words”, sidan 160.
Länkar hjälper oss med läsdimensionen ”hjälp mig hitta” och en bra etikett, dvs en länk med tillräckligt med information för att visa oss om vi är på rätt väg i vår jakt på information, är mer attraktiv. Med det antalet ord får du dessutom möjlighet att fånga upp värdefulla sökord eller göra länken till en fråga eller en call to action.
Tweet
Max 100 tecken är allra bäst här om du vill få retweets. Kan dina rubriker i t.ex. blogginlägg även fungera som tweets?
Puff
Vilken textmängd som får plats här beror på varje enskilt publiceringsverktyg. Puffens funktion är att få oss att vilja läsa vidare. Vi vill också veta vad vi kommer att hitta när vi klickar vidare från puffen till det som puffen länkar till.
Antal ord eller meningar. Det som ditt publiceringsverktyg tillåter. Lite men informationstätt.
Ingress
På webben består den perfekta ingressen av cirka tre meningar som berättar för oss vad texten kommer att innehålla och får oss att vilja läsa vidare. Placera sökorden tidigt i ingressen men bekymra dig inte om att exempelvis ”Sydkusten” och ”bad” måste stå nära varandra för Google hittar och parar ihop det med sökningen ändå.
Antal meningar: 3
Facebook-update
Du har 225 tecken på dig innan folk tröttnar, vilket beror på att många använder FB på mobilen. Här är det A och O att sätta det viktigaste först, annars förlorar du det bakom ”Läs mer”…
Att nätverka på FB kan t.ex. innebära att du tackar för länktipset när du delar något som du hittar hos någon annan, nu när delningar på FB inte alltid drar med sig namnet längre. Du visar att de du oftast inspireras av är intressanta. Sharing is caring!
Här var det 254 tecken.
Stycken i brödtext
Just nu är den tumregel som cirkulerar online att fyra rader är lagom för ett stycke. Jag tycker dock att man kan skriva lite längre, beroende på ämne och målgrupp. Och alla stycken behöver inte ha en mellanrubrik, utan det är ju bara när du byter ämne som du behöver sätta det. Med responsive – följsamma – sajter blir texten töjbar, vilket kan medföra väldigt långa stycken om formatet blir sammanpressat i sidled. Luftighet är alltid av godo.
Antal rader: 4
Startsida på webbplats
Förr var det vanligare med långa, förklarande texter på startsidan. Numera låter man startsidan vara betydligt mer kortfattad och går in på djupet på ”Om oss”-sidan. Vi har fem sekunder på oss att visa besökaren var hen har hamnat och om hen kommer att hitta det hen är ute efter hos oss, därför är det viktigt att vara kort och koncis.
Men var inte för snål med information på startsidan, då gör du dig själv en otjänst. Man ska på 5 sekunder kunna se var man har hamnat och vad som erbjuds. Då samverkar text och bild.
Blogginlägg eller artikel
Är du bekant med uttrycket TL;DR – Too long, didn’t read? En skrämmande fras som alla innehållsproducenter är livrädda för att möta. En webbskribentens Darth Vader. Lugn. Eller oroa dig ännu mer, vilket du nu känner för efter nästa två meningar: Det är inte längden som spelar roll för om din text blir läst. Det är läsvärdet och strukturen. Tyvärr är vi kinkigare med det när vi skärmläser än när vi pappersläser.
Undersökningar har visat att blogginlägg på upp till ca 1 600 ord blir mest lästa. Dock gäller ju här även att de måste vara väldisponerade. Har man en förkärlek för väldigt korta inlägg kan det vara värt att känna till att Google indexerar sidor bättre ju längre de är, från ca 300 ord och uppåt.
Tycker du om att skriva långa texter kan du tillämpa kalkonstyckarmetoden. (Det är inte jag som har hittat på benämningen. Jag är vegetarian.) Den går ut på att du skriver en lång text som sedan kan styckas upp och portioneras ut som kortare blogginlägg, som länkar in till den långa texten.
Antal ord: upp till 1 600 eller en lästid på 7 minuter. I Sverige räknar skribenter oftare tecken, så låt oss säga 10 000 tecken. Den här artikeln innehåller 10 147 tecken, 1754 ord.
Inspireras av Oscar Wilde – den bäste twittraren genom tiderna
Har du läst så här långt så tycker du uppenbarligen om att antingen läsa om webbtext eller att just läsa mina artiklar. Det är väl värt en belöning i form av ett Twitterkontotips. Kontot @wit_of_wilde twittrar den gamle viktorianske skandalförfattarens one-liners.
A writer is someone who has taught his mind to misbehave. – Oscar Wilde
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »