Du har säkert hört talas om Account Based Marketing (ABM). Men vet du hur det fungerar? I avsnitt 75 av Kntnt Radio, berättar Christopher Engman om detta.
Account Based Marketing (ABM) är ett uttryck som du säkert har hört men vet du vad det egentligen handlar om? I avsnitt 75 av Kntnt Radio, berättar Christopher Engman detta.
Det här är Account Based Marketing
Att jobba med B2B-försäljning är tuffare än någonsin. Slitet med att skapa kvalificerade leads är hårt och otacksamt men ger ändå ingen garanti för att affären verkligen blir av. Enligt vissa är i genomsnitt sju (andra säger till och med tjugo) personer involverade i ett komplext B2B-köp. Och för att kunna stänga en sådan affär måste du få alla att säga ja till ditt erbjudande.
Det är en väldigt komplex situation som traditionellt har hanterats av key account management. Men här kan man inom marknadsföringen bidra om man ser dessa personer som en enda liten marknad som man bearbetar. Genom att se till att de får målstyrd och skräddarsydd marknadskommunikation. Detta är den grundläggande idén i Account Based Marketing.
För att att reda på mer så har Thomas och jag pratat med Christopher Engman, grundare av Vendemore som är en av de ledande leverantörerna av verktyg för ABM.
Varning!
Två varningar är på sin plats.
- Christopher pratar främst om ABM utifrån perspektivet programmatiskt köp av annonser.
- Vi spelade in för- och eftersnacket på fredag kväll så vi var så trötta och blev flamsiga.
Förhoppningsvis har du överseende med vårt flams för intervjun med Christopher är desto bättre. 🙂 I detta sammanhang passar det också bra att tipsa om artikeln Så fungerar Account-Based Marketing skriven av Helena Sveding.
Thomas har lovat att gräva fram lite klipp från boktipset, Linus på linjen och professor Balthazar till nyhetsbrevet som kommer på fredag. Så prenumerera på det.
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Give Yourself Away (Produced by Benstar) © Mickey Blue (CC BY-NC-ND 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »