För fem år sedan publicerade Doug Kessler vid Londonbyrån Velocity Partners vad som med sina nära fem miljoner visningar måste vara en av världens bästa presentationer: Crap. The Content Marketing Deluge.
I presentationen varnade Doug Kessler för att content marketing kommer att leda till en syndaflod av skitinnehåll. Han gav också tips på hur du ska överleva.
Nu, fem år senare, har han återkommit till ämnet. I en lång och mycket läsvärd artikel frågar han sig om han fick rätt.
Content-spanarna kan inte vara sämre. Vi följer Doug Kessler i hans fotspår och plockar upp hans frågor och resonerar på egen hand. Det blev ett riktigt bra samtal, tycker i vart fall vi själva. Lyssna och döm själv.
För fem år sedan publicerade Doug Kessler vid Londonbyrån Velocity Partners vad som med sina nära fem miljoner visningar måste vara en av världens bästa presentationer: Crap. The Content Marketing Deluge.
I presentationen varnade Doug Kessler för att content marketing kommer att leda till en syndaflod av skitinnehåll. Han gav också tips på hur du ska överleva.
Nu, fem år senare, har han återkommit till ämnet. I en lång och mycket läsvärd artikel frågar han sig om han fick rätt.
Content-spanarna kan inte vara sämre. Vi följer Doug Kessler i hans fotspår och plockar upp hans frågor och resonerar på egen hand. Det blev ett riktigt bra samtal, tycker i vart fall vi själva. Lyssna och döm själv.
Länkar till saker vi pratar om och annat som kan vara intressant att ta del av
- Artikeln som dagens samtal utgår från: Did Crap come true? How to fight the content marketing deluge
- Presentationen som allting handlar om: Crap. Crap. The Content Marketing Deluge.
- Thomas Baekdals artikel: Publishing in a Digital Native World
- Malins artikel som räddade Thomas: Därför ska du inte köpa ett Marketing Automation-system – än
- Tre artiklar i vilka Thomas utvecklar sin syn på inbound marketing: Inbound marketing är inte inbound och Inbound marketing ≈ content + automation och 3 av 4 köper av B2B-företag som ger dem insikt
- Förklaring av kommunikationskapital inklusive länk ett helt kapitel skrivet av Sara Rosengren: Forskning visar: content marketing bygger ditt kommunikationskapital
- Total produkt förklarad: Content marketing – del av hela produkten
- Avsnitt 2 av Kntnt tv i vilket Thomas pratar om video för företag: Ska företag vlogga?
- Mark Schafers content shock förklarad med hjälp av Jeff Jarvis: Content shock förklarad
- Jerry Silfwer pratade om korkad majoritet och smart minioritet på Kntnt Frukost 36: 5 sätt att få spinn på ditt innehåll
- Artikeln som Pontus Staunstrups skrev för Content Marketing Institute: 3 Steps to Overcome the Fear of Building a Content Marketing Strategy
- Artikeln i Harvard Business Review som Pontus artikel bygger på: The Big Lie of Strategic Planning
- The Hedgehog concept förklaras i Jim Collins bok: Good to Great (finns också på svenska)
- Ett exempel på Stendahls nyhetsbrev som Thomas gillar: Vekans Digitala #253
- Malins artikel om att undvika cowboys på marknadsavdelningen: Så blir redaktionsrådet din content marketing maskin
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Fill the Space © Anthony Parker (CC BY-SA 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »