Ny studie: 2 av 3 marknadsförare upplever att ledningen inte förstår dem
Ledningen varken förstår eller respekterar marknadsförarens arbete visar ny undersökning. Arbetsbeskrivningar saknas, den snabba utvecklingen inom området leder till stress och förväntningarna upplevs skyhöga. Hur illa är det ställt egentligen? Thomas och Pia har träffat författarna till alldeles färsk studie om marknadsförarnas situation.
Ledningen varken förstår eller respekterar marknadsförarens arbete visar ny undersökning. Arbetsbeskrivningar saknas, den snabba utvecklingen inom området leder till stress och förväntningarna upplevs skyhöga. Hur illa är det ställt egentligen? Thomas och Pia har träffat författarna till alldeles färsk studie om marknadsförarnas situation. Lyssna på Kntnt Radio avsnitt 205!
Fakta om undersökningen
Studien om marknadsförarnas arbetssituation genomfördes av digitalbyrån Double Group under perioden augusti –november 2018.
560 personer som identifierar sig som ”marknadsförare” medverkar. Drygt hälften är ”generalister”, vilket innefattar roller som marknadskoordinator, kommunikatör, projektledare med mera. En fjärdedel titulerar sig marknadschefer och knappt 20% anger att de har en specialistroll som till exempel designer, copywriter eller analytiker. Här ingår också social media managers.
Drygt hälften av deltagarna har arbetat med marknadsföring upp till tio år medan 14% varit i branschen i mer än 20 år. 6 av 10 deltagare representerar köparsidan och arbetar på en marknadsavdelning. En knapp tredjedel är frilansare eller anställda på en byrå.
Övervägande ett digitalt arbete – utan mandat
Så många som 3 av 4 uppger att lejonparten av deras arbete idag är digitalt. 70% eller fler av de tillfrågade säger vidare att sociala medier, varumärkesarbete, webbplats, copy och kampanjplanering ingår i deras arbetsuppgifter – vilket gör det troligt att de allra flesta jobbar med sociala medier och webbplats.
Vi diskuterar också det illavarslande faktum att så många som hälften av deltagarna inte har mandat att ta viktiga beslut inom sina arbetsområden.
En tydlig arbetsbeskrivning saknas
Avsaknaden av arbetsbeskrivningar är påtaglig. Hälften har ingen överhuvudtaget, och i de fall den existerar är angivna arbetsuppgifter alltför ofta inte i överensstämmelse med verkligheten. Detta innebär en otydlig bild av vad som förväntas av medarbetaren, vilket troligtvis är del av förklaringen till att 30% upplever att de inte når upp till ställda förväntningar. Och känner stress över detta.
Men hur ska man veta vad chefen förväntar sig? Lyssna på vårt resonemang kring detta.
Hänger du med i utvecklingen?
63% anser sig hänga med i utvecklingen av digitala verktyg, arbetssätt och lagar inom området. Det betyder å andra sidan att närmare 4 av 10 inte tycker att de hänger med. Oavsett vilket så upplever en klar majoritet (8 av 10) att de har tillräckligt med kunskap för att lösa sina arbetsuppgifter på ett bra sätt. Det är bra. Men att närmare 40% ser utvecklingen som att stressmoment är förstås oroande.
I samma andetag kan vi konstatera att så många som 90% ändå tycker det är skoj att hänga med i utvecklingen!
Ledningen saknar förståelse
Ej nedskrivna förväntningar kan antas vara en del av förklaringen till att så många inte känner sig förstådda av ledningen. Hela 2 av 3 (63%) svarar nämligen att de upplever att ledningen inte har förståelse och kunskap kring deras jobb. 54% upplever vidare att ledningen inte respekterar arbetet de gör – vilket på alla vis är skrämmande siffror!
Avrundning av dagens samtal
Efter att vi vänt och vridit på siffrorna avslutar vi dagens samtal med att diskutera och ge råd kring vad du som lyssnare och marknadsförare själv kan göra för att påverka och förbättra din arbetssituation.
Vi pratar också om svaren som sticker ut på den öppna frågan ”Vad upplever du som den största utmaningen på ditt jobb?”. Lyssna klart så får du veta!
Länkar
- Här hittar du den alldeles färska rapporten om Marknadsförarnas arbetssituation 2018
Musik
Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: By Your Side by Mallz & Deron Alek © Cartel (CC BY-NC-ND 3.0)
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »