Du har hört det förr. Att du måste våga för att vinna och satsa för att lyckas! Men har du inte hjärtat med dig så betyder modet inte särskilt mycket. I den stund du adderar din sårbarhet däremot, då händer det saker! Om modet av att ge sig hän och våga vara sårbar handlar dagens krönika av Gabriella Myrén. Lyssna eller läs!
Hör Gabriella läsa sin krönika eller läs den själv.
Vi vet alla att det krävs action för att någonting ska hända. Vi vet också att man inte kommer någonstans här i världen om man inte först övervinner sin rädsla och blir modigare än man var igår.
Man måste våga för att vinna. Man måste satsa för att lyckas. Vill man ha ett ja får man också bereda sig på ett nej.
Svårt? Nej. Inte i teorin. Och egentligen inte heller i praktiken. Det är ju bara att göra.
Verkligen? Spelar det inte också roll hur du vågar? Hur du satsar? Hur du bemöter och reagerar på ett nej.
Såklart det gör.
Du kan få ett nej utan att ta det in det
Du kan satsa utan att ge dig hän. Du kan våga utan att egentligen förlora någonting. Så länge du inte adderar något av dig själv, ditt hjärta, ditt hundraprocentiga engagemang behöver det inte kosta dig någonting i form av självkänsla. Så länge du inte är uppriktigt intresserad av att ta reda på varför det blev ett nej så har din utmaning inte heller transformerats till lärdom. Modet betydde inte särskilt mycket. Satsningen var inte mer värd än skalet på clementin. Om nu det skulle vara ett uttryck för något som snabbt spelar ut sin roll och sedan glöms bort.
Din sårbarhet. Det dyrbaraste du har?
Men den stunden du adderar din sårbarhet. Då tusan händer det något.
Hör bara så vackert Brené Brown beskriver det i inledningen av sin bok ”Mod att vara sårbar”.
”Att vara sårbar är inte att lyckas eller misslyckas — det är att förstå att båda delarna är viktiga; det är att ge sig hän: Det är att gå in för något helhjärtat.”
Visst är det fint? Och ännu finare är bokens originaltitel, Daring Greatly.
Uppmärksammad forskning om sårbarhet och skam.
Brené Brown är en amerikansk forskare och sociolog som ägnat en stor del av sitt liv åt frågor som rör sårbarhet, mod och skam. Hennes mycket uppmärksammade föredrag om just sårbarhet är ett av världens mest sedda TED-talks. Sök på ”The Power of vulnerability” så hittar du det snabbt.
Hennes forskning tilltalar naturligtvis mig som är intresserad av allt som anses djupt mänskligt. För mitt i det för mig fascinerande näringslivet så förvånas jag ofta hur efter vi är. Vi fortsätter än idag att försöka upprätthålla bilden av det perfekta. Det perfekta ledarskapet, den perfekta affärsidén, den perfekta företagskulturen, den perfekta medarbetaren – trots att vi vet att ingen av dessa finns. Inga av dessa bör ens finnas. Det är inte mänskligt. Det är inte ens framgångsrikt i längden. Det är inte värdigt oss människor att bete oss så. Vi borde veta bättre. Det är ju 2016.
Den meningslösa kampen att vara perfekt.
Inom reklamen utgår vi alltid — eller borde åtminstone utgå från — det mänskliga beteendet. Det som är lika ickeperfekt som våra egna liv. Där frågorna är fler än svaren. Där det är mer rörigt än tillrättalagt. Där tvivel och förhoppningar blandas med skratt och gråt.
Där vågar vi visa oss sårbara. Hur kommer det sig? Jo, för vi måste skapa igenkänning. Annars går inte budskapet in. Budskapet som ska ta vägen via hjärtat och fånga vår uppmärksamhet.
Varför hittar jag inte samma beteende i näringslivet? Varför använder vi inte vår sårbarhet även där?
Jag backar tillbaka till inledningen i Brené Browns bok:
”Det kan verka lockande att vara perfekt eller osårbar, med det finns inga sådana alternativ i människans tillvaro. Vi måste gå in på arenan, vad det än handlar om — ett nytt förhållande, ett viktigt möte, vår egen skapandeprocess eller ett jobbigt samtal om något i familjen, och vi måste vara modiga och beredda att ge oss hän. I stället för att sitta vid sidan av och häva ur oss kritik och goda råd måste vi våga visa oss och låta andra se oss. Det är detta som är sårbarhet. Det är detta som är att visa stort mod.”
Utan sårbarhet, ingen riktig närhet.
Helhjärtat och sårbar. Det vill i alla fall jag tro på. Utan sårbarhet blir det ingen närhet. Ingen kommunikation. Ingen utväxling på en nivå som på riktigt ger något. När två parter förväntas skapa något större tillsammans krävs sårbarhet. Krävs att de vågar öppna upp, lyssna och berätta vad de söker och behöver. Och nu syftar jag verkligen på partners i affärslivet. Även om du kan översätta liknelsen till vilken relation som helst.
Som företagare lägger vi ner stor kraft, mycket resurser, tid och en himla massa pengar på att lyckas med våra kampanjer och projekt. Ibland blir det katjing på en gång. Ibland uteblir framgångarna. De ögonblickliga framgångarna, vill säga. För du låter väl inte processen sluta med ett nej?
Missförstå mig rätt. Självklart ska ett nej från någon annan alltid respekteras. Men vänd på steken och ta reda på varför det blev ett nej från första början. Försök förstå. Analysera vad som hänt. Om vi bara vågar be om uppriktig feedback genom mätningar, djupintervjuer och andra återkopplingar så kan vinsten i det långa loppet bli ännu större än den man först hade siktat in sig på.
Gör klokt av dina misstag.
Det är lite som ordspråket att det är inte hur man har det utan hur man tar det. Alltså, misstag kan alla göra (och kommer göra under lång tid framöver). Vad som är betydligt mer intressant är hur du hanterar det. Hur du väljer att gå vidare och försöka rätta till det som blivit fel. Vad du är beredd att göra för att ställa allt tillrätta. Och det är här jag funderar på vad som skulle hända om vi företagare skulle ha modet att vara lite mer sårbara?
Ja, det kräver en vilja att orka gå den där extra biten. Kanske inledningsvis bli lite obekväm både för sig själv och för den på andra sidan bordet. Det kräver att man lägger den personliga stoltheten åt sidan för att kunna nå ett större gemensamt mål. Det kräver också flexibilitet, lyhördhet och skärpa. Det kräver egentligen allt sånt som seniora rekryterare skriker sig hesa efter idag: Personlighetsdrag som visar på engagemang och målmedvetenhet i kombination med chosefrihet. Där man kan lyssna på personen utan att göra allt personligt.
När sårbarhet leder till framgång.
Jag var faktiskt själv med om det för en tid sedan.
Vi hade lämnat in vårt bidrag i en pitch med flera aktörer. Vi var väldigt stolta över vår idé och tyckte nog att vi hade oddsen på vår sida att få det där eftertraktade uppdraget.
Men tji var det enda vi fick. Uppdraget gick till någon annan och vi blev grymt besvikna.
Vi hade lagt ner stor möda i projektet. Inte minst stora slantar. Vi behövde veta vad som hade gått fel. Varför stod inte vi som vinnare? Vad kunde vi gjort annorlunda?
Inte så att vi var bittra förlorare på något sätt, men om man lägger ner sin själ i något – som man dessutom vet kan bli riktigt bra — så behöver man få prata om det med de som bestämt sig för att man inte längre ska få vara med i leken.
Vi bokade därför ett möte och ställde frågan: Varför inte vi?
Svaret var att ”jo, vi tycker nog ert förslag var bra. Till och med i många delar bättre än det vinnande förslaget. Men ni har inte varit tillräckligt tydliga med hur ni kommer gå tillväga, vad som vi mer exakt kommer att få levererat av er.”
Aj då. Den var inte bra. Det fattade vi själva på en gång och i ärlighetens namn kunde vi till viss del hålla med.
Vi fortsatta prata om det aktuella projektet och hur det skulle bli. Även om det var uppenbart att vi inte skulle vara en av projektägarna framöver.
Efter en timmas konstruktivt möte sa de på andra sidan bordet:
”Fast vad tror ni om att ge er in i det här projektet istället? Här kanske vi skulle kunna få till ett bra samarbete — vad säger ni?”
Styrkan sitter i sårbarheten.
Tja, vad säger man? Man ber om feedback, visar sin vilja och hängivenhet, är ärlig mot både sig själv och motparten och får en ny chans. Kanske till och med en ännu bättre möjlighet än den första.
För mig blev det ett bevis på att sårbarhet inte bara är ett sätt att leva helhjärtat. Det är också en framgångsfaktor för lärande, kreativitet, nytänkande och fruktbart samarbete.
Sårbarhet är så långt ifrån svaghet jag kan tänka mig. Det, om något, är att visa styrka och beslutsamhet. Svaghet är nog mer som Astrid Lindgren beskriver det i Bröderna Lejonhjärta: ”Det finns saker man måste göra, även om det är farligt. Annars är man ingen människa utan bara en liten lort.”
Att inte ducka för det farliga eller okända. Att inte dra sig för att under en stund göra sig sårbar där man för tillfället står i syfte att tillsammans kunna nå det riktigt stora målet.
Eller som Brené Brown säger i sitt TED-talk:
Kärnan i att vara sårbar är att det är födelseplatsen för lycka, kreativitet, tillgänglighet och kärlek.
Tack för nu.
Dela artikeln om du gillade den!
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »