I dagens Kntnt frukost hör du Christopher Engman förklara vad Account Based Marketing (ABM) är och hur du som marknadsförare använder denna form av marknadsföring i praktiken. Han berättar även om förutsättningar som måste uppfyllas och utmaningar som behöver hanteras för att nå resultat och exemplifierar med framgångsrika exempel. Med erfarenhet både som leverantör och köpare av ABM vet han vad som gäller. Ta del av hans framträdande nu.
Åttonde säsongen av Kntnt frukost är i full gång. I vår är vi tillbaka på Lindholmen och gästas av en mängd inspirerande talare som bjuder dig verksam inom marknadskommunikation på värdeskapande innehåll. I slutet av januari hölls vårens första frukostseminarium, som är det trettionde sedan starten i september 2013. Detta är den första av två artiklar om eventet.
Två talare av högsta klass
Christopher Engman är IT-entreprenören som 2007 grundade Vendemore som idag är världsledande inom Account Based Marketing (ABM). I december 2016 lämnade han bolaget för en roll som sälj- och marknadschef på Climeon. I hans ansvarsuppgifter ingår att bygga företagets affär med ABM och idag är han i Göteborg för att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter inom området.
Som om det inte vore nog med det gästas vi också av Pamela Davidson som är statistikchef på Internetstiftelsen. I den andra av de två artiklarna om detta event får du ta del av hennes framträdande.
Med erfarenhet från båda sidor
Med erfarenhet både som leverantör och köpare av ABM är Christopher rätt man att förklara för dagens frukostdeltagare vad det är och hur du som marknadsförare använder denna form av marknadsföring i praktiken. Han berättar om de förutsättningar som måste till och utmaningar som behöver hanteras för att ett lyckat resultat.
En föreläsningen i tre delar
Christopher delar in sitt framträdande i tre delar:
- Klimatförändringar och förnybar energi
- Erfarenheter av ABM
- Climeons arbete med ABM
1. Klimatförändringar och förnybar energi
Christopher inleder seminariet med att under 10 minuter tala om klimatförändringar och förnybar energi. Hans engagemang för dessa frågor går inte att misstolka.
De ökade halterna av växthusgaser i atmosfären beror främst på koldioxidutsläpp orsakade av förbränning av fossila bränslen såsom olja, kol och naturgas. Utsläppen måste minska för att undvika katastrofala följder men i strid med detta står vårt energibehov som hela tiden ökar.
Problemet med förnybara energikällor som sol och vind är att de måste konsumeras samtidigt som de produceras. Att försöka lagra dem blir extremt dyrt, vilket gör det svårt att hantera stora efterfrågeökningar. Ett alternativ är därför att utvinna energi ur vatten. Climeons affärsidé är att sälja maskiner som omvandlar spillvärme till ren el, vilket gör att Christopher på sätt och vis pratar i egen sak men området berör oss alla och gör det väl värt att ta del av hans resonemang.
2. Erfarenheter av ABM
Andra delen av föreläsningen handlar om Christophers lärdomar från tiden på Vendemore. Du får veta att ABM handlar om att ringa in dina viktigaste kunder via deras ip-nummer och sedan exponera dem för ditt budskap i online-medier. Och att du skall rikta insatserna mot de viktigaste kunderna. Och strunta i resten.
Du får veta hur du som marknadsförare kan arbeta med ABM och när du skall låta bli. Om fördelarna med att arbeta ihop med toppsäljaren som ofta har hög intern status och därför får gehör hos vd och ledning. Eftersom utmaningen ligger i att få med alla personer som bestämmer eller påverkar köpbeslutet måste du sträva efter relationer på många nivåer och i många funktioner. Detta även om du känner dig otrogen när du går förbi din ordinarie kontakt. Christopher exemplifierar med framgångsrika case.
3. Climeons arbete med ABM
I tredje delen av föreläsningen är det ”upp till bevis”. Christopher berättar hur Climeon arbetar med ABM idag och hur de planerar sitt fortsatta arbete. Att prata ekonomi är viktigt. Du får veta hur företaget fördelar sina marknadsföringsresurser och vilka innehållsformat som fungerar bäst. Liksom hur de driver trafik genom riktad annonsering och genom att utnyttja förtjänad media i köpta kanaler. Du får också veta hur företaget mäter effekten av sitt arbete.
Take Aways
Christopher avrundar sitt uppskattade framträdande med två viktiga nycklar till framgång.
- Ha koll på var ni tjänar pengar och fokusera på de viktigaste kunderna
- Inför ABM i fem steg och stressa inte
Lyssna till slutet av presentationen för utförliga förklaringar.
Se presentationen
Vi spelade in Christophers föreläsning, som en tjänst till dig som inte kunde komma, och för dig som vill se och höra presentation igen. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.
https://vimeo.com/202534014
Länkar till sådant som Christopher tar upp i filmen
-
-
- Before the flood – National Geographic’s dokumentär om klimatförändringar med Leonardo DiCaprio
- Can we turn Global warming around? …and how? – Christopher Engmans artikel om klimatförändringar
-
Mer av Christopher Engman
Christopher är efterlängtad. Redan i höstas var det tänkt att han skulle hålla en Kntnt frukost men ett snöoväder lamslog trafiken så att han inte kunde ta sig till Göteborg och frukosten fick ställas in. Istället gjorde vi en Skype-intervju med honom. Du hör vårt samtal i Kntnt Radio avsnitt 75.
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »